Gå til innhold
Arkivverket

[#8903] Malerm. Valentin Ritscher flyttet han fra Bergen


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I folketellingen for 1865 i Bergen finner jeg: Berendtine Ritscher født Brun (40)gift med Malermester Valentin Ritscher (38). Det samme paret finner jeg igjen i folketellingen for 1875 i Bergen. Jeg finner også at sønnen Haakon utvandrer til USA i 1883, men hvor ble det av resten av familien? (i perioden 1875-1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du finner fire personer med det etternavnet i 1891 tellingen for Bergen.Blandt dem er Berendtine som var enke i 1891. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og malermester Valentin Voss Ritscher f.1828 i Bergen , døde 15.05.1889 i Bergen og ble begravet fra Domkirken 20.05.1889.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Inger Berentine Laurentze Ritscher F. Brun døde 24. feb. 1912 i Bergen. Sønnen Colbanus Andreas Ritscher døde 6 aug. 1932 i Bergen. Takk for oppl. om Haakon. Det tredje barnet, Barbara Emilie har jeg ikke sporet ennå. Dette er en sidegren til min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Grunnen til at jeg foretok denne etterlysingen var at fru Ritscher var fadder til en slektning av meg. Ingebor Hansdtr. fra Vigedal var tjenestepike hos familien malermester Valentin Ritscher. Ingebor ble gift med Mons Andreas som var bror til min oldemor. Mons og Ingebor flyttet fra Bergen i perioden juni 1873 til 1875, men jeg er ikke i stand til å finne ut hvor de flyttet hen. Derfor hadde jeg håpet på at denne familien som Mons A. og Ingebor hadde tilknytning til kunne vert en ledetråd i dette arbeidet. Jeg har prøvt å etterlyse Mons og Ingebor mange ganger, men har ikke klart å finne ut hvor di ble av. Kanskje de emigrerte og da er det kanskje mulig å finne dem i folketellinge i USA i 1910 eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ang. Inger Berentine L. Berntsdtr. Brun, se innlegg 8546. Hun var f. utenf. ektesk. av Berent Lorentz Larsen Brun og Martha Johannesdatter Lie. Paret hadde også en datter til: Elen Marie som ble gift med kjøpm. Samuel Samuelsen i Bergen. Ingen barn funnet. Ang. faren Berent så er det temmelig sikkert at det er han som døde i Thorhop, Tana som ungkar, smed 14. des. 1874. Ei Martha Johannesdtr. tjente hos Berents onkel, Albert Elset i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.