Gå til innhold
Arkivverket

[#8965] Torlef Mikalsen født 1817 i Lødingen (Tysfjord)


Gjest Gunnar Lie Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Lie Eide

Jeg prøver å finne foreldrene til Torlef Mikalsen født 1817 i Lødingen kommune(Den gangen også Tysfjord). Han bosatte seg etter hvert på Holmstad hvor han giftet seg med Ingebor Pedersdatter. Deres datter (min oldemor)Karoline Tøllefsdatter (Frøskeland) er merket av i folketelling som same og jeg antar da at Torlefs far må være av sameslekt. Jeg finner kun en Michael i folketellingene (Lødingen) som er i rett alder i 1817 til å kunne være Torlefs far. Mangler altså bevis for at Torlef kan være sønn av Michael Paulsen født 1790 i Nævervik (Nevervik)(Tysfjord den gang under Lødingen prgj.).I såfall er han igjen sønn av Paul Michaelsen født 1753 også bosatt på Nævervik.Har noen opplysninger om Nævervik som kan hjelpe meg å få bekreftet at Torlef Mikalsen er sønn til Michael Paulsen fra Nævervik? Er det noen som kjenner Nævervikslekt og gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Abrahamsen

Tollev er konfirmert på Sommarset/ Øksfjord Lødingen i 1828 - 20 år gammel. Han er født på Malnes i Valberg i 1809, og han har ei søster Maren Johanna f. 1811.Foreldrene er Michel Johnsen og Inger Olsdtr. Michel er født i 1781 i Hadsel, Lunkenfjorden. I 1805 blir han gift med Inger Olsdtr. (Ref. til Borge Valberg bygdebok I s. 361) Det er skifte etter Michel Johnsen, Malnes som er sluttført des. 1813.Michels foreldre er Maren Joensdtr og Joen Larsen, Lunkenfjord, Hadsel.Mor til Inger Olsdtr (f. ca. 1785) er Gjertrud Paulsdtr f. 1756 i Bø. Inger har også en bror Joen nevnt i FT 1801 sammens med mora.Gjertrud har flere søsken i Borge - Gunhild Paulsdtr (gift med Jens Frantzen, Lyngedal), Peder Paulsen (gift med Gunel Erichsdtr ei tid på Risjorda) og Hans Paulsen (gift med Johanna).Er det noen som har opplysninger om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.