Gå til innhold
Arkivverket

[#8942] Lars Henriksen, Oppsal, Nordland???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er der noen som kan hjelpe meg med å finne min GG Bestefar, Lars Henriksen, Oppsal, gift med Kirsten Gabrielsdatter. Han er far til Johan Jacob Larsen, f. 1814, Oppsal og Ole Mathias Larsen, f. 1816.Den eneste kandidat som jeg kan finne er i FT 1801, Lars Henr., 9 år, sønn til Gunnel Larsd. i Skaaveldahl.Takknemlig for om noen kan hjelpe meg og evt. bekrefte om min kandidat er den rette person. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei! Ser også en kandidat i FT1801,Lars H. 13år Astafjord på gården Opdahlsmarchen.Astafjord ligger nå i Troms fylke. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for tipset, Bjørn.Det kan godt være at denne er kandidat, men ifølge skiftet er han født på Opsal. Men det kan jo være feil.I alle fall ble han gift med Kirsten Gabrielsdatter, Oppsal, men noe mer har jeg ikke på henne heller. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Birger.Med hjelp av 'Skifter i Salten' har jeg funnet følgende: skifte nr.365: åpnet 12.11 1814, Ingeborg Johannesdatter, Skougvold i Gildeskål. 2. ektefelle het Andreas Olsen. Kirsten Gabrielsdatter , Opsahl i Gildeskål er oppført som hennes datter og Lars Henrichsen, Opsahl, svigersønn. (I Ft.for 1801, Rødøe Pr.gj., Melø sokn, finnes Kirsten Gabrielsdatter, 10 år, datter av Gabriel Janssen og Ingeborg Joensdatter i 1. ekteskap).Foreldre til Ingeborg Johannesdatter: Johannes Willumsen, f.1727, (d.1792-1805) og Abigael Olsdatter, Tveraaen i Skjerstad. Skifte nr.3117, åpnet 23.7.1792.Foreldre til Johannes Willumsen: Willum Pedersen, Schiønstuen i Skjerstad, skifte nr.7093, åpnet 1.9.1733 og Ingeborg Enoksdatter, skiftenr.25013, åpnet 25.8.1759.Foreldre til Willum Pedersen: Peder Størchersen, Setzaa i Saltdal, skifte nr.7180, åpnet 9.9.1734 og Karen Joensdatter.Foreldre til Abigael Olsdatter: Ole Danielsen,Fusche Indre i Skjerstad, skiftenr.11535, åpnet 11.11.1761 og Ingeborg Jacobsdatter, skiftenr.12003, åpnet 10.7.1766, hun døde i sitt 84. år.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell. Hjertelig takk skal du ha! Dette var flott. Jeg lurte lenge på denne Kirsten Gabrielsdatter (fordi at henne har jeg i min base fra før) om det kunne være henne.Nå har jeg noe å arbeide videre med. Takk igjen. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Kjell. Jeg tviler på om det er den samme Kirsten Gabrielsdatter som finnes i FT 1801 i Rødøy., fordi at ved skiftet er der oppøyst at hun er født i Opsal. Har du noe som kan bekrefte eller avkrefte at det er rette person? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Birger.Kirsten Gabrielsdatter i Melø Sokn var en mulig og sterk kandidat etter mitt skjønn, men noe bevis har jeg ikke. Hun må i alle fall finnes i Ft. for 1801 et eller annet sted. I Nordland fylke er det vel ikke så mange andre å velge i mellom? Hvilket skiftenr. refererer du til og hvem er det skifte etter?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.