Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Nina Møller Nordby

[#8875] Registrert i 2 folketellinger samme år, ulikt sted

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Kjenner noen til eksempler hvor en og samme person har blitt registert i folketellingen på to forskjellige steder samme år?Er det også mulig at samme person kan ha blitt registrert som 21 og 23 år? Hvilke kriterier hadde de for registrering av alder?Dette gjelder folketelling 1865 for Fredrikshald og Porsgrunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Hei og hå i Strømstad fra Vålerenga! Hvis du ser her: Ragnvald så ser du at min farfars bror var reg. 2 ganger i 1900-ft. Med samme fødselsår riktignok.Så har jeg hans onkel, Jens Jørgen, som var litt syk i hodet i 1900, han var reg. i Gruegata (på Kampen ('nedre Tøyen') og også i Storgt. 36 (prins Augusts Minde) samme ft.Husk og at det ikke alltid var personene sjøl som fortalte hvem og når, men kanskje naboen... så alt kan skje! Laila (pt. Hjemme...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

('Svenskesyndromet'.........) Vel kan kanskje være logisk at han faktisk 'rakk' det i og med at han var handelsbetjent. Lurer på om slike handelsbetjenter ble ført som innflyttere og utflyttere i kirkebøkene? Tipp-tipp het Martinius Møller, men i Fredrikshald tellinga står det kun M.Møller, så inn-/utflyttingslistene er isåfall de eneste som kan avsløre hans navn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila N. Christiansen

Seff. var det Møller'n.... Ja ja. Lykke til! Disse handelsbetjentene... var han reisende i damestrømper eller brennevin? hihi Tror ikke handlende skrev sig i kirkebøkji på den tida, da hadde de vel ikke hatt tid til annet... Lykke til! Laila

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Depp depp, jeg løser vel aldri dette mysteriet. HJELP!! KJENNER NOEN MARTINIUS MØLLER? Et siste desperat forsøk. Aner at han kan være skjult ett eller annet sted i Buskerud, 1875 tellinga, men denne blir jo aldri digitalisert. Borte var både han og 'min jomfru av en tippoldemor' :-) (innlegg 7783+8396)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Det var òg dei som ikkje vart registrert i 1865. Min tippoldefar finst ikkje i den, men er på plass i 1875 (i Bergen). Les meir om 1865-teljinga. Eg meiner dei då berre skulle registrere dei som var til stades der og då når registrator kom på besøk. Difor er denne teljinga ikkje heilt å lite på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Løberg

Joda, det hender (omenn sjelden) at samme person føres to ganger i samme telling. Jeg har blant annet sett en datter av familien Trampe bli ført både som boende hos foreldrene i Trøndelag og som leieboer i Christiania i den samme tellingen.At aldersoppgaver kan variere skjer, oftest ved feilskrift/ feil avskrift. At dette skulle skje med samme person som tilfeldigvis føres to ganger er ganske usannsynlig, men ikke umulig.Mvh Lars Løberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Mener å ha lest et eller annet sted at det fantes visse kriterier for hvordan alderen skulle bokføres. Nåværende alder eller førstkommende bursdag.....noe sånt. På den måten kunne det fort bli slike avvik på alderen.En annen ting; var de ikke så nøye på forkortelser slik som i Fredrikshald der de kun skrev M.Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Til Laila:Ragnvald var nok registrert slik han skulle; nokolunde. Han var først oppført i vestre gate, som midlertide tilstades, og med bustad i Langgade. Og så var han registrert i langgade. Rett nok som buande, medan han burde vore registrert om fråverande.Og Jens Jørgen er heilt korrekt. I Storgata er han registrert som midlertidig tilstede, i Gruegata som fråverande.RHD viser ikkje all informasjon om personane; difor ser du det ikkje hos dei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Nina! Du lurer på om Martinius Møller kan ha hatt noe med Møller'ne fra Porsgrunn å gjøre. Det vet jeg dessverre ikke noe om. Likevel vil jeg gjøre deg oppmerksom på en kjøpmann Ludvig Møller som bodde på Bragernes i Drammen 1865. Alderen er oppgitt til 47 år med Porsgrund som fødested. Blant de hjemmeværende barna var Ditlef, 14 år (til Amerika i 1879) og Fredrik, 13 år. Det er vel ikke utenkelig at Ludvig kan ha vært far til den 21 år gamle Martinius Møller som i 1865 var handelsbetjent i Porsgrunn, og som oppga Drammen som fødested.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har vært inne på denne tanken selv, men det som er rart er at jeg ikke finner Marthinius under fødte i Drammen. Jeg kan jo ha blingset, men........ Er det kanskje noen som kjenner bedre til Drammen enn meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tond Strandhaug

Min bestefar er registrert to plasser i folketellingen for 1900Digitalarkivet: 1900-telling for 0419 Søndre Odalen. Søndre Odalens 14 Under 100 1 & 2 Lystad øvre Marius Knudsen m f Rigshospitalet Kristiania : Fattigkassen 1872 Julie Johansdtr Hm g Indsidderkone Husstel og Fattigkass. 1873 Kristiania Arthur Hansen Søn 1893 Kristiania Ole Mariusen Son 1895 Knud Mariussen Søn 1898 Johan Mariussen Son 07081900 **************************************************Digitalarkivet: 1900-telling for 0301 Kristiania. ]Kristiania 1 322 Pilestrædet 32 RigshospitaletMarius Høiby m mt S. Odalen g Arb. Landbr. 72 S. OdalenmvhTrond S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Til Jan Oldervoll: Kan det gjøres noen notater i margen hvor man henviser til den 2. forekomsten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Nei, det er kjelda slik ho er me har og skal ha. Og om ein ser på dei opplysningane som står om personenen er det normalt ikkje tvil om kven som er bur ein stad, kven som berre tilfeldig er der på teljingsdagen og kven som er borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Det finnes en Luis Møller i Kristiania i 1875. Han er kjøpmann og født i Brevik i 1850. Tenkte kanskje det var en forbindelse siden barnet heter Louis. Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

Takk skal sjekke det nærmere, en vet jo aldri. Mest trolig er det at det er etter moren han har navnet siden hun het Lovise.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjarne Birkrem

Denne debatten er snart et år gammel, men jeg sender et innlegg likevel.Som direkte svar på spørsmålet, Nina: ja, jeg har et eksempel på at det samme ekteparet et oppført på to steder i 1900-tellinga. Det gjelder min tippoldefar, Arne Gundersen Løfsgaard fra Åsnes i Hedmark, født i Våler i 1823, som står oppført som føderådsmann på hjemgården Løfsgården, samtidig som han er oppført som disponent for Flisen Dampsag og bosatt på Flisbakken. Det samme gjelder kona Kari, som dessuten står med to forskjellige fødselsår i de to oppføringene.Men i oppføringen for Løfsgården står det en merknad om at de to er midlertidig bosatt på Flisbakken. Derfor lurer jeg på om noen kan svare meg på om dette betyr at de bare blir regnet med én gang hver i statistikker og oversikter over folketall, eller om begge oppføringene teller med. De to postene har jo i hvert fall separate nummer.Var det vanlig at folk som på tellingstidspunktet var midlertidig bosatt et sted, også ble tatt med i tellinga for det stedet de normalt bodde på? Jeg har ihvertfall flere eksempler i min egen slekt på at folk kun er ført opp på det midlertidige bostedet. F.eks. er en annen tippoldefar av meg, Lars Amundsen, ført opp i 1900 som bosatt på gården Yn vestre i Nes på Romerike, men det står at 'sedvanlig bosted' var Kristiania. Jeg antar at bostedet i Kristiania i så fall var hos sønnen og svigerdatteren (mine oldeforeldre) på Kampen, men han er ikke registrert verken der eller noe annet sted i Kristiania i FT 1900. Og i hans tilfelle ble ikke bostedet i Nes så 'midlertidig' uansett; han ble boende der til han døde i 1907.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Jørgensen

Jeg har et eksempel som er diskutert i innlegg 12768: Lenke Her er det snakk om en svenn (som da normalt bor hos mesteren), men som også hadde familie. Han er oppført begge steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.