Gå til innhold
Arkivverket

[#8843] Vanvittige fledføringer


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Hei jeg finner to søsken som i 1801 er oppført med yrke 'vanvittige fledføringer'. Har tidligere kommet over vanvittig og har tolket det som sinnsyk e.l. Men hva er 'fledforing'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Fledføring betyr at man har overgitt sine eiendeler til en person som overtar omsorgen.Er ikke så sikker på at vanvittig skal tolkes som sinnsyk. Dvs. jeg trodde også det, inntil jeg oppdaget et vanvittig barn som døde - under 1 år gammelt. Fant ut at det var for tidlig til å oppdage sinnsykdom (så vidt jeg vet), og at det nok heller er cerebral parese eller lignende lidelse som har gjort seg fortjent til denne betegnelsen.Jeg har sett et par eksempler på bruk av betegnelsen sinnsyk på 1600-tallet, og denne ser ut til å samsvare med det vi i dag kaller sinnsyk. En sinnsyk vil være arbeidsfør, ihvertfall i perioder (fant et tilfelle av det i en tingbok), mens en person som er hardt rammet av f.eks. cerebral parese er fullstendig avhengig av hjelp.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Fletføring kan ofte bli brukt synonymt med kår (føderåd), særleg på Sørlandet. Men i juridisk forstand inneber fletføring også at ein blir umyndigjort. I kombinasjon med vanvittig er det vel helst denne tydinga som gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ifølge Historisk leksikon er en Fletføring (dannne av gno. flet n, goolv, jord-golv, jf. gno. ganga å fllet ok å bord ein, gå på ens golv og til hans bord), det å overdra en annen alt man eide eller kom til å eie, herunder ogå gjeld, mot underhold m.m. Fletføring betegnet også vedk. som stilte seg underr en annens beskyttelse. Den fletførte ble umyndiggjort. Iflg C.5. no. lov 1687 skulle den som ønsket å bli fletført, først henvende seg til sine arvinger med spørsmål om de ville motta ham. (Jfr. føderåd).Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gno. 'vanvita' vert i Norrøn ordbok omsett med vanvitug, sinnsjuk; altså to 'morderne' ord for det same gamle. Ser vi på det gno. ordet, er det sett saman av 'van' og 'vita'. 'Van' tyder rett og slett å mangle noko. 'Vita' tyder m.a. 'ha sin forstand', vite til seg', 'sanse seg'. 'Vanvita' blir då å mangle noko i høve til dei tre nemnde omgrepa. Ut frå dette vil eg tolke 'vanvittig' som eit mykje meir omfemnande omgrep enn 'sinnsjuk', sjølv om det òg kan dekkje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.