Gå til innhold
Arkivverket

[#8937] Gard mangler i FT 1801


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Garden Eimind (Eymind) finnes i Sjeleregisteret for Askvoll 1789 og i FT 1825, 1835 og 1845. Men i Gardsleksikon hos sffarkiv finner jeg ikke noen treff i FT 1801. Hvorfor mangler garden i denne Folketellingen? Den er jo ellers godt dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg finn to garder i ft1801 her på DA, Nordejmen og Sørejmen. Dei ligg i alle høve i rette soknet (Askvoll) i Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk for hjelpen!Flere personer fra Nordejmen og Soerejmen stemme overens med personer fra garden Eymind i Sjeleregisteret for Askvoll 1789!Men disse gardene ikke finnes hos sffarkivet. De er vel identisk med Eidmind nordre og Eidmind s. i Gardsleksikon deres. Haaper folk i Leikanger leser dette.Med vennlig Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok dei du finn hos i fylkesarkivet, for går du inn og ser på Eidmind, nordre, står det Nordeidmind der. Namna endra seg jo på den tida, alt etter kven som skreiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har jo funnet Eidmind (n.og s.) hos fylkesarkivet (se innlegg 1),men de oppgir ingen treff i FT 1801 - sannsynligvis fordi garden heter da Nordejmen og Soerejmen (Takk skal du ha!) Naar jeg soeker f.eks. Nordejmen i FT 1801 kommer det likevel bra.Hvis jeg finner noen person fra Askvoll via DA, pleier jeg aa soeke den vedkommende garden i Fylkesarkivets gardsleksikon. Men naa vet jeg, at treff er ufullstendig, fordi Gardsleksikon ikke ta hensyn til forskjellige skrivemaater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Gardsnamnet vert i dag skrive Eimind - så vidt eg veit. Men namna har endra seg gjennom tida, ja. Eg kan nemne at Nord-Eimind vart f.eks. så tidleg som i 1427 kalla Emenæss. Då skal garden ha vore i Munkeliv Kloster sitt eige. Allt på 1300-talet vart det nemnd to gardar på Eimind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for opplysningen, Ingrid!Det ser ut som navnene er forskjellig sogaar i dag. Paa Cappelens bilkart heter garden Eimind, paa den topografiske karten fra Statens Kartverk finner jeg n EiDmind og s EiDmind.Jeg er vant med at norske navner har skiftet ofte (naar det gjelder garder og personer), men Eymen - Nordejmen - Eidmind - det var litt vanskelig for meg.Jeg var forvirret fordi jeg har soekt FT 1801 forgieves paa Fylkesarkivets Gardsleksikon. FT 1801 er aapenbar aldri oppfoert der - ikke heller for garden Fristad, som ikke har skiftet navnet i denne perioden. Det slo meg ikke foer, fordi jeg soeker FT 1801 vanligvis paa DA via gard 'boerjar paa'.Hjertelig takk igjen, begge to! Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.