Gå til innhold
Arkivverket

[#8876] Hovland.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Min tippoldefar het Svend Ols. Han var født ca. 1832 I 1865-tellingen for Kinn i sogn og fjordane står det at gården heter Hoflandsgjære, men jeg er 95% sikker på at han kalte seg Hovland.. Videre står det at også moren hans bor på gården, hun heter Anne gulakd og må være født ca. 1809. Det jeg har hørt er at Svend opprinnelig kom fra gården Fagnastøl på Voss, men at han var blitt kastet ut derifra, og dermed kommet til Kinn. Men under fødested på 1865-tellingen står Kinns Prgj oppført som hans fødested. Moren Anne er derimot oppført med Vangens Prgj som fødestad så jeg lurer på om det egentlig ikke er foreldrene hans som kommer fra Voss. Jeg finner ikke ut hva faren til Svend heter, om han var fra gården Fagnastøl osv.. Klarer heller ikke å finne ut hvem som er foreldrene til Anne.. Kanskje noen vet hvorfor vedkommende ble kastet fra gården også?Blir utrolig glad for all informasjon.Vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under døpte i Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane finner jeg følgende.Elling f.06.01 døpt 01.04 1839 på Ousen i Kinn.Joseph f.23.11 og døpt 27.12.1845 på Hovland i Kinn.Bernt f.27.03 og døpt 13.05.1845 på Vadsæter i Kinn og Oline Lovise f.03.05. og døpt 13.06.1848 på Hovland.Foreldrene er Ole Svendsen og Anne Gullaksdatter.Da er det nok samme paret som gifter seg på Voss 29.09.1833.Jeg finner også en Svend Olsen døpt 23.06.1833 på Voss med foreldrene Ole Svendsen og Anne Gulliksdtr.Dette fant jeg på Familysearch og bør sjekkes mot kirkebøkene for Voss.I utflyttede fra Voss her på Digitalarkivet finner jeg trolig samme paret den 22.05.1838.De flyttet da fra Bidneshovden og skulle til Nordlandene , men det kan altså se ut til at de stoppet i Kinn.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.