Gå til innhold
Arkivverket

[#8911] Borgerbrev i Trondhjem 1700-1800


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker opplysninger om noen skreddermestere i Trondhjem.I folketellingen 1801 finner jeg Peder Nørbeck 37 år skreddermester og Jacob Solberg 55 år skreddermester.Jeg lurer på om de løste borgerbrev , og hva som eventuelt står der av opplysninger.Det skal også være en Jacob Nielsen Nør/Norbeck rundt 1750 eller noe før som også var skreddermester.Håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om der finnes oversikter/bøker om dem som løste borgerbrev i byen ved Statsarkivet i Trondheim , som de har her i Bergen .Men jeg er svært interessert i om slikt finnes , og om noen skulle ha tilgang til de opplysningene.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til deg Berit.Det var vel kanskje vel mye å håpe på.Men man måtte vel løse borgerbrev for å kunne drive handel i Trondheim også.Det er rart det ikke finnes lister over dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Om Jacob Nielsen Nørbeck heter det i NST XXII s. 3f at han fikk borgerskap som skredder i Trondheim 22.2.1740. Det sies at han 'er født her i byen'. 24.2.1740 ble han innskrevet i mesterlauget. 3 døtre i første ekteskap med Ingeborg Olsdatter Hartmann, som alle døde unge, 8 barn i andre ekteskap med Anne Margrethe Pedersdatter Øye. De fleste barna i andre ekteskap døde trolig også unge. Etter booppgjøret etter sin andre hustru, solgte han 30.3.1776 sin gård og andre eiendeler i Trondheim og flyttet til Nordmøre sammen med sønnen Jacob. Siden 7.7.1773 hadde han også eid en eiendom i Kristiansund. Han omkom ved kullseiling på reise fra Surnadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Lars Steinar. Der var en del interessante nye opplysninger.Blandt annet at han dro til Nordmøre med sinn sønn Jacob.Dermed lykkes det meg å finne den samme Jacob Nørbeck jr. på gården Næs i Stangvig med sin hustru Sara Teielgaard 42 år og deres tre barn Jacob 8år , Christopher Andreas 5år og Hendrichs Dorthea 3år.Kanskje noen kan skaffe frem opplysninger om denne Peder Nørbeck som også var skreddermester i Trondheim.Jeg prøver fortsatt å lenke de ulike Nørbeckene i Trondheim sammen. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Lars Steinar.Jeg fant henne gift i 1823 med Lars Larsen og deres sønn Lars i 1865 på gården Skrevseth gift med Mali Thorsdtr. , og sønnen Jacob på gården Kvande gift med Ildri Pedersdtr.Jeg tror også det er hennes bror Christoffer jeg finner i 1865 på Havnen gift med Britt Fredriksdtr.Jeg ser også at der er en Kristoffer Norbeck på Øiestad i Aust-Agder.Han er 68år i 1865 med fødested Trondheim.Kanskje dette også er av samme slekt. Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.