Gå til innhold
Arkivverket

[#8958] Foreldre til Ingeborg Olsdatter Hafsås, Sunndalen


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Det er vel en fare for at jeg må ta meg en tur på Riksarkivet for egen maskin med disse spørsmålene, men det er jo lov å prøve seg: Da jeg her om dagen spurte om Olderøy i Sunndalen, fikk jeg hjelp over all forventning (se innlegg nr 8904). Takk til alle for det! Samtidig gav det grobunn for nye spørsmål:I FT 1865 er Lars Halvorsen Olderøien husmann med jord, bosatt på Olderøien i Sunndalen. Iht Sunndalsboka gift 1834 med Ingeborg Olsdatter Hafsås, født 1804 på Halden i Sunndalen. Iht til FT 1865 var hun født 1805 i Sunndalen, uten at gårdsnavn er angitt.Jeg har ikke klart å finne noen gård ved navn Halden i FT 1801, med unntak av noen i Akershus. I 1865, derimot, finner jeg 'Røymoen (Halden)' i Sunndalen, så det må være den det siktes til i Sunndalsboka. Heller ikke Røymoen eller noe som ligner fonetisk er jeg kar om å finne i FT 1801.Samtidig kalles Ingeborg Olsdatter ved navn Hafsås i Sunndalsboka - og den gården finner vi i FT 1801:Havsaas i Romfo sogn, Sunndalen.På gården finnes i 1801 fire mann ved navn Ole; husbondens ugifte sønn og soldat Ole på 21 år, Ole Gunnersen på 42 år, Ole Andersen på 42 år og Ole Povelsen på 58 år. De tre siste var alle gift i 1801, med koner på hhv 36, 45 og 37 år.Blant disse på gården Havsaas/Hafsås kan det tenkes at vi finner Ingeborg Olsdatter Hafsås' foreldre - hvis det da ikke er Røymoen/Halden som er korrekt sted å lete. Men hva het den gården i så fall i 1801?Er det noen som sitter slik til med kirkebøker eller andre notater at de kan hjelpe meg, er jeg takknemlig for alle tips. Ytterligere detaljer finnes på http://siec.winnem.com - klikk på 'Olderøy' i venstre ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Rettelse til meg selv: Rømoen finnes i FT 1801, i Romfo, Sunndalen. Jeg søkte på 'Røy...' og glemte i farten variablene 'Rø...', 'Røi...' etc. På Rømoen finnes bare én Ole i 1801:Ole Pedersen, 32 Huusmand uden jord, gift med Anne Arentsdtr, 34 Begge i 1ste ægteskabHan er jo i så fall en (vel så) god kandidat, i tillegg til de fire jeg nevnte i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg får fortsette debatten med meg selv, med de tilleggsopplysninger jeg finner i farten:Røymoen og Hafsås er nesten nabogårder. De ligger syd for selve Sunndalen, i området Gruvedalen/Grødalen vest for Hælfjellet. Iht kartverket på http://mow.futurize.net/no/start.html er Hallen en plass en drøy kilometer syd for Røymoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tittet på Familysearch og fant 1 Ingeborg Olsdatter dpt. 16/9 1804 Sunndal. Far Ole Grudalen. Kan dette kanskje være noe, og kan Grudalen være Gruvedalen/Grødalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk for svar, Berit.Det ser ut til å være mulig, selv om det foreløpig ikke utelukker de andre mulighetene. Det er også mulig din Ole Grudalen tilsvarer Ole Pedersen på Rømoen i FT 1801:Dersom Grudalen skal være 'Gruvedalen', er vi kanskje 'right on spot' iht mitt kart over Sunndalen (1888, rev. 1919. Der ligger Gruvedalselven tett innpå Røymoen gård, og går syd av Hælfjellet.Dette med navnet Grudalen kontra Grø- eller Gruvedalen er derfor interessant.Jeg har ikke klart å finne disse navnene - Grudalen/Gruvedalselven - på moderne kart, men her vet andre kanskje mer?Dersom det skal være Grødalen, er det litt mer komplisert. Gården Grødalen ligger i motsatt ende av dalen Grødalen, helt nede i selve Sunndalen et drøye par mil fra Romfo, og tilhører Hoff sogn.På Grødalen gård finner jeg i FT 1801 også en Ole, som teoretisk kan være 'din' Ole Grudalen fra FS. På den annen side finner jeg bare én Ingeborg Olsdatter som er 61 år gammel i 1865, og det er 'min' Ingeborg fra Olderøien, iht Sunndalsboka født på Hallen (under Røymoen), men kalt Hafsås.Den Ingeborg som er nærmest i alder er en på 59 år, og i så fall født 1806. Hun tilhører Hoff sogn i Sunndalen. Dersom 'din' Ingeborg dpt. 16/9 1804 ikke er død eller på annen måte borte/oversett av meg i 1865-tellingen, er det derfor svært mulig at hun er rett kandidat.Husmennene flyttet på seg fra tid til annen, og fikk vel i kirkebøkene etternavn/gårdstilknytning alt avhengig av hvilken gård de hørte under. Det kompliserer bildet, og det er slett ikke sikkert at FamilySearch-oppføringen av Ole Grudalen viser til situasjonen året 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Knut Sæther

Denne Ingeborg var truleg dotter til den Ole Pedersson som i 1801 var husmann utan jord på Røymoen i Sunndal. Ole Pedersson kan ha vore son til Peder Olsson og Ingeborg Pedersdotter som dreiv gard i Grøvudalen (sjå Sunndalsboka bind 1 s. 238). Grudalen er elles eit lokalt namn på Grøvudalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.