Gå til innhold
Arkivverket

[#8827] Jørgen Pedersen _ 1822 Borgunds Præstg.


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jeg driver og hjelper en amerikaner, men her har jeg ikke kirkebok eller noe tilsvarende. * Tellingsår: 1865 * Kommune: Borgund * Kommunenummer: 1531 * Navn på bosted: Grimmergaard*Jørgen Pedersen Husfd. g Huseier Fisker 1822 Borgunds Præstg. Kanutte Larsdatter hans Kone g 1824 Skoue Præstg. Peder Jørgensen deres Søn ug 1860 Borgunds Præstg. Kristine Jørgensdatter deres Datter ug 1863 Borgunds Præstg. Ane Olsdatter hans Moder e 1790 Indvigens Præstg. Vet noen om Jørgen Pedersen eller hans kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det pussige er at på Familysearch finner jeg både Peder Joakim Jørgensen døpt 26 Aug 1860 og Kristine Gurine Jørgensdtr. døpt 26 Jul 1863 i Borgund. Moren er da ikke Kanutte, men Petrine Jensdtr.Petrine Severine Jensdtr. finner jeg gift med Jørgen Andreas Amnaas den 1.1.1860 i Borgund.I Skodje (Skoue) finner jeg Kanutte Ingeborg Marie Larsdtr. f. 1816 gift 28.6.1840 med Tormod Elias Petersen f. 1813. Hennes far var Lars Knutsen, hans far var Peder Tormodsen.Det spørs om ikke vi i FT 1865 har med en nygift enke og enkemann å gjøre, for i Ålesund finner jeg dette:Canutta Marie Larsdtr. gift 6.11.1864 med Jørgen Andreas Aannaas.Jeg finner en kandidat for Petrine Severine Jensdtr. døpt 4.2.1827 i Ørskog, datter av Jens Petter Nielsen og Guri Pedersdtr.---------------I Davik finner jeg kandidater for foreldrene: Ane Olsdtr. gift 1.7.1821 med Peder Jørgensen. Begge på Ræxnes (i dag Reksnes i Eid) ved vigselen, brudgommen var 29 år, han er også på garden i 1801. Det kan jo være dine... Peder var ikke eldste sønn, kanskje reiste han og Anna til Møre og Romsdal?I Innvik fant jeg ihvertfall Anna Olsdtr. døpt 31.1.1790, foreldre var Ole Bendixen Aflem (Auflem i Stryn i dag?) og Rangilde Jacobsdtr. Berge, viet 13.1.1785.Ragnild var døpt 08.06.1751 i Innvik, datter av Jacob Lassesen og Anne Joensdatter Berge.Ole var døpt 16.5.1751, sønn av Bendix Afleide og Anne Ellingsdatter. Bendix Andersen Bøe og Anne Ellingsdatter Aflem vigd 13.11.1750.Får håpe dette kan gi en pekepinn. Du får dobbeltsjekke informasjonen - ihvertfall er dette med Davik er bare kvalifisert gjetting, resten skal det være nogenlunde hold i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ha i mente at Ålesund/Borgund var ein magnet fram mot 1850. Det var stor tilflytting frå heile Vestlandet pga. fisket (både frå Kristiansund og Bergen m/mellomliggjande distrikt). Det var nok dette som førde til at Ålesund vart by like før 1850. Difor er det ikkje utenkjeleg at folk frå Nordfjord drog dit - utan at eg veit noko som helst om dei folka du nemner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Iflg. kyrkjeboka for Borgund er sonen Peter Joakim fødd 4/7 1860 og dottera Christine Gurine er fødd 26/5 1863. Foreldra er ved begge fødselane oppgjevne som Huusmand Jørgen Pedersen Buholmstranden og kona Petrine Jensdatter. Eg fann også vigselen til foreldra: Vigde 1/1 1860 ungkarl Jørgen Andreas Pedersen Buholmstrand, 37 år fødested Einarvig og pige Petrine Severine Jensdotter Vadsæt, 33 år fødested Stamsund. Fedrene deira er oppgjeve å vere hhv. Peder Anndas, skredder og Jens Nielss. Velle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hjertlig takk for svarene så langt: Til Davidsen. Du har rett i det med tiltrekningen. Selv om jeg har røtter til Bjørkavåg så var det også klart at min olderfar kom tilbake til Ålesund med kone (fra Helgeland) og slo seg ned der, hvor bl.a. min bestefar vokste opp.Men til opplysningene: Da jeg sendte dette over til USA, var det jo med en gang et spørsmål om far og mor til Jørgen. Vet noen noe der?Desverre ser det ikke ut som dette er knytting mot min egen slekt :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.