Gå til innhold
Arkivverket

[#8839] Elisabeth Michelsdatter Heyde, 1712-59, Aker


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Hun var gift med Hans Halvorsen og bodde på Sagene i Aker. Jeg har søkt på navnet Heyde i FamilySearch og Dis-Norge og dette etternavnet dukker opp der, men ingen Elisabet. Er det noen som kjenner til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Heller ikke i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift er Elisabeth omtalt, iflg. NST-registeret (se www.genealogi.no). Derimot er Michel Heide omtalt i hhv. bind 13 s. 90 og bind 18 s. 306 (kan være to forskjellige personer). Heide er forøvrig den mest alminnelige skrivemåten av familie-/slektsnavnet.Slik lyder forøvrig innførselsen ved begravelsen fra (gamle) Aker kirke 29. mars 1759: 'd 29; Lisbeth Michelsdr Heyde, Hans Halvorsens H. ved Saugene - 47.-' (Aker kirkeb. # 8, fol. 232v [231b][egne not.: Hf 355, fil 545]Forsøk forøvrig å få lånt boken 'Slekten Heide i 350 år' (Aas, Ole Heide; Tønsberg, 1935). (Jeg kjenner ikke publikasjonen).Med beste hilsener R.C. (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for svaret Robert!Det er ikke lett å spore opp opphavet til Elisabeth Sophie Michelsdatter Heide med sikkerhet . Hennes skifte gir ingen pekepinn. Hennes mann, Hans Halvorsen, ble oppnevnt som formynder og verge for deres umyndige barn. Hun er, så vidt jeg kan se, ikke nevnt i Michel Heides skifte. Her nevnes 3 døtre.I slektsboken om Heidefamilien står det lite om Michel, og Elisabeth Sophie er ikke nevnt. Boken har de på biblioteket hos Norsk Slektshistoris Forening, sammen med mange andre slektsbøker. Her har jeg også tidligere funnet Heide i de to tidskriftene du nevnte. Det ene nevner at Michel sannsynligvis hadde en uekte datter. Det er mulig at Elisabeth Sophie også er født utenfor ekteskap. Hun er født ca 1712 og Michels 1.kone døde i 1713.Hans og Elisabeth Sophie hadde 6 døtre. Den nest eldste har jeg funnet dåpen til i Garnison menigheten. Der står det at Hans Halvorsen var constabel i Oberst Berntfelts Comp. Her bruker Elisabeth Sophie etternavnet Heide. Ellers varierer det hva hun bruker.Jeg har ikke funnet vielsen deres eller dåpen til første datter Marte Kirstine Hansdatter, født ca 1735 i Aker/Christiania. (en av døtrene i Michels skifte heter forresten Kirstine).Men det er fremdeles kilder jeg kan lete etter flere opplysninger om Hans Halvorsen. Kanskje jeg kan få en pekepinn hvor han kom fra iallfall. De flytter etter hvert til Sagene, hvor begge dør. Sannsynligvis har Hans da skiftet yrke.Jeg har fått en del opplysninger om Michel Heides aner, men jeg mangler en bekreftelse på at Elisabeth er hans datter, og at det ikke er en annen Michel Heide også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningen. Jeg har funnet boken der.Biblioteket til Norsk slektshistorisk forening er absolutt verd et besøk. Adresse og mye annen informasjon finnes på deres web-side: www.genealogi.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tore H, takk for all den nyttige informasjonen du har lagt ut på din web side!Jeg er flittig bruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Robert, hva fikk deg til å svare på dette etter et helt år??Bare nysgjerrig på hvordan prosessene virker her i Forumet og hvordan folk finner frem til innlegg som er mer enn et døgn gamle ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

He-he! Det er nok i det minste /litt/ tilfeldig; jeg arbeider med kilder i Aker og Christiania, og i den forbindelse foretar jeg enkelte søk her og der - når jeg får anledning, relatert til det jeg holder på med.Akkurat nå transkriberer (OCR) jeg en artikkel om Sagenes historie - skrevet av Halfdan Møller, og publ. i St. Hallvard 1916 s. 211-235. I denne forbindelse gjorde jeg f.eks. noen søk, og kom over fru Heyde (ved å omdefinere 'Sagene' til et mer generelt søk etter 'Aker').Jeg deler din 'bekymring' for at det kan være vanskelig å gjenfinne eldre innlegg i debattforumet her. Ofte er titlene både korte og villedende, og ettersom jeg forstår, er det dessverre ikke mulig å søke i innleggenes fulle tekst. Derfor skulle jeg ønske folk i større grad benyttet debattfora (f.eks. no.fritid.slektsforsking.etterysing) der alle innleggene er søkbare i fulltekst. Men en kan jo ikke unngå å faktisk bruke de fora der folk faktisk poster...Med beste hilsener R.C. (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kari Thingvold

Den som leter, den finner!Hans Halvorsen og ”Lisbeth Michelsdatter” giftet seg 20. mai 1735 i Gjerdrum. Den eldste datteren, Marte Kristine, ble døpt i Gjerdrum 18. september 1734. Neste dattter, Sara ble døpt 23. mars 1737 i Slottskirken, Christiania. Da var faren constabel i oberst Bernfeldts arme. Så blir datter nr. 3, Esther (Elen) Maria, døpt døpt 19 august 1742 i Stokke, Vestfold (FS). Senere havner de på Sagene. Skiftet etter Hans viser at han hadde ei sag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.