Gå til innhold
Arkivverket

[#8980] Flyttet etter flom: Storofsen Gudbrandsdalen 1789


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

Min forfader Peder Olsen Hagen var iht Joh G Reppe født 1746 i Gudbrandsdalen, gift med Randi Jensdatter, født 1747. Under den store flommen i 1789 - Storofsen - mistet de alt de eide og reiste nordover til Ramberg i Lofoten.Er det noen som sitter med opplysninger om Peder Olsen Hagen/Randi Jensdatters opphav, eller kanskje også med nærmere kunnskap om hvor Hagen (jeg antar han hadde navn etter en gård?) lå, er jeg takknemlig for alle ledetråder.Se 'Hagen' (alfabetisk liste i venstre ramme) på http://siec.winnem.com for ytterligere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg har funnet 18 gårdsbruk ved navn Hagen i Oppland via MapOnWeb.Gitt at gården jeg søker ikke forsvant helt under Storofsen, har jeg prøvd å se på hvilke av disse 18 som med størst sannsynlighet kunne ha blitt hardt rammet av flommen. Ut fra kartet og min helt foreløpige analyse, sitter jeg igjen med én som ser ut til å ligge slik til at det kan ha sett stygt ut i 1789:Hagen, like ved Sundbrui ved Vågå.Kjenner noen til denne gårdens historie, og eventuelt om den ble rammet av Storofsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare for å ha litt kaldt flomvann i blodet på deg, Carsten: Storofsen rammet ikke bare gårder nær elvene. Det gikk en utrolig mengde med jordras i Gudbrandsdalen. Det spørs derfor om ikke dine kartstudier må utvides en smule.Og for å gjøre problemet enda større, så var det vel ikke nødvendigvis en matrikkelgård dette paret bodde på? Husmannsfolk kunne også ta med seg navnet på plassen de kom fra som etternavn når de flyttet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk for svar, Knut!Kaldt flomvann er bare fint i sammenhengen; ingenting er som skikkelig rotbløyte i søk etter aner og gårder. Det viktigste er jo ikke navn og datoer, men kunnskap om hvordan ting var en gang i tiden.Det er vel mulig han var husmann, min forfader som reiste til Lofoten. Lese- og skrivekyndig var han dog, og ble 1794 ansatt som omgangsskolemester for Flakstad sogn. Dette sier sikkert ikke noe om hans status i Gudbrandsdalen, men det hjalp ham i alle fall nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det kan vel i alle fall være en god idé å starte med matrikkelgårdene. Hvis vi ser bort fra gårdsnavn som Hage, Haugen o.l., men tar med gårdsnavn som Nyhagen, Hestehagen o.l., så finner jeg 11 aktuelle gårder i Gudbrandsdalen ved hjelp av FT 1801 og O. Rygh. Jeg vil ta med de sammensatte navnene for erfaringen er vel at slike gårdsnavn i dagligtale ofte ble forkortet. Lista ser slik ut: Lesja: Hagen (g.nr. 63) og Nyhagen (g.nr. 123, ikke i 1801) Vågå: Hagen (g.nr. 25), Hagen (g.nr.40) Lom: Hagen (g.nr. 44), Hestehagen (g.nr. 106), Kiækhagen (g.nr. ??, ikke nevnt av Rygh) Fron: Hagen (g.nr. 117), Leinehagen (ikke i 1801) Ringebu: Hagen (g.nr. 150, ikke i 1801) Gausdal: Frøisenhagen (g.nr. 73, ikke i 1801)Det er mulig at de tørreste prestegjeldene, Lom og Lesja, kan utelukkes, men det vet jeg ikke nok om. Hvis du kikker på FT 1801, vil du se at det på noen av disse gårdene bare bodde én person i 1801. Kanskje det kan være en indikasjon på at jordveien var kraftig redusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Knut, takk for oversikt over gårder. Det er noe å tygge videre på.Lisa, den som venter på noe godt, osv... Jeg har sett på sidene og lagt meg året 2004 på minnet, så får vi se hva andre eller jeg klarer å grave opp i mellomtiden.Jeg vil tro jeg har en stor slekt i Gudbrandsdalen, bare jeg klarer å nøste opp noen sentrale tråder. Så spørs det selvfølgelig hvor lett slekta er å dra ut, bakover i nøstet.Takk for adressen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Carsten - om du er interessert i å lese om Storofsen og andre skred- og flom-hendelser i Norge så har Norges Vassdrags- og Energidirektorat (www.nve.no) en interessant oppsummeringsartikkel på sine hjemmesider - se under Flomvarsler i menyen til venstre, og videre under Flomrelatert informasjon. Der finner du 'Flommer i Norge', som selvsagt ikke har informasjon om slekt, men gir et visst innblikk i hvilken enorm katastrofe slike hendelser som 'Storofsen' var - f.eks. mistet Fron bortimot halvparten av sin husdyrbestand, kan en lese. Våre forfedre var i sannhet prisgitt en lunefull natur!(I dag tror vi at vi har full kontroll, men 'Vesleofsen' viste jo at det var en illusjon....!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

familysearch.org har registrert to vielser i det aktuelle tidsrom mellom Peder Olsen og Randi Jensdatter, begge i Gudbrandsdalen:----------------------------------- Peder OLSSENMarriage(s): Spouse: Rannej JENSDR Marriage: 5 Apr 1771 Vaagaa, Oppland, Norway Batch number : M421001 ----------------------------------- Peder OLSENMarriage(s): Spouse: Randi JENSDATTER Marriage: 1770 Gudbrandsdalen, Fron, Oppland, Norway Batch number : 1760186 -----------------------------------Sistnevnte ektepar er registrert med barna Ole (1771), Knud (1778), Clas (1780) og Randi (1781). Dette stemmer godt overens med de navnene jeg fant på 'dine' barn 1801. Du bør derfor sjekke kirkeboka for Fron...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Wow... dette var riktig kjøtt på beinet. Takk! Det er stor fare for at 2. mai blir Riksarkiv-dag for meg. Jeg skal rapportere tilbake om hva jeg finner.Takk til dere alle så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg er nettopp blitt fortalt at kirkeboken for Fron er vanskelig å lete i, og at det var en prestegårdsbrann der i 1806 hvor kirkebøkene før 1799 gikk tapt. Er det noen som kan fortelle meg mer om dette, og eventult om andre kilder man kan gå til for dette området på 1700-tallet?I første omgang vil det jo være interessant å vite om den Peder Olsen som Ketil Firing Hanssen viste til (to innlegg over dette) hørte til en gård kalt Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.