Gå til innhold
Arkivverket

[#8939] Hordaland: Fusa/Kvinnherad: Lars og Gjertrud


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Hordaland: Mine tipp-tipp var Lars Matiasen (ca. 1803, Fusa) og Gjertrud Johnsdtr. (ca. 1815 Kvinnherad)De flyttet til Tysnes, og man finner dem der i folketellingen 1865 på Struden (Struten) gård.Mine opplysninger fra familien sier at Lars kom ifra Strandvik, og noen mente stedet het noe slik som Ytredal e.l.Jeg finner en Mathias Hansen, 32 år, på gården Yddal, Strandvik i 1801, og tror kanskje at dette må være Lars' far. Kan noen evnt. bekrefte dette for meg?Når det gjelder Gjertrud vet jeg mindre. Bare at hun var ifra Kvinnherad. Er det noen som har hørt om henne? Hvor i Kvinnherad hun kom ifra, f.eks...?Svært takknemlig om noen som vet dette gir meg en lyd.M.v.h Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

På Familysearch International Genealogical Index (IGI) finner jeg følgende:Lars Mathisen, gift 8. juli 1836 med Gjertrud Johnsen Netland.Gjertrud Johnsen, født ca 1816, datter av Jon Netland. Siden Netland er en gård i Kvinnherad, er det godt mulig at dette er din GjertrudLars Mathisen, født (eller døpt) 5. oktober 1805, sønn av Mathias Hansen og Anna Joensen Ydal, Fusa.Håper dette var til litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Takk. Dette var til god hjelp. Jeg visste ikke at hun var fra denne gården.Men jeg kan ikke se å finne denne Jon/John i FT 1801. Derimot finner jeg tre Johans - alle brødre. (Dårlig fantasi i de dager...) Jeg regner med at en av disse er far til Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Gjertrud er truleg dotter til Jon Larsson 1780-1878 g.m. Anna Kristoffersd. 1784-1849.(Netland nr.56) Jon er son til Lars Knutson 1746- g.m.Jonette Jonsd. 1752- (Netland nr.59) Dette har eg frå gards og ættesoga frå Kvinnherad. Kvar Lars Knutson kom frå, har ikkje forfattaren av nemde soge teke med.Men etter å ha bladd litt i boka,fann eg det rimeleg å tru at Lars var son til Knut Gabrielson 1705-66 (Netland nr.17)Struten er ein plass under garden Nera-Lunde på Tysnes. Det er laga bygdebøker for alle 3 kommunane,som du sikkert får låna på biblioteket.Soga for Fusa,Hålandsdal og Strandvik (Du treng bind IV)Gards og ættesoga for Tysnes (Bind 3)Gards og ættesoga for Kvinnherad (Bind 2)Lukke til.Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Takk for god hjelp. Og ja, jeg venter på noen av disse bøkene på biblioteket. Får de nok i løpet av få dager.Jeg finner Knut Gabielsen på familysearch, og han ektet Marj (Mari) Brynildsdtr. i 1731, så da er kanskje hun moren til Lars.Jeg får prøve å finne disse på biblioteket, og få dem bekreftet..Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.