Gå til innhold
Arkivverket

[#8974] Barth, Kragerø 1760


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Marichen Johannesdatter Barth gifter seg 20 mars 1760 i Kragerø med Diderik Jochumsen Altenborg. Jeg har funnet en Johan Daniel Barth gift i Kragerø 1 sept. 1733 med Dorothea Thuland. Kan dette være hennes foreldre? Ser at det i Kragerø finnes en Daniel Barth død før 1722 og en Anders Barth skatter 5 april 1729 0-1 rdl. Kjenner noen til denne slekten og kan hjelpe meg? Vennlig hilsen Anita Holck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan ikke si noe konkret om akkurat denne saken, men vet fra diverse tilfeller i egen slekt at 'Johan' og 'Johannes' brukes veldig mye om hverandre. - Det synes i hvert fall som om du har funnet noe som kan være verdt å se nærmere på. Hvem var faddere for Marichens barn? Kanskje noen var søsken? Finner du Marichen døpt i Kragerø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En Daniel Barth kom til Kongsberg i første halvdel av det 17. århundret og var bergmester der i en årrekke. Hans sønn Johannes ble direktør ved verket og overbergmester for bergverkene i Norge. Det kan jo se ut som om den Johan Daniel Barth som du nevner, kan ha vært av denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søk på Yahoo!! etter: Arøys historie. Der står det at Daniel Barth var f. Kragerø 1738 -1794. Kjøpm. og trelasthandler, senere konst. postmester i 1751. Gift 1764 Catrine Møller. Det står også litt om slekta til ditt navn.Yahoo!! Jan Jochumsen Coldewin: Jacob Barth f. 18/9 1709 Kragerø - 17/11 1757 Kragerø. Kjøpmann og sønn av byfogd Daniel Barth og Margrete Ording. Jacob ble gift 7/9 1737 Larvik med Elisabeth Catrine Bøckmann 1716 - 10/11 1744 Kragerø.Foreløbig ikke funnet Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det ser ut til at dette sporet stemmer, Berit. På Familysearch fant jeg registrert 5 barn av Daniel Barth og Margrete Ording, nemlig Jacob 1709 (postmesteren), Anna Marie 1710, Johan Daniel 19/12-1711, Andreas Erasmus 31/12-1712 og Marichen 10/1-1714 (f. i Larvik?). Det er jo ikke usannsynlig at Johan Daniel har oppkalt sin datter etter en av sine søstre, nemlig Marichen. Daniel Barth blir gift med Margrete Ording 29/11-1708, men er død før 1722. Problemet blir nå å finne hvem han er sønn av, han står som Daniel Barth Andersen i Familysearch. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå skal vi se. Jeg har funnet forskjellige opplysninger om Barth.Lassens samlinger (tror jeg det var): Johannes Barth, fogd Numedal og Sandsvær 169.. - 1722. Var også hytteskriver v/sølvverket 1698. Bodde på gården Landsverk gnr. 108 i Hedenstad(Sandsvær), som han 8/8 1705 bygslet av kongen. Død 27/10 1722. Han var gift, men fikk ingen barn.J. Hornemanns samlinger: Daniel Barth f. 16.. i Sachsen, overbergmester på Kongsberg, død feb. 1656. Sønnen Johannes Danielsen Barth 16.. Gift med Kristine Sofie Garmann. Johannes fikk sønnen Daniel Johannesen Barth f.(1674?), byfogd i Kragerø, + 1716. Gift med Margrethe Ording. (Mulig Johannes også var far til Johannes + 1722 og fogd. Min kommentar)Krog-Steffens: Kragerø 1666-1916. Daniel Barth, sannsynligvis f.på grden Bjelland på Stordøen /4 1674 - bgr. 16/8 1716. Arbeidet i Bergen før 1700. Gift i Kragerø 29/11 1708 jomfru Margrethe Ording + ca. 1713.Postmester Daniel Barth f. 25/6 1738 Kragerø - 13/9 1794, sønn av kj.mann i Kragerø Jacob Barth og Elisabeth Catrine Bøckmann. Gift i Kragerø 1/3 1764 Margrethe Cathrine Møller 1740-6/8 1812 Kragerø. De fikk en sønn Jacob Barth f. /7 1766 Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

Mikael Sundt skrev i 1891 en bok om slekten Barth. Den finnes i hvert fall på biblioteket i Bergen. fra side 107: # 560.: Marichen Barth, født i Kragerø 1737, døpt 25. juli eller 21. august. Død i barselseng i Holden, berg. 15. juli 1769. Hun var datter av Kjøpmann Johan Daniel Barth og Dorthea Rohland (eller Ruland)mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg oppdager nå at 'Norske Slægter 1912' har omtale av to Barth-familier, hvorav den ene faktisk kalles 'Kragerø-Bartene'. Der får vi vite at Daniel BARTH (1738-1794), kjøpmann og postmester i Kragerø, var en sønn av Jacob BARTH (1709-1757), kjøpmann i Kragerø og Elisabeth Cathrine BØCKMANN (1713-1744). Denne Jacob var igjen sønn av Daniel BARTH (1674-1716), byfogd i Kragerø, og Margrethe ORDING.Hvilken Barth denne byfogden var sønn av, har kanskje noen strevd med å finne ut. Han hadde nemlig tatt slektsnavn etter sin mor, Anne Marie Danieldatter BARTH (1647-1691) og Anders Rasmussen RASCH (d.1682). Anne Marie var datter av Daniel BARTH (1607-1656), overbergmester ved Kongsberg Sølvverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Byfogd Daniel Barths segl er bevart i flere utgaver; - i Kragerø bys regnskaper (RA Rentekammeret). Tiden vil vise om seglets våpen er tatt fra fars- eller morsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.