Gå til innhold
Arkivverket

[#8968] Fredrik Hansen, Toten og Ringsaker (Oppl. og Hedm)


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

En sak jeg har slitt med ei stund - på tvers av bygdegrensene:En forfar av meg, Fredrik Hansen, ble gift på V. Toten 6.6.1830. Ved vielsen oppgis at han var gardbrukersønn og bosatt på Øverby. Han skulle være født 'Ring' under Lunde i Ringsaker i 1809. Faren oppgis å hete Hans Johansen.På Ringsaker finner jeg Fredrik døpt på Lunde i 1810, med foreldre Hans Johansen og Berte Fredriksdatter. Dette paret er gift på Toten, samme år.Hans Johansen har jeg ikke klart å finne dødsfallet til på Toten, men Berte Fredriksdatter dør på Grevløseie i 1853, 61 år gammel.Har noen kjennskap til Hans og Bertes opphav? Går en til 1801-folketellinga synes jeg den 3 år gamle dattera på Jemtland på Ringsaker peker seg ut som god kandidat som 'min' Berte - noe som også kan forklare at Fredrik ble født på Ringsaker. Kjenner noen til slekta på Jemtland på Ringsaker?Og hvorfor kalles Fredrik gardbrukersønn når han blir gift? Så langt jeg har funnet, er Hans Johansen bare nevnt som husmann?Håper noen har opplysninger som kan bidra til å oppklare noe av dette. På forhånd takk!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for den! Jeg har faktisk aldri sjekket utflyttede fra Ringsaker. Sikkert dumt, men jeg mente sikkert at familien var flyttet til Toten før 1814 (når utflytterlistene starter).Men er det ikke litt pussig at den snaut 11 år gamle Fredrik flytter alene, mens familien hans har bodd på Toten lenge? Er det noe jeg 'misser' her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ikke godt å si, men det er vel ikke usannsynlig at han hadde nær familie begge steder?Tillater meg å droddle litt:Kanskje en meget syltynn 'tråd' (jeg lar fantasien løpe løpsk) kan være å prøve å finne ut om Hans var innerst eller husmann på Grevløseie? KANSKJE var han innerst på Ringsaker i 1821? Kanskje døde han der? Men du har vel info som sier annet? Fredriks søskens dåp - hvis noen - og konfirmasjon.Ellers finner du søsken til 1801-Berte på Jemtland. Kanskje de finnes som faddere for barn døpt i Ringsaker? Det er vel bare to Berter som med rimelighet kan passe i hele landet i 1801 tellinga - denne og ei anna ei på 13 år på Nedre Bye i Ringsaker.Du kan kanskje prøve å kontakte Per Granberg i Moelv - hvis han ikke er kommet for langt opp i åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk igjen Geir!Hans Johannesen er nevnt som innerst i Grevløsstuen fra 1817-1828 (husmann sistnevnte år), så alle opplysninger stemmer sånn sett. Det ser rett og slett ut for at Fredrik ble satt bort (til slektninger) på Ringsaker sine 11 første leveår! Som nevnt ble Hans og Berte gift på Toten 12.2.1810, og er der registrert med følgende barn: 1. Even, dp. 10.5.1812 (Almstuen) 2. Mathias, f. 14.9.1815 (Eltonstuen) 3. Berte Helene, f. 10.12.1817 (Grevløsstuen) 4. Johanne, f. 10.8.1820 (Grevløsstuen) 5. Else, f. 5.9.1822 (Grevløsstuen) 6. Karen, f. 5.9.1822 (Grevløsstuen) 7. Andrine, f. 11.4.1825 (Grevløsstuen) 8. Maria, f. 28.2.1828 (Grevløsstuen) 9. Christian, f. 28.2.1828 (Grevløsstuen) (altså to tvillingpar!) Også var da altså Fredrik da, som ble konfirmert på Toten 3.10.1824 (Grevløsstuen).Jeg antar det må være mora, Berte Fredriksdatter, som var fra Ringsaker, da jeg ikke finner noen passende ved det navn født på Toten. Vi har jo også to passende med det navn på Ringsaker i 1801. Hvis en ikke legger for mye vekt på Bertes oppgitte alder ved dødsfallet, så er vel kanskje Berte 13 år på husmannsplass under Nedre Bye den som passer best. Hun blir jo sjøl innerst- og husmannskjerring, og jeg merket meg at denne Bertes mor het Elsebeth - jfr. Bertes datter nr. 5 (6 inkl. Fredrik som var eldst).Er derfor veldig interessert i opplysninger om familien Fredrik Gulbrandsen og Elsebeth Monsdatter på Ringsaker. Kom de eller et av deres barn senere som husmannsfolk til Lunde?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Nå har jeg også sjekket fadderne til Frerdrik uten å bli noe klokere. Fredrik ble f. 27.3. på Søndre Lunde, og døpt 1. april 1810 i Ringsaker kirke av foreldre Hans Johannesen og Berte Frederichsdatter 'i Totens Præstegjeld'. Faddere var Arne Andersen Søndre Lunde, Torbjørn Olsen Wea, Christian Hansen Herberg, Berte Oudensdatter Søndre Lunde og Anne Oudensdatter Smestad. Jeg har forsøkt å spore opp litt om faddernes slektskapsforhold, uten å klare å finne noem kopling til 'min' Hans og Berte.Heller ikke fadderne på Toten-sida klarer jeg å peke på som slektninger, m.a.o. står jeg nå bom fast. Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ser ikke ut til at mine forslag gir noen løsning, så med fare for å komme med flere forslag som bare genererer arbeid til ingen nytte, kan kanskje et hårstrå være å finne ut når Fredrik Gulbrandsen og Elsebet Monsdatter døde - for så å se om det kan være noe om arvinger i dødsfallslister i lensmann eller sorenskriverarkiv. Skifter skal man vel være meget heldig om man finner.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Du har sikkert funnet ut det meste om dette, men jeg tenkte kanskje det var riktig å peke på at Fredrik Jesnes kom til Lunde. Dermed er navnet fredrik brukt blant hans etterkommere. Berte Fredriksdatter kan dermed også være en etterkommer etter Fredrik'ene på Lunde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.