Gå til innhold
Arkivverket

[#8833] Til Gry Vibeke Ertvaag.


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Gry VibekeJeg har valgt å lage et nytt tema på dine folk. Du er på let etter Aastorp slekninger.Har du funnet din tippoldefar i noen folketelling?Jeg spør fordi det finnes flere Aastorp-gårder i Østfold.Du finner dem i 1865,Trøgstad-Rakkestad-Spydeberg.I 1900 Askim-Trøgstad-Spydeberg-Rakkestad.Du får kanskje lettere napp,hvis du legger ut etterlysningen under eget tema.-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen.Har noen spørsmål til.Hva slags etternavn brukte de,Hansen eller Aastorp?Når er din oldefar født osv,har du mere info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Hei igjen.Dette er hva jeg fant i Mysen leksikonet om Ole Hansen Aastorp:Under gravlagte: Han er født 4/1-1872 og død 4/1-1928 gravlagt på Mysen kirke.Dette må vel være feil årstall.Gravstenen viser vel det rette. Kona Anne Lovise Aastorp f 16/5-1850 død 11/6-1930 gravlagt på Mysen kirke.Dette står skrevet under Aastorp:Her står det at han er født i 1854,hva som er rett vet ikke jeg.Bosatte seg på Mysen med familien i 1900. Bestyrte da gården Høytorp for Hans S. Olsen.Kjøpte i 1905 tomt øverst i Vandugbakken,og var siden med og ryddet mange mål skog nedover langs Vandugbakken.Rundt århundreskiftet var det her tømmerskog.G.m.Anna Lovise (1850-1930). Det står ikke hvor de kom fra eller Annas pikenavn. Hvilket etternavn brukte barna?Det finnes gårdshistorie over Eidsberg,det kan jo hende at det står noe der av betydning.Min svigermor er født og oppvokst i Vandugbakken.Jeg skal høre med henne om hun vet noe.-Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Kjære Gitte, tusen takk, dette er min slekt! Har arvet et bilde av min nylig avdøde mormor, foran gravstøtten på en kirkegård på Mysen, tatt for mange år siden. Det viser Anne Lovise Aastorp f. Andersen, f. 16.02.1850 d.11.06.1930. Ole Hansen Aastorp f. 04.11.1854 d. 02.01.1938. Min oldefar Hans Petter Olsen Aastorp tror jeg at jeg har funnet i 1900-tell.for Kristiania, som Hans Olsen, marmorsliper, f. 1879, fødested Esberg. Jeg vet nemlig at han senere eide et marmorsliperi i Drammen, og fødselsår er rett. Etterkommerne kalte seg Aastorp (min mormor 1907-2001 var Ingrid Louise Aastorp)Jeg spurte henne mye om slekt, det jeg vet er fra henne, men hun husket ikke så mye lenger. Men hun omtalte sin far som Hans Petter Aastorp, ikke Olsen. Her jeg sitter nord for Bergen er jeg ikke mye tess i geografi i Østfold, men Esberg er vel Eidsberg...? Kan man få tak i gårdshistorie via biblioteket, tror du? Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Hei Gry VibekeDet går fint ann å låne Eidsberg gårdshistorie hjem til ditt bibliotek.Jeg tror det er på tre bind,den du trenger er bind to.Det finnes ikke bygdebøker for Trøgstad.Jeg fant et ektepar under nyttige lenker:gravstener i TrøgstadKristian Johansen Aastorp f 10/2-1849 død 25/2-1931 og Mathea Johansdatter f 11/4-1851 død 6/5-1910.Samme mann finner jeg igjen på ft-1900 for TrøgstadKristian Johansen Aastorp f 1850 gårdbruker,selveier,kvægrøkter født i Høland(AK) Kone Mathea Johansdatter f1857@1851 husgjerning,kreaturstell født i Trøgstad Barn: Anna Kristians.Aastorp f 1891 i Trøgst. Emma det samme f 1893 i Trøgst. Fritjov Pedersen Aastorp pleiesønn f 6/2-1899. Dette finner jeg i Mysen leksikonet: Eiendomstakster for Mysen 1927. Høytorp gnr 56(nå 229) bnr.48 Aastorp s. Eier Ole Hansen Vandugbakken 66.Takstsum 6.000 Eier 1996 Edel Leine.Det rare med dette i bnr.27 Aastorp finner jeg eier Johan Aasengen,dette er broren til min manns oldemor på farssiden.Johan Hansen Aasengen er født 13/9-1874 i Trøgstad død på Mysen 1/10-1950 gravlagt på Mysen kapell.Hans kone var Mina f 6/5-1883 død 16/5-1940.Faren til Aasengen barna het Hans Andersen og var født 1855 i Eidsberg.Esberg er Eidsberg.Tror du din tippoldemor og han var søsken?Han var forpakter på AAsengen gård i Trøgstad.Kjenner du igjen disse navnene?I matrikkelutkastet for 1950 finner jeg bnr.27 Aastorp Lovise Olsen,og for bnr.48 Johan Oskar Viik.(tror det skal være Wiik).Johan og Karoline Sofie hadde en søster til som het Lovise,pussig at eieren i 1950 heter det samme.(Er det sammme person så er hun da 74 år).Mysenleksikonet er skrevet av Hans Wåler i 1998,som selv bor på Mysen.Han feiret sin 80-års dag i påsken.Det skulle vel være mulig å få lånt den også.Det er en veldig fin bok,som tar for seg familier som bodde og bor på Mysen.Har register bak i boka over gravlagte,skolelister osv. Kan anbefales.Min manns oldefar bodde også i Vanduggbakken helt til sin død i 1962.Han var brukseier av Susebakke på Mysen.Dette ble mye på en gang,men en blir jo så ivrig. Du kan også treffe meg på mailadressen:gitmarti@oline.noHilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei igjen Gitte! Takk for masse hjelp. Hadde skrevet langt innlegg til deg, men det ble slettet ved et uhell. Prøver å rekonstruere det. Min oldefar: Hans Petter Olsen Aastorp f. 1879. Hans søsken: Johan, Annette, Sofie, Thea, Johanne, Karen, Signe, Laura og Ragna. Hans foreldre: Anne Lovise Aastorp f. Andersen 1850, og Ole Hansen Aastorp f. 1854. Ut fra dine opplysninger ser det ut som Hans S. Olsen var min tipptippoldefar (Hans S. Olsen, deretter Ole Hansen Aastorp, deretter Hans Petter (Olsen) Aastorp, deretter min mormor.) Ifølge takst fra 1927 ser det ut som at Ole Hansen Aastorp har overtatt Høytorp, men bodde et annet sted, Vandugbakken 66. Forstår ikke helt sammenhengen mellom Høytorp og Aastorp, kanskje Aastorp var et bruk under Høytorp, evt. husmannsplass - og opprinnelsen til myten om at Anne Lovise giftet seg med en husmann og ble gjort arveløs... Kjenner ikke navnene du hadde, men vi vet ingenting så dette kan godt være slektninger. Har lett mye på Aastorp og funnet en del, men kan ikke knytte dem sammen uten mer fakta. Bl.a har jeg Johan Aastorp (i 1900-Christ.)Kanksje bror til min oldefar. Min tippoldemor Anne Lovise var født Andersen. Hvis Hans Andersen og hun er søsken, hva blir forholdet mellom oss??!! Min oldefar blir fetter til Johan Hansen Aasengen - som er bror til din manns oldemor. Det kunne vært gøy! Nå skal jeg lete mer på nettet, på sikt kirkebøker. Takk, Gitte! Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Hei Gry Vibeke.Jeg har også sett Johan Aastorp i Oslo. Utifra hva Mysen leksik. skriver om Hans Samuel Olsen kan det ikke være din tippoldefar Ole Hansen.Hans S. Olsen var gift med Henriette Andersen,som var datter av en baker i Halden. Hans S. er født 8/11-1868 i Sarpsborg(var kjøpmann),han døde 23/5-1968 i Mysen og Henriette Othilie er født 8/6-1867 i Halden d 1/11-19647 i Mysen.Begge er gravlagt på Mysen kapell.De fikk i alt ni barn.Har navnene.Så til Aastorp.Det er er bruksnr under Høytorp Gård.Det har gårdsnr.3 på Mysen,nytt nr.229 i Eidsberg-Høgliveien 22.Gården er den ene av de 3 som utgjorde den nye Mysen kommune i 1920.(De andre er Nordre Mysen og Vandug.)Gårdens beskrivelse kan du finne i Gårdshistorie for Eidsberg,bind 2,fra side 167. Hvis du får lånt Mysen leksikonet står det mye skrevet her også bla,overdragelser se under Høytorp,om Hans Samuel Olsen(fint bilde av han og kone).Håper du får tak i den,for den er veldig ryddig og fin med masse bilder osv.Sonhilsen fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei GryHar idag vært i kontakt med en onkel av min mann.Han fortalte at han som liten gutt ble fortalt det en gang bodde en familie sammen med mine Aasengen på gården Aasengen.Det er jo en stund siden han var liten.Så relasjoner mellom familiene er jo tydelige,men det er jo for oss som lever i dag vanskelig å finne ut av.Det kan være at barn fra begge familier har senere stiftet bo,hvem vet.Det er bare kirkebøkene som kan gi oss svar.Strålende Sonshilsen fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg oppdaget at jeg hadde glemt å skrive navnet på familien.Det skulle være Aastorp.Hilsen Gitte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei! Jeg har Aasengen navnet i min familie. Det er Rudolf Aasengen f. 26.06.1911 fra Eidsberg død 21.03.2002 i Oslo. Han var gift med min fars søskenbarn Klara Sofie Nilsen. Jeg har kontakt med hans etterkommere, hvis det skulle ha interesse. mvh Tone T. Barstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Tusen takk for nye tilbakemeldinger!! Jeg er så imponert over hjelpsomheten som hersker her i brukerforumet. Har bare tilgang til pc av og til, har nettopp sett meldingene. Har beveget meg til biblioteket og fått låne litt mikrofilm. Holder på på flere sider av slekten, så det veksler litt...Til Gitte, kan jeg få spørre etter alderen på onkelen - det vil gi litt tidsperspektiv på når de kan ha bodd på Aasengen. Til Tone - takk skal du ha, kanskje dette både har med Gitte og meg å gjøre. Kommer evt. tilbake til deg. Vårlig hilsen fra Frekhaug nord for Bergen (der syrinknoppene er på full fart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei GryMin manns onkel var 73 år nå i januar.Han var ikke den eldste i søskenflokken. Vi har akkurat sagt farvel til den eldste.Hun kunne blitt 76 år nå i juni(født 1926).Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen Gry.Får ikke Aastorp og Aasengen folka ut av hodet. Det er visst en ting jeg har glemt å fortelle deg. I Trøgstad kommune,nærmere bestemt i Båstad finnes det også en gård som heter Aastorp.Jeg vet ikke om folkene dine kom fra den gården og siden bosatte seg i Eidsberg.Dette er verdt å undersøke videre,eller hva synes du? Var på Mysen på torsdag.Tok da en titt på husene som ligger i Vandugbakken. Nr.66,det er et fint hvitt hus.Trenger litt maling,men jeg synes det er nydelig.Har undersøkt litt.Idag bor ikke Edel Leine i det huset.Det kan se ut som om det er noen som heter Wilhelmsen(står i telefonkatalogen),som bor der.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Gitte! Så morsomt å få høre om nr.66 - jeg har gått og lurt på om det fortsatt står der. Jeg har ellers nettopp fått tak i mikrofilmkort fra Trøgstad, skal begynne å lete etter Anne Lovise. Håper på resultat å gå videre på. Ha en fin dag! Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Gitte! Siden du har gitt så mye hjelp, vil jeg fortelle deg at jeg i går fant både Anne Lovise og Ole på mikrokort. Anne Lovise kom fra Thorkildsrud i Edsberg, foreldre Anders Johannesen og Anne Dorthea Nielsdatter. Ole het Ole Peter og foreldre var Hans Peter Pedersen og Bergethe Christine Christiansdatter, fra Gislingrudplads i Eidsberg. Så langt, så godt! Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Gry VibekeSå fint at du har funnet foreldrene til Anne Lovise og Ole Aastorp.Jeg har vært borti disse stedene før,men kan ikke huske i hvilken forbindelse.Kommer jeg på det og det har en betydning for deg,skal jeg ta kontakt.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen.Må bare stille deg et spørsmål ang. fødselsdato på Ole Hansen Aastorp.Har du fått bekreftet riktig dato på ham.Jeg spør fordi jeg tok en titt på ft-1865 for Rakkestad og under gården Aastorp.Der fant jeg under gnr 107 bnr 1 Hans Pedersen.Hans P. Pedersen gårdbruker og selveier f. 1835 Oleanna Hansdatter husmor f 1826,begge gifte og født i Rakkestad Prestegjeld.Barn:Anne M. Hansdatter f 1863 i Rakkestad Ole Hansen f 1864 i Rakkestad Så to søstre av husmoren Johanne Hansdatter f 1823 og Marte Hansdattr f 1835,begge i Rakkestad. Det var denne Ole som sperret opp mine øyne.Du kan jo ta en titt selv å se.Kan den Hans P. Pedersen du fant i kirkebøkene være den samme tror du?Vet at den Ole Hansen Aastorp som vi har funnet før er født i 1854,men 1854 og 1864 er jo veldig likt.Jeg lurer også på om Hans P. Pedersen kan ha vært gift 2 ganger.Hun jeg fant i Rakkestad er jo eldre enn sin mann,dette er bare noen tanker jeg har og fikk lyst til å dele dem med deg.Det er jo bare kirkebøkene som vet de riktige svarene.Vet du om gravstedene på Mysen er der i dag?Kan godt ta en titt på disse og se hva slags årtall det står der?Bare gi meg beskjed,kanskje du ønsker et foto av stenen hvis den finnes,det kan ordnes! Vi snakkes Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Gitte! Må se nærmere på dette imorgen, nettopp fått inn mannen min sin bærbare PC og kastet meg over den! Har bilde av gravsten på Mysen, med min mormor foran, tatt for mange (30?)år siden. Vet ikke om stenen er der nå. Viser fødselsdato 4-11 1854 på Ole Hansen Aastorp. Det pussige i kirkebøkene var at jeg ikke fant ham hverken i 1854 eller hele 1855. Hadde gitt opp og tenkte jeg måtte lete på noe annet enn Eidsberg da han dukket opp som døpt 1.januar 1856, født 4. november 1854. Det stod en merknad om 'hjemmedøptes 10/11 54 af' og så noen ord jeg ikke kunne forstå.Det stod også 'NB! Barnet er født paa østre Hauge (eller Skauge) plads i Eidsberg.' Har vurdert å lete på flere steder, men det vel mest sannsynlig at det bare er en Ole Hansen som er født 4/11 1854? (men jeg har tenkt på det) Fant personene fra kirkeboka i ft-1865 for Eidsberg. Håper å dobbeltsjekke etter hvert f.eks. konf./vielse. Jobber på flere fronter, har funnet 6 tipptippoldeforeldre ingen visste noe om.Kjempegøy! Tusen takk for tilbakemeldinger fra deg, og tilbud om hjelp! (Gravstenen var høy, som en liten bauta, med hvit marmorplate foran som et buet vindu, med innskrift. På toppen stod en marmorengel ca. 40-50 cm. høy. Tilsammen må den ha vært ca 1,7 m. Har hørt noe en gang om at engelen ble stjålet. (Hans Petter Aastorp var marmorsliper.) Hvis du er der, så ....Veldig snilt hvis du vil se en gang. Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei igjen! På bildet jeg har står gravstenen bak en gravsten med 'Aron' på. I bakgrunnen utenfor kirkegården ser jeg en mur/stenbygning, rødbrun og hvit med rutete vinduer. I tillegg er det et stort lønnetre i bakgrunnen, ved gjerdet. Hjelper det? Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Gry Vibeke.Jeg skal se etter neste gang jeg er på Mysen,vi har selv slekninger som er gravlagt der.Du får tilbakemelding på dette så fort jeg har vært der.En sen kveldshilsen fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Gry Vibeke.Jeg skal se etter neste gang jeg er på Mysen,vi har selv slekninger som er gravlagt der.Du får tilbakemelding på dette så fort jeg har vært der.En sen kveldshilsen fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Er du der, Gitte? Dette er en gammel tråd, men jeg fikk nettopp noe i posten fra min kusine. Du nevnte i sin tid en Edel Leine som eier av Vandugbakken 66. Så viser det seg at min mormors kusine ble født Edel Vik. Det høres ut som det var henne, da. Alle spor er gull verdt! Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Ooops! Så litt nærmere på papirene..... Edel Vik er riktignok min mormors kusine - men søsteren Ragnhild Vik ble gift Leine. Så det er kanskje her det kommer en Edel Leine inn i bildet. Da er vi antagelig inne på nålevende, nemlig må det bli tremenning til min mor.Håper du har det bra, Gitte! I stua mi ligger bygdebøker for Åsnes og Hof. Veldig skuffet over de fra Åsnes. Min far har fått feil fødselsår, og de har ikke tatt med alle hans søsken. Så jeg stoler ikke på den bygdeboka. Mvh. Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.