Gå til innhold
Arkivverket

[#8945] Hans Thomassen (1833) fra Sogn til Nordland i 1849


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Her står jeg bom fast, og kommer ikke videre. Kan noen hjelpe?Inger Sebine Abrahamsdatter (f. 1834) i Buksnes, Hols s., Nordland giftet seg med en Hans Thomassen fra Sogn og Fj.Dette er det jeg vet om Hans Thomassen: FT-1865 - Fødested: Lægereid Pr.gj. i 1832 FT-1875 - Fødested: Lærdal s. og p. i 1834 (velvel.. årstallene stemmer sjelden overens.)Jeg finner også dette i utflytterregisteret fra Sogn. Jeg tror dette må være samme mann.Hans Thomassen (Tolfsgaard) Bosted: Årdalstangen, født: 07.06.1833 Flyttet til Nordland den 14.06.1849 'Merknad: Skriv seg Tolfsgaard eller Nundal' emigrant nr: 14000_31733Men hvem var familien (spes.: foreldrene) til Hans? Har noen her vert borti navnet hans før?Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tok en titt på 'Familysearch' og fant 1: dpt 17/11 1833 Sogndal S&F. Hans Thomasen, foreldre Thomas Olsen og Martha Eriksdatter. Det var også 1 Hans dpt. 15/9 1838 Luster S&F, foreldre Thomas Christophersen og Ingrid Pedersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Ja, jeg har også sett denne en gang. Det som forvirrer meg, er dåpsdatoen.Jeg mener, det var vel sjelden at man ventet så lenge med å døpes, så høy som spedbarnsdødeligheten var...? Ihvertfall hvis det stemmer at han var fødd 7. juni.Men jeg har funnet en Thomas Andersen som var oppsitter på Lægreid m/Langevold i Lærdal pr.gj., Aardals Annex i 1838. Kanskje dette kan være faren...Uannsett, takk for hjelpen!Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Iflg. Dagfinn Krossens 'slektsbok' for Årdal hadde Thomas Eriksson Lægreid (1801-1874) en sønn som het Hans. Han var født i 1833 og i boka står det: til Nordland i 1849. Mora skal iflg. Krossen ha vært Elisabet Kristensdotter Nundal, men det må tilføyes at Thomas og Elisabet ikke ble gift før 1.1.1836 (iflg. kirkeboka på nettet). Men disse opplysningene utelukker jo ikke hverandre. Hans kan være født utenfor ekteskap, men slik at foreldrene ble gift noen år senere. Ved vielsen har presten tilføyd: Brudgommen skriv seg for Tolfsgard. Tolvsgard var nabogården til Lægreid.Krossens bok forteller en god del om forfedrene til denne Hans Thommasen Lægreid (Tolvsgard). Med supplement fra Munthe-boka kan vi sette opp denne mannsrekka: Far: Thomas Eriksen Lægreid (1801-1874) Farfar: Erik Stevelinsen Lem Lægreid (1771-1838) Farfars far: Stevelin Sørensen Lem (1725-1806) Farfars farfar: Søren Ludvigsen Lem (1683-1732) osv.Sistnevnte var for øvrig min tip-tip-tip-tip-oldefar, så kanskje vi er i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Dette var til svært god hjelp! Takk. Og ja, da er vi nok i slekt langt uti der et sted. Hans Thomassen var min tip-oldefar, som nok gjør Søren til min 5x tip-oldefar.Dermed er vi... (tenke, tenke) ...jeg tror det gjør deg og min mor til 5-menninger..Jepp.Takk igjen for hjelp!Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.