Gå til innhold
Arkivverket

[#8835] Skoleholder Peder Lobes og hustru Abigail Magrethe


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Hei! Er det noen som kjenner til disse? Foreldre og hvor de kom fra? Det jeg vet er at Peder var født ca 1702 og kom til Fredrikstad i 1755 fra Drøbak. I Fredrikstad var han skoleholder fra 1755 og frem til sin død i 1776.Abigail Magrethe var født ca 1722 og døde 1799 i Fr.stad. Mer vet jeg ikke om henne.De hadde tre barn: Johanne Christiana f.1751 d.1811, Jochum f.1757 og Christian f.1765 d.1836 i Halden. De to siste født i Fr.stad.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Peder er antakelig barnebarn av Jochum Lobes, som var prest på Akershus festning (1649 prest for de tyske arbeiderne på Mynten, Akershus). Han døde i 1672 i Christiania. Gift med Sidzel Rasmusdatter (død 1702). Disse hadde barna Margrethe, Johan og Elisabeth, pluss 9 til. Johan ble g. m. Magnille Lauritzdatter Gram på Eidsvoll og fikk med henne datteren Cecilie. Johan Lobes var prest (i Ullensaker ?). Kanskje Peder var hans sønn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei, og takk for svaret!At Peder var barnebarn til presten Jochum Lobes regner jeg nesten med. Presten hadde forøvrig en sønn til som levde opp av de 12 barna. Han het Jochum Nicolas og var ant.gift med Kjerstin Hagemesters. Jeg har ikke funnet barn etter disse. Denne Jochum døde 1706 og ble begravet i Nesodden kirke sammen med sin far Jochum og sin mor Sidzel. (Kistene er enda bevart.)mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Abigael-navnet tyder på slektskap til Florslekten. Tallrik presteslekt både på andre siden av 'fjorden' og - i Vestfold.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.