Gå til innhold
Arkivverket

[#8825] Karvik og undereidet i Kvænangen. Troms


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Jeg søker mine besteforeldres familie i kvænangen, Troms fylke. Håper at noen har bygdebøker eller mulihet til å finne ut mer enn det jeg har til nå. Min bestefar het Sivert Mikal Mortensen el.(Johansen, han var født 1900 på gården eller plassen Undereidet. Hans far het Johan Mortensen f.ca 1865.Min bestemor het Sigrid Ovedie Josefsen (Johansdatter??) født etter 1900.(På karvik ???) Hennes far het Johan Josefsen født 1877.Det er ikke mye å gå etter men det er det jeg har.håper noen kan hjelpe meg å finne ut noe om søsken, tanter, onkler, gårdene ev.flyttinger (Til Nøkland eller Skorpa ???)og annet.Jeg er interessert i alt som kan hjelpe meg videre i letingen etter mine forfedre.MVH. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Ja, Men det er kun der, jeg finner ingenting annet som kan bekrefte eller avkrefte om det er rette personene (Gjelder spes Karvik) Jeg søker navn på søsken +++. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Kvænangen bygdebok utgitt 1985 inneholder ikke gards- og slektshistorie. På s.399 er øya Nøklan beskrevet, med spesiell omtale av brukeren på Nøkkelenden, Karl Johansen f.1905, g.m.Anna fra Burfjord f.1908. Far til Karl, Johan Mortensen, -Surte-Johan-, kjøpte bruket i 1905. Da Karl og Anna hadde overtatt bruket, er det nevnt at den nærmeste naboen var Karls bror Sivert Johansen i Gunnaluokta. Karl og Anna hadde sju barn født mellom 1939 og 1948. Det står ingenting om Siverts familie. Har du funnet Johan Mortensen i 1875 i Kvænangen? Han var født i 1866. Lykke til med videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Kvænangen bygdebok utgitt 1985 inneholder ikke gards- og slektshistorie. På s.399 er øya Nøklan beskrevet, med spesiell omtale av brukeren på Nøkkelenden, Karl Johansen f.1905, g.m.Anna fra Burfjord f.1908. Far til Karl, Johan Mortensen, -Surte-Johan-, kjøpte bruket i 1905. Da Karl og Anna hadde overtatt bruket, er det nevnt at den nærmeste naboen var Karls bror Sivert Johansen i Gunnaluokta. Karl og Anna hadde sju barn født mellom 1939 og 1948. Det står ingenting om Siverts familie. Har du funnet Johan Mortensen i 1875 i Kvænangen? Han var født i 1866. Lykke til med videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Heisann!Dette var interessant! Min far har bekreftet disse navnene. Karl er min fars onkel. Dvs at Surte-Johan er min oldefar. Har du navn og fødselsdato på noen av barna til Karl Er kjempe interessert i det du måtte finne!!! Står det noe om hvorfor Johan ble kalt -Surte Johan eller har noen en forklaring på det.MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Forklaringen på Surte-Johan er vel at familien snakket samisk til daglig på den tiden (like etter århundreskiftet), og at dette er en samisk måte å si navnet hans. Hva det betyr vet jeg ikke. Grunnen til at familien er omtalt i bygdeboka, er nemlig overgangen fra samisk til norsk hos befolkningen i Kvænangen. Mens Karl og hans søsken brukte samisk som hjemmespråk med foreldrene, så var Karl og Anna veldig nøye med at deres barn skulle bruke norsk som hjemmespråk.Når det gjelder Karl og Annas barn er bare den eldste og den yngste nevnt, nemlig Alf og Åse.Jeg søkte i FT 1875 for Kvænangen, i RHD, og fant familien på Undereidet, søkte på Fornavn Johan, etternavn Mort. Likeså fant jeg på gården Karvik i 1875 mulig familie til Johan Josefsen, nemlig Josef Hans Josefsen f.1830, og Anne Thomasdtr, samt fire sønner. Også de ved søk i RHD som du finner under Nyttige lenker her på sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Takk Åse.Snakket befolkningen i Kvænangen samisk fra gammelt av? Eller kom det inn gjennom innflyttere?Jeg kan finne Johan Mortensens aner tilbake til 1805 foreløpig, jobber med saken. MEN jeg kan ikke finne konen til Johan på 1875 tellingen eller i noen kirkebøker og står helt fast (igjen). Hun het Elen M.K.Jonsen (Jonsdatter??) og er født 1869. Fødested er i ft1900 oppgitt som Kvænangen, men hun kan jo være innflyttet med familien. Jeg har forsøkt kirkebøker innen Troms fylke uten hell. Har også lagt inn data under et annet emne her på debatt siden. Håper noen kan hjelpe!MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Takk Jan!Er ikke det den samme tellingen? Jeg prøvde via Historisk institutt men kom til digitalarkivet.Jeg tror registreringen av tellingen er god, men det virker som om det mangler kirkebøker for noen områder (digitalt).Noen personer står som overført fra kvenlista. Er den registrert digitalt? Hvor kan jeg ev. finne den?Mvh. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Kvænangen var opprinnelig samisk, innflytterne var norske, og senere finlendere, kvæner. Det var tre språk i Kvænangen, samisk, kvensk og norsk. Bygdeboka heter 'Fjordfolket i Kvænangen' av Ivar Bjørklund. Fram til ca.1870 hørte det til Skjervøy.Har du funnet familien i 1865, på gården Eidet i Skjervøy (Kvænangen skolekrets). Der kalles faren Morten Sjursen, men det er den samme som Morten Sivertsen i 1875. Ane Stina Andersdtr. 90 år, er Morten Sjursens svigermor, mor til Stina Henrika Johannesdtr. f.1836 i Alta eller HammerfestEn Kvive Mortensen, fattiglem, bor sammen med denne familien i 1875. I 1865 bor samme Kvive sammen med en Sjur og hans familie. Kanskje denne Sjur er Mortens far, og at Morten har overtatt omsorgen fordi foreldrene ble gamle eller døde? Utrolig hva man kan finne, men for sikkerhets skyld ville jeg ha sjekket kirkebøkene. Tirsdag kan jeg se i Skjervøy bygdebok om det står noe om Nøklan, Eidet (Undereidet) og Karvik. Er vi heldige, får du vite mer. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Takk Åse! Dette ser bra ut! Jeg har funnet det samme som du,men det er godt å få det bekreftet!Dersom du har tilgang til Skjervøy bygdebok kan du kanskje se om du finner noe på Johan Mortensens kone Elen M.K. Jonsen født 1869-70 i kvænangen. Finner henne (med god hjelp) i Fam.S Som Elen Marie Kirstine Johansen, døpt 4 sept 1870, foreldre står oppgitt som John Johnson og Inger Maria Mikkelsdatter. Klarer ikke å finne forbindelse til 1865 tellingen, men hun står oppført som fosterdatter på Ravelsnæs gård i 1875.Håper du kan hjelpe (igjen) Åse. MVH og God natt fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei - jeg stikker innom her også. Jeg tror du skal kikke på Jovn Jovnsen (nesten lydrett skrivemåte for det samiske navnet John = Jouna) og hans kone Inger Mikkelsd på Nordstrøm i 1865. Det er sannsynligvis deres ekteskap du også finner på VRI hos Family Search. Og ettersom denne Inger er mye yngre enn sin mann, er det ikke usannsynlig at hun fikk barn i 1870. Dessverre er ikke øyene i Kvænangen (Skorpa, Spildra, Nøklan) med i Skjervøybøkene. Nå skal også jeg sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Før jeg sovner; et godt råd: Søk på gårdsnavn i Skjervøy - alle de du til nå har vært borti i alle tre tellingene - da finner du alle beboere på disse gårdene. Ta utskrifter og studer disse, kanskje finner du forbindelseslinjer du før ikke hadde tenkt på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hei igjen! Har du funnet Stina Henrikka under fødte i Hammerfest? Moras navn er skrevet Anne Christine Pedersdtr., far Johannes Arondsen, men- året etter får Stina H. en bror og da er moras navn Anne Stina Andersdtr., g.m.Johannes Aronsen, Repperfjord. Johannes Aronsen finner du under Døde i Hammerfest, alt på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Hei Åse! Fant det du henviste til. Tror du det er snakk om samme mor til de to barna? Det ser ut som Anne Stina har vært en god del eldre enn Johannes, han døde som 32 åring i 1841, dvs. han var født ca.1809, mens Anne stina står oppgitt som 80 åring i 1865 tellingen, dvs født ca. 1785. Finner også en Ane Pedersdatter, 15 år i Rippenfjord/Hammerfest, Finnmark i ft1801, og et par andre Ane Pedersdatter og Andersdatter, samt to Aron som kandidater som Johannes`far.Men alt dette blir gjetning.Jeg får prøve å se om det er mulig å finne ut noe på andre måter. Tar gjerne imot tips og råd.Er det noen som vet om det finnes kirkebøker fra Hammerfest/ Rippenfjord ?(Er det forresten Rypefjord eller Repparfjord som er dagens navn for Rippenfjord??)Hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hammerfest og Rypefjord er i dag en kommune tidligere hørte Rypefjord til Sørøysund kommune eller Hammerfest Landsogn som kirkebøkene ligger under. Rippenfjord er det samme som dagens Repparfjord og det ligger under dagens Kvalsund kommune.Nabokommune til Hammerfest.Hilsen Pia som er fra Hammerfest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Takk Pia!I mitt forrige innlegg kom jeg i skade for å glemme halve setningen i et spørsmål. Her kommer hele spørsmålet:Er det noen som vet om det finnes kirkebøker for Hammerfest, Rippenfjord eller Kvalsund fra før 1822, tilgjengelig og eventuelt hvor.MVH:Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Da må du nok sjekke med statsarkivene. Har selv forsket endel i områdene Hammerfest -Alta. Har lagt merke til at for noen personer i Alta kirkebøker så står det bosted Repparfjord /Rippenfjord så se ikke bort fra at du kan finne de personer du leter etter der.Ellers så har Ole Johan Valle skrevet en bok som heter Hammerfestslekter. Spør på ditt lokale bibliotek om de kan ha den, eller skaffe den.Jeg lånte den boken og fant da grener der som strekker seg over Hammerfestlandsogn altså mere enn bare Hammerfest. Repparfjord ligger midt mellom Hammerfest og Alta så det kan nok ha litt med vær og vind på den tiden som avgjordet hvilken kirke de søkte til for dåp,vielse m.mSå lenge der er folketellinger for 1801 så må jo der finnes kirkebøker oxo antageligvis for denne perioden . Jeg fant det jeg trengte innen for 1822 og resten måtte jeg over til Sverige å finne for mine folk er kvener fra Tornedalen som er innflyttere til Hammerfest. Derfor har jeg ikke søkt spesielt etter kirkebøker for perioden før 1822 :)Hilsen fra Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei Irene! På denne siden -Lenke - finner du hva som finnes av microfiche for Hammerfest. Øverst på siden finner du lenke til hvordan du bestiller. Filmet materiale på microfiche finnes fra 1743. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest erna olavsen

Hei Kom over denne ved en tilfeldighet. Selv om det er en stund siden innlegget er skrevet, prøver jeg å få kontakt. Min bestemor var kusine til din bestefar. Jeg har flere opplysninger om familien om det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Irene Åsheim Karvik

Hei Erna. Leser på gamle innleggg og ser det du har skrevet for snart et år siden.Det du skriver er av STOR interesse. Håper det ikke er forsent:)eposten min er ir-korn@online.nohåper du tar kontakt.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.