Gå til innhold
Arkivverket

[#8950] Utvandret til Amerika i 1881?


Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

Sakarina Pedersdatter, født juli 1857 i Skjomen i Ofoten av foreldre Peder Olsen (f. Hemnes 1817) og Ingeborg Johannesdatter (f. Nestås, Voss 1814) utvandret til Amerika.Jeg har søkt gjennom emigrantprotokollene, og den eneste jeg kan finne som passer, reiser med ''Domino'' fra Trondheim 18/6 1881. Destinasjon: Wisconsin.Jeg har et brev hun skrev hjem til søsteren Karen i 1922. Her avslutter hun: '' ... Vi sees nok ikke her i verden men saa haaber jeg nu at vi sees i den andre, vor der ikke er nogen modgang og sorg. Saa er du hilset ifra din søster Sakarina. Mrs. John O. Sand. Suffolk - Montana.''I brevet nevner hun navn på tre barn: Hilda, Emma og George. Hilda er gift, bor på vestkysten og har en sønn som er 7 år.Jeg har trålet de nettstedene jeg kjenner til hvor jeg kunne tro at Sakarina er nevnt, – men uten å finne spor av henne eller ektemannen. Men jeg skulle gjerne vite følgende:o Når døde Sakarina?o Hvilken nasjonalitet/bakgrunn hadde hennes mann?o Når døde han?o Er det mulig å finne flere og mer nøyaktige opplysninger om etterkommerne etter Sakarina og John?– Takknemlig om noen kan gi tips om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Torbjørn! Jeg tenkte å se i Montana, Fergus Co. Suffolk census for 1920, men denne er ikke inndelt på 'by', men schooldistricts. Det er alt for mye å bla gjennom. Har du funnet ut hvilket schooldistrict-nummer Suffolk hadde? Det kan se ut som nærmeste 'større' sted var Christina. Jeg har sendt en forespørsel ang. distrikt-nummeret så får vi se om noen vet. Vi kan jo ha flaks, at de også bodde der i 1920.Ellers kan jeg fortelle deg at Montana er helt nydelig, jeg har vært der! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Takk for svar.Til Mariann: Dette var interessant. Jeg skal grave videre her og forsøke å systematisere litt. (Er f.eks. en Emma Sand født 1915, som bor i Walnut Creek i Ca, Sakarinas datter - eller ikke?) Jeg har forøvrig forsøkt FamilySearch og ulike åpne søk på www uten å finne noe. Er selvsagt glad for alle tips om hvor (og hvordan!) det lønner seg å lete når man ser etter utvandrere og deres etterkommere. (Norway list - er det noe å satse på?)Til Laila: Jeg hadde jo et lite håp om at du ville se på dette. Dette er den første utvandreren jeg prøver å finne, og håper å lære litt ... Jeg var ikke klar over betydningen av ''schooldistricts'', og har heller ingen referanser her. Spent på om du finner noen ledetråder!Hvis jeg har funnet riktig Sakarina i emigrantprotokollen, og destinasjonen som er oppgitt der stemmer, kom hun altså til Baldwin, Wisconsin i 1881.4. august 1921 skriver hun fra Suffolk, Montana: ''...Nu har vi været aate (8) i Montana, og da vi reiste ifra Perley Minnesota saa skrev vi til dig men vi har ikke hørt noget ifra dig - men kan hende at brevene er komen bort...''6. mars 1922 skriver hun fra Lewistown, Montana, antakelig på besøk hos datteren. (Det er disse to brevene jeg har)Hva Sakarina syntes om Montana? ''Her er fjeld og baker som i Norge og meget sljikt (?) land, men vi havde nok saa meget fladt land at vi havde nok til at faa avling paa bare vi havde nok regn...''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Neida, selvfølgelig kan ikke DENNE Emma være datteren. I 1915 var Sakarina 58 år. - Riktignok var Sara 90, men det er en annen historie. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Laila! Eg må vel innrømma at eg og er ein av dei som synst det er Veldig Gøy med 'utvandrarar'. Difor leste eg nok litt for fort før idag. Til Torbjørn: Eg har vore og kikka på ei side med 'Queriar' på Rootsweb, det er ein del 'Sand' der. Kanskje det hadde vore ein ide og lagt inn ein query? Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Se! Jeg har søkt på Bureau of Land Management, alle stater, og funnet spor etter John O. Sand:Patentee Name State County Issue Date Land OfficeSAND, JOHN O MN Lake 2/4/1905 DuluthSAND, JOHN O MT Fergus 5/5/1917 LewistownSAND, JOHN O MT Fergus 4/11/1925 LewistownJeg forstår det slik at dette MÅ være eiendom som 'min' Sand-familie har kjøpt. (Ingen andre kaller seg John O. Sand.) Duluth, Minnesota 1905 og Lewistown, Montana 1917 og 1925.Og Mariann - nå har jeg fulgt ditt råd og lagt ut en etterlysning på Rootsweb (som jeg ikke har besøkt før) - så får vi se om det napper der. Her var det forresten mye interessant - takk for tipset! Ingen tvil om at tema 'utvandrere' er veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torbjørn, Lewistown er 'countyseat' i Fergus!! La oss se, jeg har fått et svar på forespørselen. Men, det var med mailadresse til noen som kanskje kunne vite, så la oss smøre oss med ei halv flaske tålamod!Sand er et litt for vanlig navn til å eliminere eller inkludere noen. Over hele USA er det faktisk registrert 1334 personer i SSDI!!! Jeg ser også at i 'community and messageboards' på Ancestry.com er det forespurt om Sand 14404 ganger. Du har nok litt å jobbe med :o)Legg ut forespørsel f.eks på Fergus County Message board husk at dine folk er ikke så 'gamle', det kan være noen som har hørt om dem! Og, de som er interessert som bor i Fergus, de leser disse etterlysningssidene!!!Lykke til både til deg og meg :9 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torbjørn, Lewistown er 'countyseat' i Fergus!! La oss se, jeg har fått et svar på forespørselen. Men, det var med mailadresse til noen som kanskje kunne vite, så la oss smøre oss med ei halv flaske tålamod!Sand er et litt for vanlig navn til å eliminere eller inkludere noen. Over hele USA er det faktisk registrert 1334 personer i SSDI!!! Jeg ser også at i 'community and messageboards' på Ancestry.com er det forespurt om Sand 14404 ganger. Du har nok litt å jobbe med :o)Legg ut forespørsel f.eks på Fergus County Message board husk at dine folk er ikke så 'gamle', det kan være noen som har hørt om dem! Og, de som er interessert som bor i Fergus, de leser disse etterlysningssidene!!!Lykke til både til deg og meg :9 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torbjørn, jeg har fått svar fra noen i Montana, de skal myse litt rundt!!!! La oss knyte tommeltotter! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hmm, mon ikkje dette er folki dine:Emma C. Nelson, enkje, 98 år, dotter av John Sand og Sackrina Pederson, døydde i Yellowstone County, Montana 20. mars 1993.Kjelde: ancestry.com: Montana death recordsSom neste steg vil eg tru at ein e-post til den største eksperten på norsk busetnad i Montana, Richard 'Dick' Fretheim i Kalispell, Montana, vil gje fleire opplysningar. Adressa hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg gløymde å nemna: SSDI syner at Emma C. Nelson med bustad Billings, Yellowstone Co., Montana var fødd 22.4.1894 og døydde altso 20.3.1993.Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Laila, dette er vel 'off topic', men sidan du spør: Stort sett søv eg etter behov. Sist eg var i Amerika på 'forskingstokt' vart det stort sett fire timer pr. døgn. Du veit du kan ikkje 'sova burt sommarnatti', so det er viktig å 'sleep fast'! Og no har jo forskarar i Amerika funne ut at dei som søv lite, dei lever lenger, so fær me sjå...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, med Lars' informasjon, tror jeg dette er familien: John O. f. juni 1857 i Norge imm. 1882 Sara f. juli 1857 i Norge imm. 1882 Hilda O. f. aug. 1884 (15 år) Peter O. f. mar. 1884 (14 år)!! det må være noe feil med en av disse to John S. f. feb. 1889 Iver f. apr. 1892 Emma f. apr. 1894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Torbjørn, jeg så litt på emigrantene fra Trondheim. Jeg tror ikke den Sakrine du fant er 'din'. Jeg tror heller den Sakarine Peders. som reiser fra Trondheim 21.6.1882 er den rette. Det passer bedre med alderen. Og, da bør du også legge merke til at 2 linjer over henne står Johan Ols. med passende alder. Egentlig bør du sjekke ut alle de som står over og under, og se om dette er familie. (nå er jeg dårlig på nordlands-geografi, så du får tilgi meg) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg har bladd gjennom Noble Twp. i Cass Co 1910, ingen Sand. Da hadde de kanskje flyttet til Minnesota?Her kan du lese om Perley, Norman Co.; LenkeYES! I 1910 census, Norman Co., Lee Township, Perley Village 16. april 1910 John O. Sand, head, 51 år, gift i 27 år, f. Norge immigr. 1882 carpenter Sarrah , wife 52 år, gift i 27 år f. i Norge immigr. 1882 født 6 barn, 6 barn i live Hilda M. datter 25 år f. Nord Dakota Student, attending college, Iver, son, 18 år, f. Nord Dakota Emma C. datter, 15 år f. Nord Dakota George O. sønn 13 år f. NOrd Dakota.Dette bekrefter da at den forrige familien jeg fant i Cass Co. er din!Denne censusen blir bare 'klin' å kopiere ut. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, Iver Sand døde 17.11.1973 81 år gml. Single, aldri married. Bodde da i Montana, Ravalli (Montana death Index, Ancestry.com)Og, SSDI forteller da at han var født 16. april 1892, døde nov. 1973 i Hamilton, Ravalli, Montana SS# 538-20-6951Jeg fant også en Georg A. Sand d. 26 september 1963 German Union Cemetery, Minnesota, Rice Co. Forest Tp. Han var født 24. juni 1896. Spouse Gertrude (Minnesota death Index Ancestry.com) Ett år feil i fødselsåret, men ser tilforlatelig ut. Nå ser jeg at SSDI gir denne info på ham: GEORGE SAND SSN 539-16-5301 Residence: 55378 Savage, Scott, MN Born 24 Jun 1896 Last Benefit: Died Sep 1963 Issued: WA (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jaja, jeg kan fortsette og snakke med meg selv jeg. Tralalalala Iver Sand kjøpte også land iflg. BLM Iver Sand kjøpte Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Laila og Lars skal ha tusen takk, jeg er svært imponert, men dessverre blakk. Så min honnør kommer ikke i kroner, men heller i form av et par aksiomer:Det første er om amerika-brev, slik min oldemors søster engang skrev. Lurer du på hvor det ble av skribenten, Spør Laila og Lars, de har trolig kjent´n!Det andre handler om dette arkivet, som helt digitalt forteller om livet. Vi trenger et tiltak, så enkelt, så kjekt, som gjør det mulig å finne sin slekt!Lurer du på dine egne aner, - om du er stril eller puertoricaner? Er du i slekt med Tott eller Knoll? Du får svar i debatten til Oldervoll!;-) Altså: Tusen takk for hjelpen! Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.