Gå til innhold
Arkivverket

[#8882] Skifte etter Berent Torkildsen Messe


Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsen

Berent Torkildsen Messe f.1763 død. 24.11.1827. g.m. Helgie Carlsdatter f.1755.død. 27.12.1804. Finnes det skifte etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

For at nokon eventuelt skal kunna hjelpa deg må må du gje opp kvar dei er døde. La meg også nytta høvet til å sei at inntil vidare er det berre Statarkivet i Bergen som har sagt seg viljug til å nytta denne måten å kommunisera med oppdragsgjevarar; til dei andre arkiva bør du nok framleis bruka brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Oldervoll, seier du med dette at dei andre Statsarkiva ikkje svarar på e-post, eller er det bruk av arkivforumet du snakkar om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Jeg kontaktet Statsarkivet i Trondheim nylig pr. telefon og e-post.Jeg kunne sende spørsmål via .e-post, men de svarer bare pr.brev.Da jeg purret på min henvendelse etter vel tre uker fikk jeg til svar at oppgaven var for omfattende da jeg hadde stilt mer enn ett spørsmål om samme person, henvendelsen var derfor avist.Senere kom det et langt brev i posten som bekreftet telefonsamtalen.Nedslående.Synes derfor tiltaket i Bergen er strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre er det lite å melde. Skifteprotokollen 1796-1826 for Bergen har ikke noe skifte etter Helgie Carlsdatter, og vi finner heller ikke noe skifte etter Berent Torchildsen i 1827. I dødsfallsprotokollen (som begynner i 1821) står dødsfallet hans innført, men det står bare matros, og 6-76 som adresse, men ingen opplysninger om arvinger,eller om at noe ble gjort med boet. Forklaringen er vel at det ikke var midler i boet som gjorde skifteretten interessert i å sette i gang registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Takk for hurtig svar.Prøver å finne en bekreftelse på at min tippoldefar Carl Berents Messe (mangler fødselsdato og sted) g. i Karlsøy med Margrethe Dahl Johannesdatter f.1800 er deres sønn Carl f.1792 Bergen.Finner ikke Carls dødsdato, sted.Det sies at Margrethe fikk en større pengesum fra Bergen ca.1850 som hun kjøpte en stor eiendom for. Ideer til å løse gåten????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.