Gå til innhold
Arkivverket

[#8896] Melhus/Leinstrand 1804


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1804 ble det døpt et pikebarn utenfor ekteskap i Melhus/Leinstrand.Hun ble døpt Serina Bergitha .Jeg vet ikke morens navn , men hun kom muligens fra Nupen.Faren var Andreas Nor/Nørbeck.Har noen mulighet for å slå opp dette for meg i kirkeboka , slik at jeg kan få opplysninger om dato og morens navn , samt hva der måtte stå om faren. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei! Fant henne i kirkeboka, men du blir nok ikke så mye klokere av det. Er ikke så stø i den gamle liturgiske kalenderen, så datoen greide jeg ikke å tyde, men det var den siste dåpen det året (1804).Ellers var dette innført: Døbt et uægte pigeb. fra Trondhiem Serina Bergitha kaldet. Faderen Andreas Nørbeck, moderen Ingebor Anna, begge af Trondhiem. Spons. Karen Solberg, Anna Skiefstad, Anna Schietlein, Ole Solberg, Anders Lunden?, Ivar ibid.Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Håvard.Dersom du har dåpsdatoen slik den er skrevet i kirkeboken , er jeg interessert i den. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei igjen! Har prøvd å tyde dåpsdatoen, men det var ikke lett. For meg ser det første ordet ut til å være Feria, men skal trolig være Festum? Så kommer det '2den,' videre ser det ut som 'Nativet,' og til slutt en 'I:' deretter et ord på 4-5 bokstaver som slutter på 'ti.' (festi?)Da blir det slik: Festum 2den Nativet I:?ti.Vet ikke om dette var til noe hjelp?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.