Gå til innhold
Arkivverket

[#8897] Brand i USA


Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Brænd

Er det noen som kan gjøre et søk i de amerikanske folketellingene 1910 og/eller 1920 for meg? Jeg har lenge lett etter etterkommere i USA til søsknene Otto Johnsen Brænd (f. 1878 i Sollia, Hedmark) og Marie Brænd (f. 1881). De emigrerte i 1904 og 1905 til Scandia, Republic County i Kansas. Otto ble gift i USA med en dame fra Hamar og hadde mange barn, bl.a. Mabel og Cecil (offiser i Korea-krigen). Otto flyttet senere til New York. Marie vet jeg ingenting om. Jeg tror de brukte etternavnet Brand i USA.Har forsøkt med etterlysninger på RootsWeb og Norway List uten hell.mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tralalala I 1910 fant jeg (og det tok tid :o) Otto Brand(t?) og kona Olga i Scandic, Republic co.Innscannet kopi er så dårlig, at den er nærmest uleselig, så det nytter ikke å sende den. Følgende står: Otto Brand(t?) hovedperson, 3x år (uleselig) gift i 5 år, norsk med begge foreldre norske, immigrerte i 1904, kunne snakke engelsk, arbeider (umulig å se hva slags). Olga hustru, 28 år (tror jeg), gift i 5 år, født 3 barn, alle tre i live, norsk, begge foreldrene norske, immigrerte i 191x. kunne snakke engelsk.Barna: Mabel, 4 år f. i Kansas ... uleselig, kan være Oscar (ikke Cecil) sønn, 2 år f. i Kansas Margaret, x år f. i KansasOtto eide sitt hus.Censusen ble tatt opp 26. april 1910Dette vet du vel kanskje: Cecil L. Brand var sergeant i infanteriet i Korea-krigen, han døde 8. desember 1941, gravlagt Fort William Mckinley, Manila, the Philippines. Han fikk Purple Heart Medal.Finner ikke Otto Brand i 1920 i New York. Vet du når han flyttet dit? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Tusen takk for innsatsen. Otto var hjemme på besøk i Norge i 1930, og da oppgir han New York som bestemmelsessted ved tilbakereise. Du skriver at Cecil dør 1941, men Koreakrigen var 1950-53. Cecil besøkte Norge noen få år etter Koreakrigen. Han var gift med Ada, men de ble skilt. Igjen takk. mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ups, det jeg fant var ikke Korea, men WWII. Da var han nok en annen.... Jeg så det at best.sted på hjemreisen i 1930 var New York, men det behøver ikke bety at han eg. bodde der. Hvis det er den eneste kilden du har på bostedet da, bør du ta det med en klype salt. Men, i løpet av året kommer 1930-censusen online, så kanskje. Den skal være ferdig indexert ved utgangen av året, mens selve scanningen skal være ferdig i løpet av noen måneder... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.