Gå til innhold
Arkivverket

[#8933] Hva finnes i kirkbøker 1800-1850?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Kan jeg f.eks. finne ut om Lars Torgersen (død 1864) flyttet fra Kamphaug i Nordmarka til Fossum i Østre Bærum? Han giftet seg i hvert fall 16.11.1823 i Haslum kirke med Anna Dorthea Pedersdtr f. ca 1804.Den elektroniske versjonen av kirkeboken har ingen info om ekteparets foreldre. Har den originale kirkeboken slik informasjon?Kan det finnes annen info i kirkebøkene som sannsynliggjør hvor dette ekteparet var født og hvem foreldrene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når du i tek fram kjeldetypelista og trykkjer Kyrkejebøker finn du i høgre kant ei lenke til informasjon om kyrkjebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for tipset. Jeg har lest sidene. Men jeg må kanskje spørre mer konkret for å være sikker: Vielser Asker 1800-1878 vedr. ovennevnte vielse i 1823 inneholder altså IKKE foreldrene til ekteparet?Hva er flytting? Altså: Hvor langt må man flytte for å bli registrert i kirkeboken? Vil f.eks. flytting fra Kamphaug i Nordmarka til Fossum i Bærum være registrert i kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Detaljene i kirkebøkene kan variere en del, men jeg tror nok at du vil finne foreldrenes navn ved vielser fra 1823. Lars Torgersens flytting burde også være mulig å finne noe om, - han flyttet jo til et nytt prestegjeld, men dessverre var det ikke alle prester som var så nøye med akkurat dette. Jeg har ingen erfaring med kirkebøkene for Aker eller Bærum på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.