Gå til innhold
Arkivverket

[#8901] Anders Johannesson Rå


Gjest Inger-Lise Sjøstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

Far til Lasse Hansson Hillestad i Borgund skal være Anders Johannesson Raa. Han er gift med Else Nielsd. i 1740. Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her må være noe som ikke stemmer.For det første så må far til Lasse Hanseson hete Hans.Hillestad finner jeg ikke i Borgund , men derimot i Lærdal og Hafslo i Sogn og Fjordane.I Lærdal finner du også Raa.Anders Johannesson og Else Nielsdatter giftet seg 09.11.1740 i Lærdal.På Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane finner jeg disse barna født.Hans Andersson 26.03.1747 på Raa.Rasmus 05.03.1756 og Ingebor 25.04.1761. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

OBS! Der er to Borgund-sokn: Kring Ålesund og i Lærdal. Det er lett å blande dei to, og her gjeld det nok Lærdals-Borgund (m/stavkyrkja oppe i dalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

Takk for raskt svar. Beklager, jeg hoppet over et ledd. Det skulle være far til Hans Andersson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Sjøstrøm

Jeg skulle ellers gjerne visst mer om Anders Johannessen Raa, f.eks. hvem foreldrene hans var og hvor de kom fra. Jeg vet han var gift med Else Nilsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det bør jo vera råd å låna inn bygdebøkene for Lærdal (og Borgund) til eit bibliotek i Stavanger. Der vil du finna mykje av informasjonen du søkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Dei aktuelle bøkene er:Espe, Alfred og Kåre Hovland. Lærdal Bygdebok. 4 band. Lærdal, 1987-2001.Laberg, Jon. Lærdal og Borgund. Bygd og ætter. Bergen: I kommisjon hjå A.S Lunde & Co.'s Forlag, 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Anders Johannessen Raa var vel kanskje frå Rå i noverande Høyanger kommune, tidlegare Kyrkjebø kommune. Rå ligg ved Sognefjorden eit stykke innanfor Lavik. Det skal eksistere ei gammal bygdebok for Kyrkjebø, veit ikkje kven som har skreve ho eller kva tid ho kom ut. Ellest kan nok Kåre Hovland i Lærdal hjelpe deg. Veit ikkje kor langt han er komen med nyskriving av bygdeboka for Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sorry! Rå ligg i tidlegare Lavik herad. Veit ikkje om der er noko eiga bygdebok for gamle Lavik eller om Lavikdelen er med i den nemnde Kyrkjebø-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Engesæter, Ludvig. Brekke herred. 2 band, 1946.Førsund, Adolf. Ættebok for Kyrkjebø. Bergen: Bygdesogenemnda for Kyrkjebø, 1949.Førsund, Adolf og Sigurd Førsund. Gardssoga. Bygdebok for Kyrkjebø, bd. 2. Bergen: Bygdeboknemnda, 1963.Leirnes, Leif. Bygdesoge. Bygdebok for Kyrkjebø og Lavik, bd. 3. Bergen: Bygdeboknemnda, 1978.Torvund, Anders O. Ættebok for Lavik. Bergen: Bygdesogenemnda for Kyrkjebø, 1983.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.