Gå til innhold
Arkivverket

[#8953] Fjære A-Agder Joh. Andersen Lien (1682), Jørgen J.


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Jeg ønsker å finne ut om den Jørgen Johansen, 80 år på Hesnæs i FT1801 er sønn av Johannes Andersen Lien født ca.1682.Jeg har følende opplysninger:Ekteskapet til Abel Monsdatter som er oppgitt i FT1801 har jeg funnet i kirkeboka (og på FamilySearch) med Jørgen oppgitt som 'Jørgen Sannom'. Sannum/Sandum/Sannom er et bruk under Hesnæs (jfr. Sandum brygge som finnes i dag og Rygh - Norske Gaardnavne).På FamilySearch finner vi et slekstre sendt inn av Johan L. Ulstrup i Oslo. Jeg har selv snakket med ham og kildene er for en stor del bygdebøkene (det meste stemmer da også godt overens). Her er Jørgen Johannesen oppført som sønn til nevnte Johannes Andersen Lien. Jørgen er der oppført med fødselsår 1719, og er eneste med dette navnet man finner i samme periode og strøk.Jørgens far og mor er i Fjære Bygdebok, Håbbestad krets, oppført under bruk nr. 11 under Lia (Lien). Her står det om Johannes: 'g.m.Guri Jørgensdatter, Hodndebrog, Sandum'. Det står ikke 'til Sandum' som det ofte gjør når de flytter dit, men betyr vel enten det eller et slektskapsforhold (for moren) til Sandum.Det jeg altså er ute etter er om Johannes Andersen og Guri Jørgensdatter slo seg ned på Hesnæs/Sandum. Dette etablerer den nødvendige forbindelse. Oppkalling og navn forøvrig stemmer jo.Jeg har ikke søkt etter dette i Kirkeboka. Jeg har de på film, men for denne perioden er de helt uleselige for meg - håper derfor andre kan hjelpe. Har heller ikke prøvd å ta direkte kontakt med bygdebok-forfatter Anne Tone Aanby, men vil forsøke her først.Takknemmelig for enhver form for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har notert: Guri Jørgensdatter Honnebrog, datter av Jørgen Christophersen Honnebrog og Mette Mikkelsdatter. Guri gift med Johannes Andersen Honnebrog. NB! Jeg vet ikke om dette er dine folk. Honnebrog (i dag: Hodnebrog) ligger som nabogård til Hesnes/Sandum. Min kilde er en (spekulativ??) artikkelserie i Fædrelandsvennen (Hvem var hvem på Agder-gårdene) nr. 60. Jeg må studere dette litt nærmere - leser og skriver på kopier av mine notater på jobb-pc... Jeg har nok mer om denne slektskretsen om dette er samme personer. Mvh Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei - og takk.Begynte å bli redd at ingen skulle svare på denne.Har du notert noen barn på Guri og Johannes? Har du evt. vielsesdato Guri/Johannes? Andre opplysninger om deres relasjon?Fint hvis du kan supplere med dette. Skal selv legge inn noe mer detaljer sent i kveld fra hjemme-PC - mangler litt info nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei JarlDet var selvsagt ekteskapet til sønnen, Jørgen, jeg hadde informasjon om. Det var 14.03.1784. Jeg er ikke ekspert på å tyde Fjære-bøkene, men det kan se ut som om Abel er oppført med gården Skarpnæs e.l. Vitner (forlovere) er Jens Christensen Natvig og Thor(a/d) Madsen.Ellers ser dine opplysninger ut til å stemme med de foreldrene jeg søker etter. Her har jeg altså, via Ulstrup, navnene på en rekke barn til Johannes og Guri. Det er (ting kan tyde på at årstallene kan være et par år feil):Anders JOHANNESSEN 1709 Mette JOHANNESSEN 1711 Peder JOHANNESSEN 1713 Ingeborg JOHANNESDR 1717-1786 Jorgen JOHANNESSEN 1719 Mads JOHANNESSEN 1721 Berthe JOHANNESSEN 1723Det som altså er viktig om du kan bekrefte er: Stemmer dette med barna i dine notater? Har du mer presise årstall?Videre ønsker jeg altså å vite hvor Jørgen bosatte seg? På Hesnæs, Sandum, Hodebrog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jørgen Sannum og Abel er omtalt i Landgraffs Grimstad-slægter. Han gjør der fyldig greie for Abels familie, og for en del av deres etterkommere, men dessverre ikke for Jørgens foreldre. Boka finnes blant annet i Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk Perdet var meget interessant - spesielt som jeg ikke har opplysninger om Abels foreldre. Jeg ser at de også har boken på Deichmann i Oslo, men da desverre ikke til hjemlån. Jeg kan jo likevel gå på lesesalen der.Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.