Gå til innhold
Arkivverket

[#8967] Borgerlige Vigsler i Bergen


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg finner tip-foreldrene mine under Vigde i Bergen 1816-1911 - Sokn BB = Byskriveren i Bergen. Fra 32724 post i denne databasen er bare 1610 brudeparene oppfoert med borgerlige vielser. Naturligvis var kirkelige vielser i den tidligere tider sedvanlig.Hvem valgte vielser hos byskriveren? Bare fattig folk? (Faren til brudgom var husmand, oldefaren sin finnes som oppfostring i FT 18o1.)Eller finnes det nok andre grunner til at brudeparene har avstaatt fra en kirkelig vielse? (Forresten - Barna til tip-oldeforeldrene mine ble daapt.)MvH B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Det kan jo hende at det var billigere å gifte seg hos byskriveren enn hos presten, men da som nå hadde vel personlige forhold til kirke og religion like mye å si.I basen for vigde i Bergen finne jeg bl.a. en gullsmedmester og en skomakermester som gifter seg hos byskriveren, og jeg tror en da kan se bort fra at økonomi var utslagsgivende for valget av vigselsmann.Det forekommer også en del utenlandske navn i basen, så det er rimelig å anta personer som ikke har tilhørt den norske kirken har valgt å gifte seg annet sted da det ble lovlig med borgerlig vielse (den første i basen ser ut til å være fra 1860).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Før 1919 var borgerlig vigsel forbeholdt personer som stod utenfor Statskirken, d.v.s. minst en av ektefellene måtte stå utenfor (som dissentere, eller uten å ha tilknytning til noe trossamfunn). Noen valgte å melde seg ut av Statskirken for å få anledning til å gifte seg borgerlig, f.eks. fraskilte, som ville bli nektet kirkelig vigsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk for interessen og opplysningen!Saa synes jeg fortsatt det er veldig uvanlig at to unge mennesker fra Askvoll respektive Joelster (26 og 23 aar gammel) giftet seg hos byskriveren i februar og det foerste barnet ble daapt paa kirken i november.Borgerlige vielser ble innfoert i Tyskland i 1875. Naar hendte det i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den første dissenterloven i Norge kom 16. juli 1845. Da kom også adgang (for disse) til å gifte seg borgerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.