Gå til innhold
Arkivverket

[#8946] Anna Nilsdtr. Skjelaaen, Samnanger


Gjest Annette Bokneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Annette Bokneberg

Anna Nilsdtr. (Skjelaaen) ble gift i 1850 med John Aadson Holmefjord i Fusa. Er det noen som kan hjelpe meg videre med hennes foreldre etc. Iflg. kirkebok for Fusa er farens navn Nils Johnsen. Det var også utydelig skrift på fødested, men jeg tror det er Skjelaaen i SamnangerAnnette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I bygdebok for Samnanger finn ein Nils Jonssen, fødd 1763, gift med Martha Larsdtr. Skjælåna. Anna var fødd i 1813.Foreldra til Nils Jonssen var Jon Larsen (fødd 1731, ukjent dødsdato) og Ingeborg Johannesdtr Vellene (ukjent), budde på Vellene.Foreldra til Martha var Lars Jonsen Skjælåna, fødd 1714 og død 1788, og Anna Olavdtr (1718-75).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har og bygdebøkene fra Samnanger og leser at Lars Jonsson Skjelåna ikke hadde barn med sin første kone : 'L.J.S. var busitjar her frå 1768 til 1788. Han var gift to gonger. Fyrste kona heitte Anna Olavsdtr., som døydde 58 år gl. i 1775. Erveskiftet etter henne syner at dei var barnlause, og at buet åtte 58 rd., som vart skift på enkjemannen og syskini hennar.'Videre står det at han giftet seg i 1775 med Brita Pedersdtr Sævell, fødd i 1747. Med henne hadde han barna : 1. Marta f 1776 2. Peder f. 1782Da Lars døde i 1788 ble Brita oppattgift med Eyvind Nilsson Skjælåna. Hun fikk en datter Kari med han i 1791. Dette finner en i Samnanger I s. 228Men i Samnanger II er det tydligvis et problem for her skriver Lauvskard at Marta ble gift med Olav Sjursson Rolvsvåg. (s. 44)- like nedenunder skriver han videre om Nils Jonsson og Marta Larsdtr Skjelåna. Kan det her dreie seg om to forskjellige Marta?Brita Pedersdtr Sævell var datter til Peder Jonsson Sævell ( 1712-1795) og Marita Asbjørnsdtr Lid (1714-1801)Disse er mine tipper og, så ta gjerne kontakt dersom du trenger mer her. Jeg har en del bakover.mvh Kjellaug min e-mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Tusen takk til begge for svarene!Jeg har ikke hatt så mye tid til å undersøke videre. Jeg har bestilt kirkebøkene videre bakover, og prøve å sette sammen riktig.Til Kjellaug: Har vært endel inne på hjemmesidene dine, og finner mange felles aner......Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det har jeg forstått fra før av at vi har noen felles ettersom du og hadde inne et spørsmål for en tid siden om en annen felles.Dersom du finner ut av disse to forskjellige ektemennene som denne Martha er oppsatt med, ville jeg like å vite det.Ellers har jeg begge bygdebøkene fra Samnanger og all min mors slekt derfra.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.