Gå til innhold
Arkivverket

[#8962] Familien Arctander fra Viborg (og Trondheim?)


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Sophie Charlotte Arctander, f. 22.11.1717 i Viborg, g.1.m. sogneprest i Vågå (senere Hedrum) Fredrik Grüner, g.2.m. sogneprest til Hedrum Henrik Wissing Ørsted, var iflg. NST 2 s. 177 datter av kjøpmann i Viborg Nils Justssøn Arvtander og Sophie Dorothea à Møinichen (sistnevnte g.2.m. Lucas Kierulf).Mitt spørsmål dreier seg så om Nils og Sophie Dorotheas opphav - om noen kjenner deres forfedre? Arctander-familien stammet vel opprinnelig fra Trondheim, men hadde vel greiner til Viborg?På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Har du hørt om Gjessings jubellærere? En samling på flere bind om presteslekter, utgitt i Kjøbenhavn midt på 1700 tallet. Den er gjenopptrykket og kan lånes på biblioteket,fjernlån antagelig.Der kan du finne slektstavle over, blant andre presteslekter,slekten Archtander.mvh.may-karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tok en rask titt i J. Hornemanns samlinger ang. Arctander: Holger Lauritzen f. 1532. Pr. Åfjord, død 20/2 1612. Sønnen Hans Holgersen Arctander 15.. Pr. Åfjord. Om det var en annen sønn av Holger eller om de var en sønn av Hans fikk jeg ikke med meg i farten. Men denne sønnen ble prest i DK. Forøvrig vet jeg ikke hva Pr. Åfjord betyr, kanskje prest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.