Gå til innhold
Arkivverket

[#8874] Tømmermann Ole P. Hoel - Askim og Aurskog


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Hei, Denne er for lokalkjente i Østfold. Kjenner noen til tømmermann Ole P. Hoel født i Askim i 1875 ? Han var gift med Marie Andreasdatter født 1869 i Aurskog. Ekteparet bodde i 1900 i Aurskog og hadde sønnen Peder Olsen født 15.12.1899 i Aurskog. K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Hva står 'P'-en for? Hoel-navnet kan han ha tatt av flere årsaker enn at han faktisk er født og oppvokst der. Men jeg finner en i Askim Gårdshistorie under Hol: Ole Anton f. 1876, til Kristiania 1894. Sønn av Petter Laurits Jensen og Karoline Akselsdatter. Kan denne være aktuell tror du? Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Ja da -:), og takk for hjelpen. Folketellingen for 1900 viser ar Marie Andresen faktisk er midlertidig bosatt på gården. Jeg tror at hun var en tante av min morfar. I tellingen for 'Skovring' i Aurskog står det at sønnen var født 15.12.1899, og ikke 17.12.1899 som i Askim, men det er sikkert samme gutten. Jeg har sett i bygdebøkene for Askim på biblioteket, men ikke funnet det. På hvilken side står det ? Jeg håper du har en trivelig og god søndagskveld. -:)K.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Her er det hyggelig søndagskveld med en merkelig hekse-film på TV3. Den blir kanskje bedre.Det jeg fant står i bok nr. 2 side 352 under gården Ytre (nedre) Hol. Det er tydeligvis Petter Laurits som kjøper gården i 1876. Han kom da fra Eidsberg. Han og hans kone fikk 12 barn! Hans kone kom fra Hol i Eidsberg, og mer om henne finner du i Eidsberg gårdshistorie bind II, side 647 og framover i boka. Hennes familie har tydeligvis vært på Hol i Eidsberg en stund.Ha en fortsatt fint søndagskveld, du også! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.