Gå til innhold
Arkivverket

[#8936] Amerikanske folketellinger?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har tilgang til amerikanske folketellinger? Jeg har i lengre tid vert på leiting etter: Mons Andreas Larsen f. 26.09.1846, hans kone Ingebor f. 1844 og datteren Mathilde Helen f. 20.04.1873, samt Ole Eriksen bosatt i Minnesota f. ca 18. mai 1851. Marie Bertine Larsdtr. født 2. okt. 1852 i Manger trolig gift med Ole Ingebrigtsen fra Kolbeinsvik, Styrk Sakariasen f. ca. 1847 fra Brekke i daverende Fitjar. Er det mulig å finne om noen av disse hadde etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Terje, vi har sett etter alle disse flere ganger. Du bør gå gjennom de tellingene som ligger her på DA, og prøve deg frem.Jeg har søkt etter dem i 1900-tellingen, uten resultat. Navneendringer, skrivemåter ol. gjør dette helt håpløst når du ikke har noe stedsangivelser eller andre holdepunkter. Noen brukte gårdsnavn som fam.navn, andre brukte konas gårdsnavn, en tok navnet Foss etter Fossveien i Oslo!USA er kjempesvært, og dessuten flyttet folk mye på seg etter som hvor de fikk jobb. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sjekket de folketellinger som ligger inne på DA, og der har jeg funnet kun to personer som kan vere aktuell. Den ene er Styrk Sakariason som jeg har fått oppgitt at han tok etternavent Andrewson, men som kan vere Anderson og Ole Eriksen. Derfor eg jeg nå på utkikk etter om der kan være noen i de senere folketellinger som kan gi meg tips om hvor disse slo seg ned. Jeg har fått oppgitt at denne Styrk kanskje slo seg ned i Iowa, men jeg er ikke helt sikker på det. Når Det gjelder Ole Eriksen, har jeg fått oppgitt at der er en i Minnesota som ble ført opp med fødselsdato 13. mai 1851, mens det i kirkebøkene står at han ble født og døpt den 18. mai. Denne siste kan vere den rette fordi det i noen sammenhenger kan vere lett å ta feil på tallene 3 og 8. Håper fortsatt på at det er noen som har mulig het til å vere på utkikk. På forhånd takk for den hjelpen som jeg har fått hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.