Gå til innhold
Arkivverket

[#8881] Øllegård - navnets opprinnelse.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg har blant mine aner på Røros en Øllegård Chatrine Pedersdatter Halden, født omkring midten av 1700-tallet, som var oppkalt etter sin fars første kone Øllegård Nilsdatter.Hva er opprinnelsen til navnet Øllegård?Siden Norsk personnavnleksikon er utsolgt fra forlaget, håper jeg at noen 'der ute' kan hjelpe meg. Er takknemlig for svar. Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Ifølge Norsk personnamn Leksikon:Øllegård f. da. (dansk),trulig ei omlaging av gthy (gammaltysk) Odalgart, sms (samansetning) av Odal - arvegods, og gart - gjerde, vern . Ein del nytta på 1700 tallet, og også i bruk kring 1900, men da mest berre i Hordaland - Sogn og Fjordane (Ølgård) og Nordland - Troms (Øllegård) .Så står det altså i boka Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for hjelpen! Når det gjelder navnets utbredelse, stemmer dette svært bra med hva man kan se av FT 1801 og 1900. På Røros har jeg ikke sett navnet brukt utenom Haldenslekten. MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.