Gå til innhold
Arkivverket

[#8975] Åse Corneliusdtr., Modum, 1600-t.


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg søker opphavet til Åse Corneliusdatter.Hun kan ha vært født omkr. 1635 og døde ca. 1706 på Hovland i Modum. (Skifte).Hun var gift 1) med Nils Nilsen Hovland, d. ca. 1665, gift 2) med Amund Jonsen Hovland (ca. 1636-ca. 1693) (Skifte).Iflg. FamilySearch var hun datter av en Cornelius Pettersen og Anna Hansdtr., men det går ikke frem hva som skulle være kilden for denne opplysningen. Noen Cornelius finner jeg i det hele tatt ikke i 1664/66, i Modum eller andre steder i Buskerud. (Men faren kan jo uansett være død da).Noen som kan gi meg tips om noen aktuelle Cornelius'er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Hvis jeg ikke husker feil så er hun fra Skien. Sjekk skiftene der i 1660? åra. Tror moren het Sarka Catosdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Denne Åse Corneliusdatter har jeg også i mine data ( hun er min 6xtipp...) I Modums historie kunne jeg lese at hun døde i 1706. I ekteskap med Nils Nilsen hadde hun Anne, g.m. Gjersum Disen og Mari g.m.Peder Sønsteby. I annet ekteskap med Amund Jensen f.1636, hadde hun 8 barn, to jenter Sarka g.m. Daniel Tveten og Guri g.m.Mads Bjørndalen. Jeg fant også de samme foreldre til Åse, som du gjorde, men ikke kilde. Iflg. FamilySearsh er hun født: 1638 og 1626 og gift med Nils Nilsen 1635. Hva er riktig? Har du opplysninger om hvem som var gift med Bjørn Madsen sønn til Mads Bjørnsen, og evnt. barn? Hilsen Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Lisbeth - Det har vel lite med temaet til Svein Arnolf å gjøre, men her er trolig noen svar på ditt spørsmål. Dersom de gjelder Bjørn Madsen (sønn av Mads Bjørnsen og Guri Amundsdatter) født i 1706. Han giftet seg i 1740 med Karen Andersdatter (1715-1773). Barn; Anders 1750, Lars 1752, Gunhild 1743-1806, Randi ca 1750, Marie ca 1750. Kan også ha hatt flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Noen har bedre 'husk' enn andre, Jan! Her er skiftet: Nr. 15. Fol. 31. Skifte 14 jan. 1669 i Peder Bildsniders hus efter hans hustru Sarcha Catosdtr. Hendes arvinger: Lauritz Corneliussen, Cornelius Petersen um. under faderens værge, Aase Corneliusdtr. Amund Johnsens paa Haugland i Modum, Anne Corneliusdtr. Christen Thommessens paa Skotselven i Eker og Karen Corneliusdtr. Oluf Bertelsens ved Ulefoss. 161-55 = 106 rdl. Sarcha Catosdtr. begr. 27/12 1668, 55 aar. Arvingerne var hendes børn i 1ste ægteskab: 1 søn og 4 døtre, hvoraf 1 dtr. død. Cornelius Petersen begr. 2/7 1672, 18 aar.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hatten av for Jan, og også for deg, Laila, som kom meg i forkjøpet når det gjaldt å svare her. Jeg kan legge til at Sarkas 2. mann bildsnideren Peter Nilsen ble begravet 29/1 1675. Da Sarka ble begravet kalles han bildhugger, som nok var det samme.Laurits Corneliussen (kalles Cornelissen i kildene)var gift 1) med Gunhild, begr. 22/5 1677 drøyt 43 1/2 år og hadde i hvert fall disse barna med henne: 1) datter begr. 6/7 1672 9 år 20 uker og 4 dager gml. 2) Cornelis dpt. 5/3 1665, 3) Anders dpt. 10/11 1667, begr. 5/4 1675, 4) Cato dpt. 12/12 1669, 5) Sarka dpt. 23/6 1672, begr. 6/6 1675. Laurits gift 2)2/9 1677 med Elisabeth Fendt(?) og hadde i hvert fall en datter med henne: Gunhild dpt. 5/4 1678.Av Cornelis Pettersens alder da han døde synes han å ha vært født ca. 1654. Det betyr at Sarkas 1. mann, den ellers ukjente Cornelius eller Cornelis, må ha dødd en gang før den tid. Nå synes det ikke å ha vært så altfor mange i Skien som hadde dette navnet, og Cato synes å være meget sjeldent. Noen som kjenner til eldre Skiens-kilder som evt. kunne kaste noe lys over de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Iflg skifteprotokoll nr. 1 i Skien: 153b, 1671 - 13 desember sal Jens Andersøn Enke: Karen Catosdatter Barn: Lisbet196a, 1677 - 16 juli sal. Gunild Andersdatter, Laurs Cornelisøns Barn: Cornelis, CatoMvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei. Dette hører kanskje ikke hjemme her, burde kanskje vært et egen tema. Jeg ser her og andre steder at det er en utstrakt bruk av bygdebøkene for Modum og FamilySearch. I den sammenheng vil jeg advare dere. Gå til primærkildene. Jeg har brukt bygdebøkene noe, og hvet at der er det mye rart. FamilySearch har jeg ikke så mye erfaring fra, men føler meg ikke helt vel der heller. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg er meget enig med Jan Engedal at Modum bøkene ikke er ikke til å stole på.Det er også meget som er uteglemt. Selv har jeg dammen med Thure Lund fra Vikersund stått frem i DT&BB for en tid tilbake å ønsket at det ville bli satset på nye bøker. FamilySearch har jeg tidligere skrevet at det er ikke til å stole på. Jeg har funnet flere feil der.Når jeg selv henviste til Modum boka vedrørende Barbro Thorbjørnsdatter og Ole Haagensen antok jeg at dette var riktig.Men når 'turen' har kommet til Skienskanten, så stikk innom web siten: http://slekt.org/kilder.htmlEn imponerende site!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Helt enig at man bør sjekke primærkildene. I gårds- og slektshistorier kan det være feil, noen er bedre enn andre, riktignok. Bøkene for Modum er ikke særlig gode, der finnes feil, ikke minst når det gjelder Hovland, og det er også veldig mye som er utelatt i bøkene. Det er vel primært en gårdshistorie, og som sådan er den brukbar.Jeg stoler ALDRI i utgangspunktet på det jeg finner på FamilySearch, men det kan være et utgangspunkt. Jeg prøver alltid å sjekke opp opplysningene, der kilde er angitt. Er det ikke oppgitt kilde setter jeg materialet på 'vent', slik som når det gjaldt de angivelige opplysningene om Åse Corneliusdatters foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Viko

Cornelius-navnet er sjeldent. Det er ei Beret Corneliusdatter i Sigdal, f. ca 1680, gm. Haldor Olsen Reistad. Jeg har lett etter opphavet til Beret (og Haldor) og har peila meg inn på Åse Corneliusdatter på Modum. Noen som vet om det kan være en mulig sammenheng? Evt. hvor jeg kan finne opphavet til Beret Corneliusdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ei Beret Korneliusdatter er nevnt i Flesberg Bygdebok under Rud (Gnr.20). Denne Beret var født omkring 1685-1690. Hun var datter av Kornelius Sjurdsen Rud (ca.1665-ca.1700). Kornelius Sjudsen hadde en god del av slekta si fra Sigdal. Kan dette være en aktuell kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Dette med Hovland er interessant! Sålangt jeg mener å ha kontroll, går en av slektslinjene mine tilbake til Hovland gjennom Kirsti Pedersdatter Hovland, (f.1741) som ble gift 1767 med Elling Andersen Disen (eie?). Foreldrene hennes het Peder Nilsen Hovland (f.1702) og Karen Knudsdatter (f.17??). Spørsmålet er enkelt: Var den nevnte Nils Nilsen Hovland som døde i 1665 Peder Nilsens bestefar? Og eventuelt: Var da Åse Corneliusdatter hans bestemor?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Peder Nilsen må nok evt. komme fra 2. ekteskap med Amund Jonsen.De hadde en sønn Nils Amundsen f. ca. 1666, g.m. Ingeborg Pedersdtr. De overtok på Hovland. Nils døde i 1718, har jeg notert. Muligens skifte? De kunne jo passe å ha en sønn som het Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for raskt svar! Da henger det sammen; en av Kirsti Pedersdatter og Elling Andersens sønner het nemlig Amund (f.1780).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.