Gå til innhold
Arkivverket

[#8822] Returnerte oldefar fra Amerika?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Per Johan Dalkvist(Nilsson), f. 1875 i Malung Dalarna,emigrerte til Usa i 1904 og ble sist hørt fra i et brev datert 1909. Der slutter alle spor. Han var svensk, men gift i Norge og bodde i Sveriges gate på Vålerenga i Kristiania. Det har vist seg komplett umulig å finne ut noe mer om ham. Kan det være mulig at han vendte tilbake til Norge? Må få tilegge at hans kone døde kort tid etter at han forlot Norge og hans 2 små barn vokste opp på Hurum.Her er litt mer info om Per Johan samt et foto av ham: [url="http://www.geocities.com/coastwater/Dahlquist.html>http://www.geocities.com/coastwater/Dahlquist.html eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Hans siste livstegn var i et brev datert februar 1909 i Beulah, Ferry County, Washington. Han var utrolig blakk og mitt håp er han han ike hadde råd til å dra noe sted. Nå som 1910 census ligger tilgjengelig ute på nettet øyner jeg håp om kanskje å finne ham.Men er det noen som kanskje vet hvilket distrikt Beulah hørte til i Ferry County? Det finnes ørten sider å bla i, og det vil antakelig ta 100 år å finne frem. Takknemlig for gode idéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på seg, Nina! Den er ikke lett! Greier ikke å finne ut av det. Har du prøvd å høre på Norway-List? Karla er jo fra WA, hun er et oppkomme av gode ideer..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ja får prøve den varianten. Lurer på om det vil bli mulig å søke på navn etterhvert uten å måtte bla seg gjennom hele tellinga. Har du noe kjennskap til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser ut som om de trenerer sakene for at vi som abonnerer skal henge på lengst mulig... og nå tror jeg de prioriterer å legge ut 1930, og å indexere 1920. Har ikke hørt/sett noe om 1910 foreløpig. Grumph! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

....slik at vi konstant sysselsettes heter det! Synes det er litt kjedelig at de ikke begynner i eldre tid. Forøvrig synes jeg at 'imagene' er vanskelig å lese når de blåses opp i normal størrelse, men kanskje det skyldes oppløsningen på min skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Prøver å blåse litt liv jakten på oldefar. Hans navn ble stavet Dahlquist eller Dalquist i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Det viser seg nå at det fantes en John P.Dahlquist i staten Montana i september 1909. Kanskje det kan være ham. Hva gjør jeg nå, og på billigste måte, for å finne ut mer om denne John? Kanskje dette kan bli 'tidenes julepresang' ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje tråkka jeg litt i salaten ....... Men hva betyr da Glasgow 09916? Jeg tolket dette som 16.september 1909, derav årstallet. Antakelig er det 9. september 1916.Hilsen Nina i 'bakvendtland....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Njaaa, jeg vet ikke helt hvordan det var med slike land-patenter, kanskje det var skrevet ut lenge før det ble 'godkjent'? Datoen ved signaturen var i hvertfall den jeg skrev.Amerikanere skriver forresten aldri datoer slik 09916, de ville ha skrevet eks. mm/dd/åå eller mm-dd-åååå eller eks. September 16th 1909.Så jeg tror det rett og slett er mer et referansenr.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.