Gå til innhold
Arkivverket

[#8819] Rusten


Gjest trond vegar myhrrusten martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Det er ikke sikkert forklaringen i innlegg 8804 er så dekkende i andre deler av landet. Iflg. Rygh verk om gårdsnavn er en vanlig betydning av rust i gårdsnavn: En liden Skov. Dette overrasket meg litt og jeg har derfor sett litt på hva som er å finne i Norsk Ordboks seddelarkiv. Det viser seg at betydningen er ganske ulik i de forskjellige dialekter. Hør bare: Rust = eit myrseg, ei lita myr (Elverum) Rust = lite skogholt (Gudbrandsdalen) Rust = skog-li (Gudbrandsdalen) Rustir = den sidste og øverste Skov paa Fieldet (Telemark) Rust = 1. Lund, 2. Skogbakke, 3. Berg- eller jordrygg, 4. Udmark eller ujevnt terreng (Agder/Telemark) Rust = liten skog, lund (Jæren) Ruster = udyrka mark innagjerdes (Sauda) Rust = eit lite høgdedrag som hallar ned på be sider (Stord) Rust = bakkekamb, øvste kamben på fjellformasjonar (Voss) Rust = en liden skog, og betyder ogsaa bakke eller bjergryg (Gulen) Rust, ryst = ein trekrull eller tett kratt av små trekrullar med opne mellomrom (Sunnmøre) Min opprinnelige forklaring om at 'rust' betyr 'kleiv' var egentlig knyttet til Vågå. Der er det bl.a. et kjent vegstykke som kalles Vågerusten. Jeg mener det navnet er knyttet til den bratte kleiven opp fra Vågå (mot Sel), men kanskje er det heller den skogkledde høyderyggen veien går over som bærer navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.