Gå til innhold
Arkivverket

[#8841] HVORFOR er det så vanskelig?


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Jeg har prøvd noen ganger å spore opp personer i nord Norge,(i Nordland og Troms.) Uten hell! Jeg har bla. prøvd fam.search, digital arkivet og her gjennom debattforum. Er det få kirkebøker som er tilgjengelige på nett, få slektsforskere i landsdelen,( som har noe om lansdelen)eller hva er det som gjør det? Selv har jeg desverre ikke tilgang på slektsbøker,bygdebøker el. Har undersøkt på biblioteket men de kunne heller ikke hjelpe meg. Kan noen gi meg tips på hvordan jeg skal komme videre! På forhånd TUSEN TAKK. MVH.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Hei Irene. Har du vært inne på Asle Jonassens sider, Slekthistoriske kilder? Der finner du alle fylker i Norge og ft.1801,1865,1875.Også kirkebøker for noen prestegjeld. Synes det er merkelig at ikke biblioteket kunne hjelpe deg. Her på Voss har jeg lånt bygdebøker for både Lyngen og Skjervøy.Mvh Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg synes også dette høres 'rart' ut, Nord-Norge har da noen av de beste bygdebøkene som er laget (Sømna, Bindal under utgivelse).Men det kommer selvfølgelig an på HVOR man kommer fra - og dessverre også litt an på hva 'slags' folk man kommer fra. Husmannsfamilier kan være vanskelige, samer og omreisende sikkert også.Så spørsmålet ditt er vanskelig å besvare når du er så generell. Gode svar kommer gjerne helst på 'gode' spørsmål - spørsmål som presiserer HVA man eksakt søker...LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei igjen. Jeg leter etter aner i disse kommunene (fåreløpig); Kvænangen,Kvæfjord, Lødingen og Evenes. Jeg vet at det finnes to svært gode bøker (Kvæfjordboka 1 og 2), Men Jeg har ikke lykkes å få tak i noen av disse, tror de er gått ut av produksjon ? Har ingen opplysninger om bygdebøker for de andre kommunene.Takk for tipsene Britt. Skal legge inn etterlysninger snarest, på gitt addr. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du kan låne inn alt hva hjertet begjærer til ditt lokale bibliotek. Og, jeg tror vel 'til og med' Bergen (kjærlig hilsen Vålerenga) har et bibliotek av klasse, så det du må gjøre er å finne ut av hva du leter etter hvor, og be biblioteket ditt låne inn for deg! Kirkebøker på mikro fische kan også lånes inn, forhåpentlig vis har også Bergenske bibliotek lesere, slik at du, som bor i en av våre 'siviliserte stråk' av landet kan lese disse kirkebøker fra uansett hvor enn i vårt langstrakte land!!!Lykke til Irene, løp på biblioteket! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du kan låne inn alt hva hjertet begjærer til ditt lokale bibliotek. Og, jeg tror vel 'til og med' Bergen (kjærlig hilsen Vålerenga) har et bibliotek av klasse, så det du må gjøre er å finne ut av hva du leter etter hvor, og be biblioteket ditt låne inn for deg! Kirkebøker på mikro fische kan også lånes inn, forhåpentlig vis har også Bergenske bibliotek lesere, slik at du, som bor i en av våre 'siviliserte stråk' av landet kan lese disse kirkebøker fra uansett hvor enn i vårt langstrakte land!!!Lykke til Irene, løp på biblioteket! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du kan låne inn alt hva hjertet begjærer til ditt lokale bibliotek. Og, jeg tror vel 'til og med' Bergen (kjærlig hilsen Vålerenga) har et bibliotek av klasse, så det du må gjøre er å finne ut av hva du leter etter hvor, og be biblioteket ditt låne inn for deg! Kirkebøker på mikro fische kan også lånes inn, forhåpentlig vis har også Bergenske bibliotek lesere, slik at du, som bor i en av våre 'siviliserte stråk' av landet kan lese disse kirkebøker fra uansett hvor enn i vårt langstrakte land!!!Lykke til Irene, løp på biblioteket! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Hei Laila! Takk for tipset håper du har rett !! Ante ikke at det var mulig å låne kirkebøker på micro fische, men nå vet jeg litt mer konkret hva jeg skal spørre etter. Takk! (har bare spurt etter bøker, Kvæfjordboka bl.a.) Den har ikke bilioteket og ingen nevnte noe om fjernlån. Neste gang skal jeg ikke gi meg så lett. Takk for tålmodige svar, har fremdeles mye å lære. hilsen Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kirkebøker på mikrofiche har det hittil ikke lykkes meg å få låne, derimot på mikrofilm (rull-film). Mitt lokale bibliotek (Porsgrunn) er helt førsteklasses m.h.t. servise, men når jeg spør om kirkebøkene jeg trenger å fjernlåne, kan skaffes som fiche, er svaret 'nei, dessverre'. Noe som er litt synd, siden jeg er den lykkelige eier av et leseapparat for fiche, men ikke for rull. Det var derfor interessant å se at andre (Laila) åpenbart har andre erfaringer, eller .....?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Før jeg fikk min egen leser, og begynte å kjøpe mikrokort istedet for å låne, var jeg stadig på Deichmann i Oslo og kikket på kort der. Lånt inn av Deichmann for meg, fra hele landet. Jeg vet ikke hvordan dette er andre steder, men kan ikke fatte at det skal være noe problem. Jeg har aldri lånt inn mikrokort for å lese hjemme. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Har også en mikrokortleser, men det er svært skjelden å få lånt materiale på kort. De finnes helst på film. Har derimot kjøpt kort over de kirkebøkene jeg bruker mest, men det er jo ikke aktuelt å kjøpe bare man skal sjekke noen opplysnnger fra et annet distrikt. Det er synd det skal være slik. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Jeg fikk lyst til å svare deg litt på innlegget ditt. Jeg har som du opplevd å få utrolig DÅRLIG HJELP på biblioteket. Det biblioteket jeg tilhører har en service nesten lik 0. Om de som jobber der selv ikke er interresert i dette temaet så skal de jo hjelpe andre. Heldigvis har jeg anledning til å dra på riksarkivet. Jeg har mer enn en gang hvert der oppe og funnet titler og forfattere av diverse bøker, som jeg mener etter min oppfatning biblioteket uten problem burde har greid å lete opp for meg. Så har jeg kommet tilbake til biblioteket og gitt dem navnet på forfatter etc., så har de kunnet bestille bøker for meg. Jeg har hvert mer enn irritert på denne dårlige servicen. Når det gjelder Mosjøen-området i nordland så er det nesten ikke gitt ut bygdebøker og det er veldig varierende på resten av området også. Mo i Rana har noen utrolig gode bygdebøker. Jeg synes det har vært veldig fint og brukt denne siden her til etterlysninger etc. Det er nok ikke meningen at alt skal være like lett. Jeg f.eks. brukte nesten 2 år for å finne ut av en feil i opplysninger som jeg hadde fått, så det går opp og ned. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Hei Sissel! Det er godt å høre at det ikke bare er jeg som har problemer. Felles skjebne, felles trøst,eller noe slikt.Jeg synes ofte jeg tar et skritt frem og to tilbake, men det må jeg vel regne med.Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut hva forkortelsene i digitalarkivet står for? Eller hva forkortelesen: lf%b% står for? Jeg prøver å finne Elen M.K. Jonsen (f:1869, gm.Johan Mortensen på gården Undereidet i Kvænangen Troms.(ft1900))i 1879 tellingen.Det kan være henne m.fam. som har bosted Dofjord-Dalen på Karlsøy,MEN uten disse berømte kirkebøkene (finner henne ikke under døpte eller gifte ) for aktuelle områder, ER det ikke lett å se sammenhengen fra et navn til neste generasjon. Det er lettere på mannssiden der man ofte kan finne de samme folkene igjen på gårdsnavn, fra den ene folketelling til den andre. Kan noen hjelpe??? MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

I bruksanvisningen til RHD finner du hva alle forkortelser står for. F.eks. betyr lf lappisk, fastboende, b betyr blandet (norsk/kvensk, norsk/lappisk osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei igjen! Den Elen du viser til i Karlsøy i 1875-tellinga har Tromsøysund som fødested. Fødested i folketellingene er mer å stole på enn fødselsår. Jeg synes fosterdatter Elen Marie Johnsd (l) på gården Ravelsnæs, f i Kvænangen i 1870, virker mer sannsynlig. Registreringen av kirkebøkene hos Family Search er ikke fullstendig, jeg finner heller ikke noen Elen med både M og K som initialer med aktuelle fødselsår i Troms. Men dessverre er det også slik at ikke alle navn folk i Nord-Norge brukte er registrert i kirkebøkene. I min familie har jeg tre eksempler på det. Så det kan være aktuelt å lete etter både Elen M og Elen K og med fødested Kvænangen. Kvænangen var eget annekssokgn fra 1862 og du finner kirkebøker på microfiche for den aktuelle perioden: Lenke Jeg ville ha forsøkt å lete både etter fødsel rundt 1868 til 1870 og vielse rundt 1890-1895. Lykke til. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Hei Liv-Inger! Du kan ha rett, har vært innom henne tidligere, men som sagt uten andre data enn ft1900, gir er det ikke lett.Jeg ser av ft1875 at hun er fosterdatter hos en søskenflokk med samme etternavn, kan hun være søsteren? Det er jo 34 år i forskjell fra den eldste, eller er hun datter av en av dem? Hva var det som gjorde at hun ble fosterdatter og hvordan i allverden skal jeg kunne finne foreldrene hennes nå da????Håper jeg kan få tilgang på noen kirkebøker fra kvænangen i det aktuelle tidsrommet som kan gi noen svar.Biblioteket Neste.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Hei Liv-Inger! Du kan ha rett, har vært innom henne tidligere, men som sagt uten andre data enn ft1900, gir er det ikke lett.Jeg ser av ft1875 at hun er fosterdatter hos en søskenflokk med samme etternavn, kan hun være søsteren? Det er jo 34 år i forskjell fra den eldste, eller er hun datter av en av dem? Hva var det som gjorde at hun ble fosterdatter og hvordan i allverden skal jeg kunne finne foreldrene hennes nå da????Håper jeg kan få tilgang på noen kirkebøker fra kvænangen i det aktuelle tidsrommet som kan gi noen svar.Biblioteket Neste.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Elen er neppe søsken av de andre Johnsen/Johnsd, de finner du nemlig igjen folketellingen for 1865 på Ravelsnes, med foreldre født i 1818. Det er vel i drøyeste laget med barn når man er 51-52 år gammel. Men umulig er det jo ikke. Den vanligste årsaken til foster var at en av foreldrene, vanligvis far, som på kysten av Troms oftest var fisker, var gått bort. Da ble barna satt bort på andre gårder fordi mor hadde nok med å forsørge seg selv og eventuelt den/de yngste. Vanligst var det å bli plassert hos slektninger; tanter, onkler, fettere, kusiner, brødre, søstre osv. Hadde Elen vært dattern til Ane Marta, hadde det etter all sannsynlighet vært oppført. Men det kan vel være at det er onkelen hun bor hos .... Dessverre har jeg ikke kirkebøker for Skjervøy for det aktuelle tidsrommet, men skulle jeg i mine leitinger komme borti noe, så skal jeg si fra. Til tross for at min oldefar og fire av hans brødre var satt bort, klarte jeg å finne hele familien igjen i kirkebøkene og folketellingene ved 'logisk' leiting. Ha en god helg. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På Familysearch finner jeg følgende:Elen Maria Kristine Johnsen døpt 04.09.1870 i Kvenangen i Troms.Foreldre er John Johnsen og Inger Maria Mikkelsdatter.Da er kanskje denne Thomas Johnsen en bror av hennes far John Johnsen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Tusen takk Rune. Jeg har prøvd Fm tidligere uten hell. Men du klarte det !!!!! Takk skal du ha, nå får jeg sove i natt. Jeg skal prøve fs igjen, dersom jeg ikke finner det samme vil jeg spørre deg hva du søkte på. MVH: Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg gikk inn på IG index og søkte på Elen Johnsdatter Birth/Christening 1869 pluss/minus 2 år i Troms.Der fant jeg henne som Elen Marie KIRSTINE(ikke Kristine) Johansen . Mvh. og god natt Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.