Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørn Skogli

[#8949] Bougsrud i Modum, Buskerud

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Under leting etter opphavet til Lars Amundsen, som gifter seg i Eiker 17. mars 1810 med Dorthe Jacobsdatter, de bor da under Ulverud (Solbergelva), har jeg funnet en familie som passer, i FT 1801 for Modum. Det er Amund Larsen og Ragnhild Olsdatter som bor med sine barn på gården Bougsrud. Hvilken gård er dette? Jeg finner ikke noe gårdsnavn som skrives slik i Matrikkelen for 1886, FT 1865 eller Ekstraskatten for Modum 1765. Jeg tenkte kanskje det var en variant av Buskerud, som jo er en gård i Modum, men den er altså nevnt med normal skrivemåte i samme telling.Er det noen av dere som vet hvilken gård det er snakk om?Mvh Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Arne Vik

Bougsrud er g.nr. 93 Kongsrud. I følge Modums Historie bind V side 254 kjøpte sadelmaker Amund Larsen i 1790 plassen Johnsrud av Gabriel Olsen Tveføtruds arvinger. Bruket ble i 1815 solgt til Hans Ingvaldsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Skogli

Hjertelig takk, Tor Arne!Mvh Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Mamen

I folketellingen for 1801 er noen av gårdsnavnene på Modum skrevet feil. Bougsrud skal være Haugerud. Haugerud er nabogård til Kongsrud. Det styggeste tilfellet av feilskrift er gården Grøterud, som har blitt 'Odummodu'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Arne Vik

Jeg mener fortsatt at Bougsrud er Kongsrud, folketellingen i 1801 stemmer godt overens med Modums Historie. Beboerne på Haugerud-gårdene er i 1801 ført under Skinstad, vi finner der klokker Erik Olsen (Brekke) som var på nåværende gårdsnr. 78 bruksnr. 1 og Hans Olsen på nåværende bruk 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Skogli

Hei!Snakker vi her om feil som oppsto ved overføring av data fra papir el. mikrofilm til EDB, eller har den tellingsansvarlige satt seg ned med penn og blekk og faktisk skrevet f. eks. ”Odummodu” for hånd i rubrikken for Grøterud? Er det noen av dere som leser dette som har sett originalen/ mikrofilmen av FT 1801 for Modum? Det går vel mot en tur på Statsarkivet dette her….Og, hvis det nå skulle vise seg at det er feil i overføringen av data til DA, hvordan går en da fram for å få rettet dette?Mvh Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Mamen

Jeg tror likevel at Tor Arne har rett i at folketellingas 'Baugsrud' kan være Kongsrud. Verken 'Kongsrud' eller 'Haugerud' fins som gardsnavn i folketellinga for 1801. Feilen må ha skjedd ved avskriften. Andre feil er 'Biones' for 'Brones' og 'Kaaen' for 'Raaen'. Det er slike feil en avskriver som ikke kjenner de lokale navnene gjør. Kan disse feilene rettes opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.