Gå til innhold
Arkivverket

[#8870] Jeg trenger hjelp i Vest-Agder


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skulle gjerne hatt informasjon vedrørende noen ekteskap i Sør-Audnedal. Den 11.04.1762(ifølge Familysearch) giftet Niels Olsen seg med Marthe Tollaksdatter i Konsmo.Jeg trenger opplysninger vedr. brudg. føde/oppholdssted. Den 28.06.1784 giftet Ole Nielsen seg med enken Susanne Børusdatter fra Grisledal i Valle.Hva er oppgitt som brudg. føde/oppholdssted? Den 20.06.1791 giftet enkem. Ole Nielsen seg med Dorthe Hansdtr.Hva er oppgitt som føde/oppholdsssted for begge de innvolverte? Min teori er at Ole Nielsen som sønn av Niels Olsen kom fra Døble/Dyble da han giftet seg i 1784.Han flyttet tilbake til Døble etter giftemålet med Dorthe , og jeg finner paret der i 1801 tellingen.Mellom 1801 og 1818 flytter de trolig tilbake til Grisledal , for Dorthe Hansdatter dør der 06.02.1818.Enkem. Ole Nielsen giftet seg på nytt 06.01.1819 med Ingeborg Olsdatter Tryland.Jeg håper noen med kjennskap til eller tilgang til aktuelle kirkebøker i området kan hjelpe meg med noen av svarene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er håp i hengende snøre.Kanskje er der noen som sitter på opplysninger jeg kan ha nytte og glede av.Alle bidrag mottas med takknemlighet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Døble eller Dyble er i Finsland i Vest Agder, har du tid å vente til onsdag 24, april? så skal jeg hente et eksemplar av Bygdeboken fra Finsland. Skal selv undersøke noe på Dyble. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Navnet Dybla kan jo selvfølgelig finnes andre steder i fylket. Selv om jeg har lest endel av bygdebøkene for Vest Agder, kan jeg ikke huske å ha sett ordet Dybla noe annet sted en Finsland. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå er ikke geografien i Vest-Agder min sterkeste side.Men utfra bygdeboken bind II for Sør-Audnedal ville jeg ha trodd at gården lå i nærheten av Grisledal i Valle.Men dersom der er en egen bygdebok for Finsland hvor gården er beskrevet , så ha jeg selvsagt ingen problemer med å vente til onsdag.Tre dager er tross alt kort tid når det er snakk om mennesker som levde for mer enn 200 år siden.Skulle du finne noe , kan du enten svare her eller sende meg en mail til runthors@c2i.net Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til hjelp for samling av noen løse tråder tilføres følgende: Finslandsboken har for gnr. 29 Dyble ingen nevnt av dem du etterspør. Hvis du ikke har funnet mer om dem i Sør-Audnedalsboken II under gnr. 83 Døble eller de nærliggende Grislegårdene, bør du søke mulige stedsopplysninger i MINI eller KLOK for Valle sogn i Søndre Undal herred. (har selv ikke disse).mvh Knut Fjogstad knufjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Knut. Niels Olsen,Dyble dør i 1810 , da skal han være ca.90år. Altså er han født ca.1720 +/-.Det står ingenting i Sør-Audnedalboken som forteller meg hvor han kom fra.Men jeg har funnet at han giftet seg i Konsmo 11.04.1762 med Marthe Torkelsdatter,Eikebø østre. Hennes foreldre var Torkild Gunnarsen og Anna Staalesdatter. Niels og Marthas sønn Ole skal være født ca.1763(kanskje deres første barn),men jeg finner ham ikke døpt i Konsmo.Derfor har familien etter all sannsynlighet slått seg ned på Dyble etter ekteskapet. Der finner jeg Niels i 1801 som enkemann hos sin sønn Ole Nielsen og hans hustru Dorthe Hansdatter. Dette er trolig den samme Dorthe som dør på Grisledal i 1818.De har trolig flyttet dit etter Niels døde i 1810.Men det var dette med å finne det håndfaste beviset på at teorien min er korrekt.1.Hvor kom Niels fra. 2 sønnen Ole hvor/når er han født.3 er det den samme Ole som gifter seg tre ganger.Først i 1784 med Susanne Børusdatter.Dernest som enkemann med Dorthe Hansdatter i 1791 og til sist som enkemann på Grisledal med Ingebor Olsdatter Tryland i 1819.Og for å gjøre forvirringen total.Hvor ble min tipp-oldefar Jacob Olsen født? Han skal være født ca.1817 og oppgir ved sitt ekteskap i 1849 i Lund/Rogaland , Ole Nielsen Grisledal som far og Grisledal som fødested.Jeg har ikke funnet hans fødsel i kirkeboken/på mikrofilm. Dorthe Hansdatter er for gammel etter min mening til å være hans mor.Ole og Dorthe har ingen barn i 1801,og da oppgis hennes alder til å være 52år.Det er trolig feil , men likevel mener jeg at hun ikke kan være mor til Jacob.Men en del av svarene kan jeg finne ved å få bekreftet disse ekteskapene og fødestedene.Så jeg må nok låne inn mikrofilm som inneholder ekteskap fra 1765 og fremover. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.