Gå til innhold
Arkivverket

[#8840] Edvard och Elise Kvart


Gjest Anna-Lisa Göransson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna-Lisa Göransson

Kan någon hjälpa mig med namnet på fadern till Elise Kvart enl. uppgift född 1850 1 Fredriksstad. Skulle också vara mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med vigseldatum för Edvard Kvart och hans hustru Oline. Han flyttade till Norge 1852. Eventuellt kan hustrun ha varit gift 2 gånger. Mycket mycket tacksam om vill ock kan hjälpa mig. Anna-Lisa Göransson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svanhild Nemorin

Hej, Sökte på www.familysearch.com och hittade några av Oleane Johannesd. och Edvard Qvarts barn: Carl Johan f.20.juni 1865,Nils Oskar f.7.jan.1865 och Juliane f.8.jan.1865 Hittade också en Edvard Gvant f.1829 (son av Jonas Gvant)gift med Oleanna Johannesd.(30 år) 5.febr.1854 i Halden(=Fredrikshald)Østfold Kan vara rätta personer,men felstavat namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Har tidigare lämnat dessa uppgifter i Anbytarforum, men kanske de bör komma med här också: I Folketelling 1865, för Frederikshald. Edvart Kvart, Bryggearbeider, gift, 38 år gammal, född i Sverige Oliane Kvart*, hans Kone , gift, 44 år gammal, född i Sverige Elise Kvart*, deres Datter, ugift 15 år gammal, född i Frederikshald Betzy Kvart*, deres Datter, ugift 12 år gammal, född i Frederikshald Edvarda Kvart*, deres Datter, ugift 3 år gammal, född i Frederikshald Carl Martin Kvart*, deres Søn , ugift 5 mån gammal, född i Frederikshald Christian Julius Kvart*, deres Søn , ugift 1 mån gammal, född i Frederikshald Nils Oscar Kvart*, deres Søn , ugift 1 mån gammal, född i Frederikshald(Vissa uppgifter (de sista) här ser konstiga ut - bör kontrolleras i födelseboken. Kan det långa hoppet mellan första och andra 'kullen' handla om två giften?)Därefter står också av någon anledning: Edvart Kvart ,Husfader, Bryggearbeider, gift, 38 år gammal, född i Sverige Elise Kvart*, deres Datter, ugift 15 år gammal, född i FrederikshaldI Folketelling 1900 endastOliana Kvart , änka, understøttes af byen , född 1822 i Tanum, SverigeKanske är de andra inte registrerade, eller hade de flyttat från Norge?Säkerligen finns intressanta uppgifter i Haldens kyrkböcker där jag själv haft anledning att forska. Lycka till! Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Anna-Lisa och ni andra, Har läst igenom ovanstående inlägg och har ett par frågor som kanske kan bidra: 1) Vilken är källan till att Elise Kvart skulle vara född i Fredrikstad? Kan det möjligen ha blivit en sammanblandning med Fredrikshald? 2) Kan någon som är van vid folketellingarnas innehåll vänligen försöka hjälpa till med att förstå vad de olika uppgifterna - dubbleringen Edvart Kvart och Elise Kvart - i Ft1865 kan stå för? För övrigt ser Svanhilds inlägg märkligt ut. Inte var väl tre barn födda 1865 under tre olika månader? Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Olle, om du går inn på dataene for FT1865 vil du finne at hele gården Edvart Kvart og familien bodde i er registrert to ganger. Så enten har det vært to 'folketellerer' ute, eller så har det skjedd en dobbeltregistrering når dataene på et eller annet tidspunkt er satt sammen. Det siste er antakelig mest sannsynlig, da det er en del små uoverensstemmelser mellom de to oversiktene - bl.a. operere den ene listen med to 5-åringer i familiens Kvart, mens den andre har en 5-åring og en 3-åring. Dessuten står familiene i forskjellig rekkefølge på de to listene.Når det gjelder Svanhilds innlegg så kan det meget vel være korrekt skrevet av fra familysearch, som vi jo vet ofte er unøyaktig. Du har derimot fått det til å bli 3 barn med 4 måneder imellom! :o) (Det er fort gjort å skrive av feil, det vet vi alle som har prøvet!)Vennlig hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Else, Tack för Dina uppgifter om Ft65. Din förklaring låter övertygande. Vad gäller mina avskrifter från Ft65, torde de vara korrekta - det är alltså i Ft65 som otydligheterna finns, och det kan vara intressant i sig. Sedan ser jag att mitt sätt att uttrycka mig om Svanhilds inlägg är olyckligt. Det kan onekligen se ut som om jag försöker kritisera, vilket självfallet inte är meningen. Svanhild är emellertid en trogen besökare av Anbytarforum, och vet att jag alltid påpekar ang Familysearch, att primärkällan måste undersökas. Men nu till Anna-Lisas fråga: Om jag studerar det som hittills skrivits, tror jag att en direkt undersökning i Haldens kyrkobok för åren omkring 1850 är nödvändig. Är det möjligen någon som håller på med Halden och kan göra ett 'uppslag'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svanhild Nemorin

Det ble visst lite fel ang.födelseår på barnen.Carl Johan f.20.juni 1861,Nils Oskar 7.jan.1865 och Juliane 8.jan.1865. Utgår från at dom sista är tvillingar.Familysearchs källa för dessa uppgifterna är kyrkoböckerna för Halden,så det torde väl vara riktigt. Vet at det finns mycket felaktigt där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

1850, 1/4 vigs i Halden en Oleanne Johannesdotter 27 år gammal med Hans Olsen Rasch 45 år gammal. (Fams) Finner ej mannen i Ft-65, men kanske någon annan kan kontrollera som är mera hemmanstadd med databasen. Om Du Anna-Lisa är säker på att Edvard Kvart flyttade till Norge 1852, kan Elise Kvart vara en dotter i ett tidigare gifte. Åldersuppgiften på Elise i Ft-65 pekar ju åt det hållet. Det här är väl uppgifter som också behöver kontrolleras i kyrkböckerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Göransson

Vill tcka alla som hjälp mig med uppgifter om Edvard Kvart. Nu önskar jag bara att där fanns någon i detta forum som också forskade på honom. Någon ättling t.ex. Skulle vilja ha kopior på foton av Edvard eller hans efterkommande. En utopi är jag rädd. Anna-Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.