Gå til innhold
Arkivverket

[#8832] Sander.Sør Odal


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Hei. Er det noen som har tilgang på bygdebøker fra Sør Odal. Jeg ønsker opplysninger om Samuel Pedersen Mandal f.1718 gift i Sør Odal Strøm 30.dec.1748 med Anne Cathrine Jensdatter f. ca 1722 fra Olstad Gjerdrum Akershus. I følge FamilySearch bodde dem på Øvre Sander Sør Odal? Takknemlig for hjelp. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Mona. Følgende står om Lensmann Samuel Mandahl under Øvre Sander. Samuel kjøpte garden ca 1753. I 1762 hører vi at Sander var lensmannsgaard i Odalen. Han var gift med Anna Catharina Jensdtr Deres barn 1.Jens Smith 1749-1753 2.Hans 1755 3.Johanne 1758 4.Christen 1761 5.Samuel 1764 6.Jacob 1766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Samuel Pedersen Mandahl og hustru Anne Cathrine Jensdatter er ved FT 1801 bosatt på gården Sneedsrud, Eidsvoll. Sønnen Jacob driver gården. Jeg er selv etterkommer etter sønnen Hans Petter. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Terje. Takk for svaret,hvis mine opplysninger er riktige så er jeg etterkommer etter Anne Samuelsdatter f 1769 søster til Hans Petter. Har du noen flere opplysninger om hennes søsken, hvor ble det av dem. Anne Samuelsdatter ble gift med Lars Larsen f 1763 Kalsegg Eidsvoll. De eide Nordre Jahren Ullensaker en periode fram til 1809. Hvor er Samuel født er det riktig med Olstad Gjerdrum? e-mail mosy@start.no Takk til deg også Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Jeg har noen opplysninger om barn av Samuel Pedersen som ble bosatt i Eidsvoll området. Samuel Mandahl eide gården Siggerud noen år. Datteren Inger født 1773, død 1847, ble gift på Siggerud med Jørgen Gulliksen. Hans Petter Samuelsen ble gift med Sophie Knudsdatter, Valstad i Skedsmo. Han drev gården der noen år fram til han døde i 1800. Jeg sender deg en mail med det jeg har av opplysninger. Jeg har derimot ingen opplysninger om Samuel Pedersen Mandals forfedre, så jeg håper som deg at det kan komme noe ut av innlegget ditt Mona! Er det noen som har opplysninger om Samuel Pedersen Mandahls virke som lensmann i Odal? Ellers har jeg sett at det har vært prester i området med etternavnet Mandahl. Kan han ha hatt tilknyttning til disse?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Her kommer noen flere opplysninger om denne familien. Samuel Mandal var eier av Melstrøm i Sør-Odal 1747 - 57. Det sistnevnte året ble han utnevnt til lensmann i Odalen. Rett før han solgte Melstrøm ble det avholdt auksjon, og forskjellige ting for til sammen 87 3/4 daler ble solgt. Samuel Mandal blir også nevnt under gården Valstad som fullmektig for oberst Rosing. I 1765 ble Henrik Hejer lensmann i Odalen, da den forrige lensmannen, Samuel Mandal, overdrog ombudet til den nye mot 'fornøyelig betaling'. Svigerforeldrene til Samuel Mandal, Jens Tormodsen Olstad fra Olstad i Gjerdrum og Karen Berntsdatter, kjøpte gården Lille Sundby i Sør-Odal i 1748. Det er uvisst om de flyttet til gården, for Jens døde samme året. Han var forøvrig forvalter ved Odals jernverk. Dette er hva jeg i farten kan finne i bygdebøkene. Et nærmere studium i arkivene kan vel bringe fram flere opplysninger. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Terje og Pål. Tusen takk for svarene. Jeg har en del opplyasninger om Samuel fra Eidsvoll, han kom futen Købke til hjelp ved å kjøpe Siggerud i Eidsvoll han betalte 720 dlr til zahlkassen og skulle seinere betale de resterende 700 dlr. For dette fikk han kongeskjøte på Siggerud 07.03.1792. Mandal gav 4 drl. Dattera Inger var gift med Jørgen Gulliksen på Siggerud. Mandal solgte gården ved skjøte 23.10.1793Sønnen Jakob eide Sneisrud, Eidsvoll Samuel bodde der i 1801 tellingen. Jeg har også registrert at det er en prest i Nannestad med samme etternavn. Må nok forske videre på dette.Terje tar gjerne i mot mail med dine opplysninger Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.