Gå til innhold
Arkivverket

[#8947] Mina Kristina- datter av Johannes eller Petter?


Gjest Petter Espeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Espeland

Jeg leter etter Mina Kristina 'Johannesdtr. Hellebæk' sin far. Hun skal være født 3.3.1886 i Vang i Valdres. I følge dåpsinnføringen er faren 'arbeider Johannes Pedersen Hellebæk',fra Eidsberg,f. 1864. Moren skal være Nora Mathilde Karlsen, f.1855 og være av de omreisende, såkalte 'Holm-kvikkene'.Muntlige kilder sier derimot at foreldrene er (Ole?)Petter og Marie -i noen tilfeller kalt Strande. Hun skal ha hatt minst to søstre: Karoline Strande Pettersen (hun skal ikke være gift) og 'Thilda',gift Forsberg.Har noen opplysninger sok kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Nina Therese Brennesvik

Kanskje ikke den helt største, men... Se på Mina Kristinas barn hvis hun har noen. Barnas navn kan kanskje gi en pekepinn på hvem Minas foreldre var - oppkalling var slett ikke uvanlig. Eldste sønn og datter ble oppkalt etter farens foreldre, nest eldste sønn og datter etter morens. Unntaket var hvis moren var av en mer velstående familie, da ble hennes foreldre oppkalt først. Jeg har brukt denne metoden når jeg har stått på vippen mellom to par foreldre eller to fedre. Hvis Mina Kristina ikke har barn, kan du jo se på søsknenes barn. Det kan da være et sted å begynne. Håper dette kan være til litt hjelp - Lykke til!Mvh Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.