Gå til innhold
Arkivverket

[#8842] Barclay de Tolly


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Jeg leter etter opprinnelsen til navnet Barclay de Tolly. Har en dame ved navn Mette Dorthea Barclay de Tolly, gift 9.des.1733 med Jacob Gerhard Meidell i Aurland, Sogn og Fjordane. Deres eldste sønn fikk navnet Stephan Barclay Meidell. De andre barna hadde bare navnet Meidell.Jeg tror navnet har skotsk opprinnelse, men vet ikke hvordan jeg skal finne ut av det.Familien Meidell kom fra Holden i Telemark, men hvor Mette Dorthea kom fra vet jeg ikke.Kan noen hjelpe meg med gode råd er jeg veldig takknemlig. Kanskje er det noen av dere som vært borti dette navnet.Hei, så lenge. Hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Slekta er opprinneleg skotsk, som du seier. Men ei grein busette seg i Latvia og ein av karane vart general i den russiske arme under Napoleonskrigane. Om 'dine' kom herifrå eller derifrå er ikkje godt å seia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Barclay var en klan og Tolly et sted ved Aberdeen. Bruk en søkemotor, f. eks. Google og søk etter Barclay de Tolly. Set ut til å være mye informasjon å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg tror også Barclay de Tolly er en skotsk slekt. Mette Dorothea var datter av major ved 2. Bergenhus. reg. Stephan Barclay de Tolly, født 1677 i Livland (den østlige delen av Latvia) død 10/9 1732 på Voss, og Anne Jensdatter Sprang. Stephan var sjef for Hardanger kompani i den nordiske tiårskrig 1709-19. Kilde: Bergens Historiske Forenings Skrifter No.37, 1932, J.Wahl, samt Militærbiografier II, av Olai OvenstadMette Dorotheas søster, Eleonore Christine Barclay de Tolly, født 1710, død 1782 i Domkirkens sogn i Bergen, var gift 24/2 1741 med Johan Ernst Meidell (1711- 1745) som var sønn av oberst og sjef for Aurlandske kompani, Jacob Gerhard Meidell, og hans første kone (gift ca 1710), Anne Dorothea Genschow (ca 1690 - ca 1730). Mette Dorothea giftet seg med ham 9/10 1733, og var altså stemor til sin søsters mann.Meidell-navnet kommer vel egentlig fra Estland? Gert Meidell (ca 1606 - ca 1696) som er den norske slektens stamfar, innvandret til Norge. Han var tollbetjent, så skipsreder og trelasthandler i Langesund. Kilde: Slægten Meidell i Norge og Danmark, A.T.Gløersen, 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Du finner et ganske omfattende tillegg om slekten Barclay de Tolly i følgende bok: Sigurd S. Meidell: 'Slekten Meidell',J.D. Beyer A.S Boktrykkeri, Bergen 1930. Hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei. Jeg er helt overveldet.Det var mange og nyttige svar på veldig kort tid. Jeg har vært inne og lest om klanen Barclay, den russiske general står her omtalt som Minister of War. Jeg får fortsette mine undersøkelser ut ifra dette. Jeg visste ikke at Meidell slekten kom fra Estland, så nå ble det mye nytt å tenke på.Spørsmål til deg Sølvi: Kilden din til Meidell familien, er det en bok, eller noe jeg kan finne på internett.Tusen takk til dere alle.Hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei AnneSvaret ditt kom mens jeg skrev innlegg. Det var et nyttig tips. Håper jeg kan få tak i den boken. Takk til deg. Hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Hei igjen Jeg la inn enda et innlegg her - men det forsvant visst. Prøver på nytt (kanskje det blir dobbelt opp nå): Dersom du ikke får tak i boken så kontakt meg på mailadresse oervi@online.no. Jeg har også boken som Sølvi Arntzen viser til. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.