Gå til innhold
Arkivverket

[#8831] Mikrofilmleser


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hvor mye koster en brukt microfilmleser? Og hva heter de forskjellige filmene som brukes til leseren? Kan man bruke de flate og rullfilmene på samme apparat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Før du handler, løp til de forskjellige bilforhandlerene i nærmiljøet. Også banker og apoteker brukte slike før dataalderen gjorde dem overflødige (og for oss tilgjengelige :o)Brukte lesere er vanskelige å få kjøpt, men du kan sjekke større loppemarkeder ol. Der kan du ha flaks.Ellers kan du se her ang. nye: www.targenor.no/bokDe mer avanserte leser både rull-film og film-kort. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

På militærauksjon sist lørdag hos Forsyningslager Nord-Norge her i Bjerkvik gikk det 5-6 apparater. Desverre var de puttet på palle/paller med 'Blandet drops' slik at den som kun var interressert i en leser ikke hadde sjanse uten en stinn lommebok. Derfor sitter den nå noen 'skrotnisser' rundt om i landet med opp til flere lesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Till er som söker mikrofilmsläsare vill jag bara nämna; Det är inte alla mikrokortläsare som är lämpliga för mikrokort från ex SVAR eller NRA (eller vad det kan heta i Norge). Berorende på på 'vilket håll' kortet är fotograferat kan det hända att Du får stoppa i det så att ett par rutor hamnar utanför korthållaren, och dessa får Du sedan läsa med antingen vält läsare, eller själv liggande på sned på skrivbordet. Det går, men är obekvämt ;o)Ett tips: Ta med er ett mikrokort och se om det passar i läsaren.Läsaren bör ha, antingen en så stor hållare att kortet kan vändas åt båda hållen, eller en vridbar korthållare.Har själv använt gamla läsare i många år, men måste tillstå att världen förändrades när jag gav mig en ny modern Copex LD 75 D. Den är dyr, men motsvarar mina förväntningar. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg kjøpte min på et lite bilverksted. Betalte kr 200,-. Den var svæt nedstøvet, men etter grundig rengjøring ser den helt ny ut. Etter å ha skåret ut et par hakk i sidene, virker den fint til film også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Jon Torp, Notodden: Jeg vil selvsagt ikke snike meg foran Eva K. Savjord, som startet denne debatten med sitt spørsmål, men dersom Eva ikke skulle ende med å kjøpe det apparatet du vil selge, kan jeg være interessert. Vennligst kontakt meg i så fall på e-post tophat@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Vet bruktbutikken '3. og siste gang' adr. 2540 Tolga nettopp hadde en billig microficheleser rimelig til salgs. Bare for å ha nevnt det.. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Microfichelesere ble tidliger mye brukt på apotek. For noen måneder siden fikk jeg ett, fordi det hadde stått ubrukt i mange år, og ellers ville blitt kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jon Harald Haug

Rart at ingen slektsforskere ringte til meg på Hvittingfoss apotek for å få overta apotekets gamle mikrofilmleser, som lå og støvet ned i kjellerboden. Så sent som i oktober i fjor hadde jeg antakelig gitt den bort gratis. Men nå er jeg blitt bitt av slektsforskerbasillen selv, har tatt apparatet med hjem, og er sjeleglad for at jeg ikke gav det bort!Jon Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Jon Harald, du/dere hadde med andre ord,'riktig medisin' til riktig tid o.s.v.Men har du noen tips om andre apotek med noe slikt i bua?mange hilsen Egil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Det er helt sikkert fortsatt apotek som fortsatt har brukbare, nedstøvede mikrofilmlesere liggende i kjellerboder og roterom. Men det begynner nok å haste, siden det er ca. 15 år siden de var i daglig bruk. Mengden av informasjons- og profileringsmateriell, brukte maskiner, samt ikke minst presset om å spare kvadratmetre og tilhørende husleiekostnader fører nok til at mikrofilmlesere havner på skraphaugen. Mange apotekere oppfatter slike som rene museumsgjenstander som neppe noen i dag kan ha bruk for. Hvis dere vil ha oversikt over apotek, kan dere gå inn på http://www.apotek.no og klikke videre på 'Apotekene' og 'Apotekoversikt'. Der finnes både telefon- og faksnummer samt e-post-adresse. Og husk at det ikke har noen hensikt å prøve de etter hvert så mange nyopprettede apotekene som de siste årene har grodd fram som paddehatter særlig i pressområdene. Det må være et veletablert apotek som også fantes for 15 år siden. Noen 'datanølere' brukte mikrofilmlesere inntil for ganske få år siden.Hilsen Jon Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.