Gå til innhold
Arkivverket

[#8918] Alf Wilhelm Goodwin/Alf Thoresen : Lausunge


Gjest Thomas Goodwin
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Goodwin

Min farfar Alf Wilhelm f.25.02.1891 ble født utenfor ekteskap og vokste opp i fosterhjem hos Johan og Trine Thoresen.(Disse 2 vet jeg litt om). Hans egentlige mor tror jeg het Anna og farens etternavn var kanskje Hagemann. Jeg tror Alf Wilhelm ble døpt i Johanneskirken. Han hadde kontakt med moren Anna i oppveksten men Anna emigrerte til USA Chicago, Illinois, og giftet seg der med James Goodwin. Min farfar Alf W Thoresen er registrert på Ellis Island 1.april 1910 og 15. april 1916. Han slo seg ned i Chicago og tok navnet Goodwin. Etter at Anna og James Goodwin døde under spanskesyken, reiste Alf tilbake til Norge og giftet seg her. Jeg vet lite om Alf Thoresen/Alf Wilhelm Goodwin, ingenting om hans mor Anna? og ingenting om hans egentlige far.....Hagemann. Jeg vet heller ingenting om James Goodwin.(Washington 4809,chicago,Illinois.) Kan Noen hjelpe meg med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg vet ikke hvor og hva du har lett i tidligere, men jeg fant dette under døpte i Bergen på den oppgitte fødselsdatoen 25.02.1891:1891 Feb 25 Mar 01 Alf m Faderen ikke oppgivet 1855 Sofie Eliasen (Fløen) u Mor Ugift Fabrikarbeiderske Fødselstiftelsen i Bergen Ørstad sokn.Om dette er rett person vet ikke jeg, men der er en del sammenfallende opplysninger, selv om mor her ikke heter Anna, men der finnes en ugift Bernt Anker Hagemann f. 1858, politifullmektig i folketellingen 1891 for Bergen som kanskje er en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Her er et av eksemplene på hvorfor Berit (og jeg...) ønsker seg oppgitt et Fylke! Alf Thoresen er født i Kristiania, ikke i Bergen, dette i følge ft. 1900, da han bor i Kristiania hos sine fosterforeldre. Selvom du nevnte Johanneskirken, Thomas, er ikke det lett for alle å vite hvor den er.... En tur på Riksarkivet/Statsarkivet eller Byarkivet kan nok gi deg mange svar!'Vet du forresten ca når Alf W. kom hjem til Norge igjen? Jeg tenkte på om det går an å finne dem i USA på et punkt.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Da lærte jeg noe nytt i dag også Laila, siden jeg som du da skjønte ikke visste at der er en Johanneskirke i Christiania. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Beklager at jeg utelot Fylket! Jeg har vært på riksarkivet, uten å finne noe. Bør kanskje prøve en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, har du sjekket Fødselsklinikken, RIkshospitalets fødsels/dåp-bøker? De finnes både på by- og riks/stats arkivet. Det var veldig mange av de enslige mødrene som fødte der.Og, Alf ble vel konfirmert? Ca. 1905-1907. Da du har mulighet til å finne ut hvor de bodde (Adressebøker og så folketelling og da til slutt kirkebok) vil du finne ut hvor han ble døpt.Både Engen og Tordenskioldsgate tilhørte i 1900 til Johannes kirke, så det er jo et godt utgangspunkt for konfirmasjonen hans. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Spanskesyken var en epidemi som herjet rundt 1918 og som tok livet av mange mennesker. Jeg antar derfor at de døde ca 1918. Alf tok dødsfallet til moren og stefaren veldig tungt og dette var grunnen til at han dro tilbake til Norge og giftet seg med Signe Emilie Christiansen, datter av Theodor Chr. og Hanna Thomine Chr. (Signe ble forøvrig 104 år gml.) Alf var innrullert i den amerikanske hær under 1. verdenskrig, men ble ikke sendt ut i kamp.ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, jeg finner ingenting som kan passe i USA foreløpig. Men, her har du en god kandidat til fosterfar Johan Thoresen: FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Ja, det stemmer. denne har jeg også funnet. Farfar holdt kontakten med fosterforeldrene og deres familie som bl.a kom fra Fossum (Dælihus) og området rundt.ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

AHA! Census 1920 Illinois, Cook Co. Chicago West Monroe Street, 'young mens christian assosiation' Her bodde det bl.a. Alfred W. Goodwin, roomer, male, white, 28 years old, single, immigrated 1916, na(US statsborger) 1918, 28 år, født i Norge, begge foreldre født i Norge, sales man.Dette kan da ikke være andre en din Alf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

It sounds like him! Navn, alder, 1916 (15. april),salesman. Dette er farfaren min. Han er registrert som salesman på Ellis Island, men han jobbet med andre ting også. Han var i Norges-eliten både i Turn, boksing og bryting, så han var sertifisert til å arbeide som gymlærer i US. Han jobbet også som cowboy på en ranch i en periode. Dette er kjempegøy Laila, jeg skjønner nå at jeg har mye å lære når det gjelder å søke informasjon.ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sånn for artighets skyld, det går faktisk an å få tak i naturalisasjons-papirene. Nå vet jeg ikke sikkert hvor du får tak i disse for Chicago-området, men.... jeg har fått det for en grandtante, og der var det til og med bilde. (Noe senere riktig nok,men...) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kilde kirkebøker: Født 25/2 - 8/3 1891 Rikshospitalet Alf Wilhelm Einar. Foreldre: ug. handelsreisende Wilhelm Hægemann frognerv. 56 f. 1867 og pike Anna Lindberg, bor hos bryggerarb. Johan Thoresen Engensg. 7 f. 1871. Fadder pike Elin Lindberg.Konf. 22/4 1906 Johannes krk. Alf Wilhelm Einar Thoresen f. 25/2 - 8/3 91 Kra. Bosted Engensg. 17. Foreldre: handelsreisende Wilhelm Hagemann ug, og Anna Lindberg ug., pleiefader arbeidsformann Johan Thoresen. Koppeattest av 9/10 05.Jeg finner det ikke på internett, men i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Martins

Hej!Jag har inga upplysningar om din farfar. Jag har ett svagt minne om att jag har hört min mor nämna Alf Goodwin, men jag är inte säkert. Däremot känner jag till hans fosterföräldrar. Fosterfadern, Johan Thoresen, var bror till min morfar Gustav, som år 1900 hade antagit familjenamnet Daehli (efter Daehlihuset i östra Bärum, där både han och brodern var födda).Eftersom jag har växt upp i Sverige har jag inte haft mycket kontakt med mina släktingar. Jag började släktforska i höstas och samlar nu ivrigt alla upplysningar, så jag blev glad när jag läste ditt inlägg. I stället för att hjälpa dig undrar jag: kan du berätta något mer om onkel Johan och tante Trine, som min mor kallade dem? Om jag minns rätt, hade de inga biologiska barn? Vet du när de dog? Om du vill, kan du svara direkt till mig: ulla@lib.chalmers.se.Med vänliga hälsningarUlla Martins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Berit. Her er det full jubel. Min Far A.W.Goodwin(han heter det han også) sa at dette var det mest fantastiske han hadde opplevd på lenge og jeg må si meg enig. Du (og Laila) har gjort en utrolig jobb. Ifølge folketellingen for 1900 ser det ut som Wilhelm Hagemann og Anna senere giftet seg og fikk 3 barn(?). Dette virker merkelig men f.datoene stemmer. Enda merkeligere er det at Anna senere reiste til amerika og giftet seg pånytt med James Goodwin. Men det kan jo hende at hun ble skilt eller at Hagemann døde. Hva vet jeg!!! Jeg får prøve å finne det ut. Jeg må igjen takke dere for deres innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tenkte på en ting, Thomas, når du ser på Ellis Island, i 1916. Alf reiser til uncle James Goodwin! Hvor har du kilden for at Anna reiser? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og det morsomme her, Thomas, Ulla M. er 'xx-menning' (har ikke regnet det ut) til min mann!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Kilden for at Anna reiser er min far, men jeg aner ikke noe tidspunkt for jeg har jo ikke fått bekreftet navnet hennes før nå. Men at hun dro til Chicago og giftet seg med James Goodwin regner jeg som ganske sikkert. Alf skal ha hatt god kontakt med henne der. Han hadde også god kontakt med Margit......? i Chicago. At din mann er i slekt med Ulla, er det en tilfeldighet eller var det grunnen til at du engasjerte deg? Uansett, verden er ikke stor!ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Helt tilfeldig. Men grunnen til at jeg engasjerer meg er at jeg synes det er vanvittig moro hvis vi greier å finne noe!!! Jeg så at første gangen Alf reiser, skal han til sin venn Sigurd Sørensen. Vet du noe om ham?` Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Alf reiste sammen med Josef Sørensen som skulle besøke sin bror Sigurd Sørensen. Josef var en venn av farfar. Det er det jeg vet.ths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Oki. Jeg ser det er en ung ugift pike Anna Lindberg som reiser fra Kristiania 8. september 1894, 24 år gml. Hun ankommer E.I. 22. september samme år. Selvf. er denne rullen indexert feil!!! Hun kommer ikke opp på manifestet. grrr! Nå fant jeg henne. Ikke noe info, skulle til New York. Vanskelig å si. (hvis du vil se selv, kan du bla deg til next 4-5 ganger, så er hun øverst) Kan det være din tror du? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Goodwin

Laila. Jeg beklager at jeg ikke har vært så aktiv idag, men det er hektisk på jobben i dag. Jeg tror ikke dette er vår Anna, for det virker litt tidlig med 1894. Men alder stemmer jo bra og det var så vidt jeg kunne se ingen andre aktuelle kandidater på E.I. Jeg må tenke litt og spørre min far nærmere om dette!!!thsPS! Jeg setter veldig pris på den innsatsen du legger i dette. Takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Martins

Hej igen!Vet du om din Anna Lindberg var svensk? Namnet tyder på det, likaså namnet på faddern vid Alfs dop, Elin Lindberg. Det var väl många svenskar, som flyttade till Norge vid den här tiden, särskilt från Värmland.Tyvärr har ju Sverige inget digitalarkiv, så det är inte lika lätt att kontrollera sådant. Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.