Gå til innhold
Arkivverket

[#8868] Henry Guthrie - borger i Bergen 1650. Betyr hva ??


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Lurer litt på hva det å 'få borgerskap' betydde for utlendinger:Min forfar Henry Guthrie fra Skotland (også anvendt Henrik og Gyttrich) får borgerskap i Bergen 26.04.1650.I søk etter mulig far har jeg funnet en Joen Guthrie med borgerskap 09.04.1630.Jeg antar at dette IKKE utelukker at Henry kan være sønn av Joen, dersom Henry har fulgt med sin far og først fått borgerskap når han selv kunne drive egen handel. Eller er det slik at borgerskap for utlendinger på den tiden betød noe mer i retning av 'fått statsborgerskap' - altså 'innvandret dato' e.l.? (I tilfelle kan nok Henry neppe være sønn av Joen).Ser gjerne at noen historiekyndige kommenterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Borgerskap var ikke statsborgerskap, men en rett til å drive handel e.l. Det er ingen ting i veien for at Henry kan ha kommet til Norge som barn eller ungdom i 1630 selv om han ikke tok/fikk borgerskap før i 1650. Jeg har flere eksempler på nettopp dette, - riktignok fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Min James Walter Guthrie kom i 1612 til Stockholm fra Montrose i Skottland. Jeg tror ikke det skal være noe vanskelig for deg å finne ut om Henry er sønn av Joen. Guthrie har også en egen klanside som hjalp meg å finne ut hvor James Walter kom fra.Forøvrig ble denne Guthrie prest i Stora Tuna og det henger et stort maleri av ham på veggen fra den tiden. I Skottland skal det finnes et slott med ytterligere familiebilder av Guthrieklanen.Se nederst på denne siden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Jfr. diskusjon 12290Jeg ser at du har hentet ut opplysninger om Henry Guthrie her http://www.abdn.ac.uk/ssne/ (view records). Hva sier familysearch da? Har du eksakt fødselsdato på Henry?Jeg har en kopi av en bok med utredninger om klanen Guthrie som jeg har fått av Björn Reneus Guthrie i Sverige. Der er det redegjort ganske omstendelig for klanen i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Veldig sløvt av meg å glemme at vi har debattert dette før, Nina. Jeg kom imidlertid ingen vei den gang via de sidene som det står om i dette innlegget. Opplysningene mine har jeg fra både Christie-slektsboken og Digitalarkivet, og ser også at Svein Nilsson sitter på samme informasjon - Christie-slekten er jo relativt godt dokumenter i Norge. Det både Svein og jeg åpenbart er interessert i, er å vite noe om hvor Henry Guthrie (og Andrew Davidson Christe for den saks skyld) kom fra.Det kunne derfor være veldig interessant å vite om det står noe om Henry Gutrhie i den boka du refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge diskusjon 6696 skal Davidson også være fra Montrose. Følgende er dessuten hentet ut fra databasen om skotter som kom til Norge;CHRISTIE, KRYSTED ANDERS DAVIDSEN, ANDREW, from the region Montrose 'Andrew Christie moved from Scotland to Bergen where he became a burgess. An Anders Christie is noted as having some connection with George Gordon of Banff and Bergen, and perhaps acted as his sponsor in Norway. Christie was married to Grisele Vernton, widow of Thomas Beg and later Anna Henriksdatter Gyttrich. He had a son, David Andersen Christie who was baptised on 17/06/1673 and died in 1719. ........... N. Nicolaysen, Bergens Borgerbog 1550-1751 (Oslo, 1878), p.80; Bergen Statsarkiv, Sollied Archive, Gordon section and index card for Christie'.Din Guthrie og min Guthrie har helt sikkert noe slektsbånd og det hadde vært artig å finne ut hvordan. 'Problemet' synes jeg er når man beveger seg over til Skottland og de gamle klanene så kan det virke som om alle heter det samme .....ehhhh ;-) Navnene nedarves fra ledd til ledd, 'omatt og omatt'Mangler det et komma etter Thomas Berg? Christie gifet seg slik jeg forstår det med anna Guthriedatter i sitt 2. giftemål?Det er flere forekomster;ANDERSEN CHRISTIE DAVID 'David Anderson Christie was the son of Andrew Christie from Montrose who moved to Bergen in the 1650's and his second wife, Anna Henriksdatter Gyttrich. David was baptised on 17 June 1673 and died in 1719. He married Engel Haasewinckel and together they had two sons, Edvard and Jan Davidsen Christie. .................................................. Bergen Statsarkiv, Sollied Archive, index cards for Christie.''DAVIDSEN CHRISTIE EDWARD, EDVARD, (arrived 1701, One Andrew Christie moved from Scotland to Bergen where he became a burgess. An Anders Christie is noted as having some connection with George Gordon of Banff and Bergen, and perhaps acted as his sponsor in Norway. Christie was married to Grisele Vernton, widow of Thomas Beg and later Anna Henriksdatter Gyttrich. He had a son, David Andersen Christie who was baptised on 17/06/1673 and died in 1719. David Christie in turn married Engel Haasewinckel and together they had two sons, Edvard and Jan Davidsen Christie. Edvard married twice, first to Else Wricke Hagelund and then Magdalene Margarethe Koren. He served as both the provost and parish priest in Tysnes .................................. N. Nicolaysen, Bergens Borgerbog 1550-1751 (Oslo, 1878), p.80; Bergen Statsarkiv, Sollied Archive, index cards.'DAVIDSEN CHRISTIE JAN arrived 1703.Jeg har ikke boka tilgjengelig akkurat nå, men kanskje du kan finne navnet til vedkommende ute på nettet. Har du forresten prøvd klan siden til Guthrie? De vet det meste.Det er utrolig mye opplysninger å få av ymse slag i databasen over skotter som kom til Norge bare du varierer etternavnet litt og legger inn Norge som destinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Jørgensen

For ikke å blande forum og Grieg-debatter, fortsetter jeg min Henry Guthrie debatt her.Som det står i arkivforumdebatt nr. 12584 skal Hans Gyttri være sønn av Henrich Gyttrich (Henry Guthrie). Videre at det ved skiftet etter ham i 1696 er nevnt 3 søstre av Hans, nemlig Anne, Agnette og Grete. Anne skal være gift med Edvart Robertsen.Jeg har et lite problem her, Andrew Davidson Christie var gift med Anne Henriksdatter Guthrie (kilde: stamtavle for familien Christie). Spørsmålet blir da: er dette den samme Anne som er nevnt ved skiftet, eller en Anne nr. 2?Enten må to av barna hett Anne (og begge vokste opp - det forekom, men i Borger-familier?), eller Anne var gift om igjen etter Andrews død i 1694, eller det finnes to forskjellige Henry Guthrie i Bergen med datter Anne. Jeg tviler på det siste, og synes det er litt rart at Anne giftet seg såpass fort. Videre finner jeg ikke noen vielse mellom Anne og Edvart Robertsen i perioden 1694-1696. Noen som kan bidra her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.