Gå til innhold
Arkivverket

[#8927] Karen Johnsen, Uvdal/Opdal


Gjest Pia Charlotte Reidarsdatter Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Charlotte Reidarsdatter Jakobsen

Er det noen som kan hjelpe meg?Min oldemor het Klara Eleonore Kristiansen, f. 1885 i Stavanger. i kirkebøkene står moren oppført som KAREN JOHNSEN f.1845 i UVDAL(noen plasser står det Opdal). Men jeg finner henne ikke i noen kirkebøker/folketellingen 1865.Jeg vet at Uvdal/Opdal finnes i både Hordaland og Buskerud, men jeg vet ikke hvor Karen skal være fra. I 1900 tellingenbodde hun i Stavanger.Jeg vil være evig takknemlig om noen kan hjelpe meg!!!!!!!Vennlig hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Om det er skrive Uvdal(?) og Opdal om einannan, er det vel nærliggjande å tenkja seg at det skal vera Ugdal i staden for Uvdal. Då er du i tilfelle på det som i dag er Tysnes kommune, tidlegare Oppdal/Uggdal skipreide.På garden 'Ervisvik' i Opdal sokn på Tysnæs finn du i 1865 ei Karen Johnsd., 21 år, som tenestejente. Det kan høva brukbart, men du bør sjølvsagt freista å kontrollera dette nærare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og det skal vera Kari Johnsd. som står i 1865-teljinga, men Karen/Kari er forskjellige skriveformer av same namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Charlotte Reidarsdatter JAkobsen

Tusen takk skal du ha! Jeg får skjekke dette videre!Ha en god dag! Hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I Ft 1900 for Stavanger står det jo klart og tydelig at Karen Kristians. er født i 1845 i Opdal SB. SB vil i dette tilfellet bety Søndre Bergenhus (Hordland), så Opdal i Tysnes må være riktig. Vielsen mellom Ole og Karen vil forhåpentligvis gi deg navnet på brudens far. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Line M. Grønvold

Angående stedsnavnet - Opdal og Uvdal er ensbetydende navn for samme sted til ulike tider.Ihvertfall så sent som i 1912 kan du finne stedsnavnet Opdal som et kirkesogn i Nore prestegjeld.Blant annet står dette i min mormors dåps- og konfirmasjonsattest, og hun kom fra Uvdal i Øvre Numedal, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.