Gå til innhold
Arkivverket

[#8884] Hvem var hvor ? - mine slektsrøtter i Jølster !


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Kan noen hjelpe meg med mine Befring-slekt i Jølster.Jeg står fast - finner ikke ut om hvem som er hva ...osv , men jeg har noe...;Min farfars farfar var;Anders Nilsson Befring f.1801, g.m. Ågote Johannesdtr. Fonn f.1805 de giftet seg 1.6.1800.( Ågote, datter av Johannes Nilsson Fonn f.1774 og Anne Knutsdtr. Veiteberg.)Farfar´s oldeforeldre ? ; Nils Andersson Befring f.1780, og Marte Andersdtr. Veiteberg f.1778 - døpt 24.1.79(Marte datter av Anders Kolbeinson Veiteberg og Anne Danielsdtr. Befring - gift i 1758.)Nils´ foreldre ? ;Anders Nielsson Befring f. ? g.m. Ingebor Knutsdtr. Åmot gift 2.10.1776. ( Ingebor datter av Knut ..... på Åmot/Øygard ? og Kari Jacobsdtr. Veiteberg (1684-1784.)eller ? Anders Nilsson Befring og Anne Jespersdtr. Flatjord gift 5.4.1741 )en av Anders-ene´s foreldre ;Nils Andersson Befring f.1690 og Alhet Joensdtr. Navnløs , Stardalen i Jølster- gift 6.1.1715.)Nils´ foreldre ?; Anders ....?........Befring og .........?.....Hvor kommer Chrispinus Befring fra ?Kan noen hjelpe meg å få ryddet opp i disse linjene og eventuelt mer om anene til de nevnte - er jeg meget takknemlig !Mvh. fra Jørn ( j.hersta@frisurf.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette ble mye så jeg gir deg linken til 'Befring' i FamilysearchI følge Familysearch kom iallefall Chrispinius IVERSEN (BEFRING)fra Jølster hvor han ble døpt den 18 Sep 1698. Hans foreldre var Iver ANDERSEN (BEFRING)og Ingeborg TORSEN (HEGGEM)[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/ancestorsearchresults.asp?last_name=Befring>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Crispinus Andersen Bevring var født på Nedrebø i Jølster ca. 1603, og han var sønn av Anders Crispinusen (ca. 1570-1643) og Johanne (død 1656), og sønnesønn av sokneprest Crispinus Johannessen (død 1572) og Kari. Crispinus Bevring var gift med Gjertrud (død 1691), men kan ha vært gift to ganger. Han er nevnt i Breim på sin hustrus vegne.Anders Crispinussen Bevring (født ca. 1634) var gift med Seselje Olsdatter Kjøsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Jeg takker så mye Yngve.Det var meget oppklarende, er det slik å forstå at Nils Andersson Bevring er sønn til Anders Crispinussen Bevring og Seselje Olsdatter ?Kan du hjelpe meg med hvem ANDERS NILSSON Befring ,( den som er gift med Ingebor eller Anne) som er den riktige 'linken'?Yngve jeg savner også et svar/kommentar på Debatt-forum nr.:7388 ang.; Mari og Marte Andersdtr. Veiteberg. Kan du se på den, er du snill.Mvh. Jørn fra Dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad ( j.hersta@frisurf.no )

Jeg får ikke helt, alt til å stemme..? - Så jeg tar problemstillingen opp igjen - og håper at noen kan hjelpe meg med min 'Blod-linje'De første 5.generasjoner fra min far´s farfar har jeg fått bekreftet, - men fra 6.generasjon og 'bakover' er det noe uklart...??Vel, min far´s farfar ...osv...:1) Anders Andersson (f.Befring) / Viken ( 1859-1925 ) senere HERSTAD i Naustdal. g. m. Brita Mosesdtr. Skrede ( f. 1853 ) Skei i Jølster.2) Anders Andersson Befring ( 1832-1863? ) senere VIKEN (nr 6 ) g. 28.10.1855 m. Engel Ellingsdtr. Veiteberg/Muren (Dvergsdal) (8 barn.)3) Anders Nilsson BEFRING ( f. 1801) Nilstunet i Stardalen. gift i 1828 med Ågote Johannesdtr. Fonn. (6 barn.)4) Nils Andersson BEFRING ( f.1780) Nilstunet/Stardalen gift i 1800 med Marte Andersdtr. Veiteberg (f.1778) Flere enn en sønn...??5) Anders Nilsson BEFRING( f.17-- ? død før 1800 ) Nilstunet i Stardalen. Gift 2.10.1776 m. Ingebor Knudsdtr. Åmot ( f. 1739 )Flere enn en sønn...??Var denne Anders 1 x gift i 1744 m. Anne Jesperdtr. Flatjord ??? - hadde de noen barn ?? Eventuelt hvem ??6) Nils Anderson BEFRING(f. 1690) Nilstunet i Stardalen. Gift 6.1.1715 med Alhet Joensdtr. Navnløs ( Søndre eller Nordre ??)7) Anders Crispinussøn BEFRING (f.ca. 1634 ) Gift med Seselje Olsdtr.Kjøsnes,Skei i Jølster.8) Crispinus Andersson ( f. på Nedrebø .ca.1603) gift til BEFRING med Gjertrud på Nilstunet i Stardalen, ca 1630. Gjertrud døde i 1691. ( C.A. bror til Nils A. N. - far til Lennsmann Jens Nilsson Nedrebø)Så spørsmålene mine blir ; VAR GJERTRUD BEFRING ; gardjente eller enke ?Hvem var hun - eventuelt gift med ?Hvem var hennes foreldre på Nils-tunet ?9) Anders Crispinussøn Nedrebø (ca. 1570-1643 ) Gift med Johanne Olufsdtr. Furebø, Førde ( døde i 1656 )10) Sogneprest Crispinus Johannesson ( døde i 1572 ), gift med Kari ( Tollefsdtr.?)11) Johannes Sogning ( f. ca. 1500 )Er det noen som vet noe mer omkring Befring-brukene før 1800 ??Dette var mange spørsmål - så jeg er meget takknemlig for kommentarer ev. rettelser eller tilføyninger .Mvh. Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Marita Lystad

Et lite tips er 'Soga um Jølst' av Albert Joleik. Den omhandler alle gårdene på Jølster frem til 1801. Den er litt tunglest, men inneholder mye av interesse for oss som har slekt i Jølster. Man må leite litt i den, men man finner mye info om blant annet giftermål og skifter. Befring har eget kapittel.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.