Gå til innhold
Arkivverket

[#8894] Ulven, Østby og Stenberg, Ringsaker 1700-tallet


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Jeg er på utkikk etter opphavet til Thomas Pedersen Østby som ble begravet 12. desember 1771 i Ringsaker, 47 år gammel. Han bodde da på Østby i Veldre, Ringsaker.Thomas giftet seg i Ringsaker 15. juni 1752 med Kirsti Gulbrandsdatter Lille Bolstad (1729-1802). Ved inngåelsen av ekteskapet kalles han for dragon Thomas Pedersen Stenberg. Thomas kan derfor ha vært fra Stenberg. Jeg har en udokumentert opplysninger om at morens navn kan ha vært Lisbeth.Etter at Thomas døde, giftet Kirsti seg på nytt i Ringsaker 9. november 1772 med Anders Thomesen (1736-1805) fra Bjørstad i Fåberg. Sammen fikk de 7. oktober 1778 skjøte på gården Ulven i Skappelsfjerdingen i Ringsaker. Gården ble i 1786 solgt til Kirstis sønn, Peder Thomesen Ulven (1754-1826), fra ekteskapet med Thomas Pedersen Østby. Siden har gården vært i denne slektens eie.Det er altså opplysninger om opphavet til Thomas Pedersen Østby jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men var Kirsti G.dtr datter av Gulbrand Olsen Lille-Bolstad f 1692 ?mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Slekten på Lille Bolstad er omtalt flere steder. Christian Spangen har en artikkel 'Annalistiske optegnelser av Jens Gulbrandsen Bolstad' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bd. VII, s. 65-75. Se også Christian Spangens artikkel 'Gulbrand Olsen Bolstads slektsopptegnelser' i Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift, bd. II, s. 245-261.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Thomas Pedersen Østby var 99% sikkert sønn av Peder Michelsen Qvarberg i hans tredje ekteskap med Lisbeth Larsdatter Farberg. Thomas var forøvrig min tipp-tipp-tipp oldefar. Flere opplysninger kan fåes hvis ønskelig. Hilsen Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk for svar, Else Kari. Jeg er svært interessert i flere opplysninger. Thomas er en av mine forfedre. Jeg har samlet informasjon om flere grener av Ulven-slekten, og deler dem gjerne. Vi kan kanskje fortsette kontakten direkte. I så fall er min e-post: torkel.fagerli@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Du har sikkert for lengst funnet ut at det ikke dreier seg om Østby i Veldre, men Østby ved Kvarbergsvika. På enkelte kart står Østby i Kvarbergsvika oppført som Austby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Thomes Pedersen er leilending på halvgarden Østby i Bergsfjerdingen, Ringsaker i ekstraskatten 1762/64, gift med Kirsti Gulbrandsdatter. Kirkeboka for Ringsaker starter 1734, det må være andre ting som beviser at Thomes Pedersen var sønn av Peder Michelsen siden en ikke har dåp. Det finnes en Thomes Pedersen til på samme tid i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.