Gå til innhold
Arkivverket

[#8981] Berent Torkelsen Messe`s sønner


Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsen

Leter fortsatt for å finne en bekreftelse på at Berent`s sønn Carl f.1892 Bergen er min tippoldefar Carl Berents Messe g. på Karlsøy med Margrethe Dahl Johannesdatter.Finner ikke at Carl er død i Karlsøy. Finner en Carl Berntsen innsatt i fengslet i Bergen i 1853.Post 252 løp.nr.5. Er det mulig å finne noe mer ut om han? Carl`s bror Torkild,almisselem d. 13.02.1851.post 5572 i Begravde i Bergen 1816-1886. Finnes det noen offentlige papirer etter ham som sier noe om hans familie? Venter i spenning og takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Ved registrering av dødsfallet til en almisselem vil det knapt noen gang være gitt opplysninger om arvinger, siden det var fattigvesenet som ville være enearving til det som måtte være igjen.Spørsmålet om hvordan man kan bevise at Carl Berentsen Messe, født i Bergen i 1892, er identisk med Carl Berntsen Messe, gift på Karlsøy, kan besvares med at det vil være vigselsopplysningene på Karlsøy som har svaret. Ved vielsen skulle brudgommen dokumentere fødsel og dåp, fødested og navn på far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Takk for svaret.Kirkeboken i Karlsøy har desverre ingen opplysninger som kan bekrefte Carl`s identitet.Ved vielsen er det bare ført navn på brud og brudgom, forlovere og dato.Heller ingen opplysninger som kan være til hjelp ved barnedåp eller komf. Siste gang hans navn finnes er ved min oldefars komf i 1847, ingen dødsdato.En 'vandrehistorie' i familien forteller at han var fange ombord på en engelsk fregatt 1812-1814 og satt i land i Karlsøy fordi han var svært syk. Senere ble han gift, fikk barn og ble boende der. Noen mente at han ikke var norsk pga. navnet, en annen gammel mann mente at han kom fra Bergen.Jeg undersøkte da i kirkebøkene der og fant Berent Torkelsen Messe som hadde en sønn som het Carl.Angående hans bror Torkild var det min tanke om det kunne finnes noe i fattigvesenets papirer som sa noe om hans familie. Finnes det kilder jeg kan lete i dersom historien om fregatten er sann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er det åpenbart ein feil. Fødselsår på Carl er 1792, ikkje 1892. Du finn han i militærmanntallet for Bergen 1803-5 som CB og som son av BTM. Der finn du òg at han er innførd i Ungdomsrulle UR-179, rode 6, bokstav: m. Men om det er til hjelp for å finne ut av hans vidare ferd i livet, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Bjørn. Du har rett, jeg har bommet på tastene, det er 1792.Jeg har funnet CB i kirkeboka og folketelling for 1801, men siden jeg ikke kjenner min CB`s fødselsdato el.sted kan jeg ikke være sikker på at det er ham. Hvordan finner jeg millitærmanntallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finn du under Kjeldetype, Militærrullar, Undersøkelseskommisjonen 1804-05 for Bergen. Rullane ligg etter det eg veit fysisk på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Tusen takk!! Der var jo både far og alle tre sønnene og jeg fikk bekreftet min antagelse om at faren Berent kom fra Sogndal. Da kommer han fra en gård som heter Nedre Mysse. Kan Mysse ha blitt til Messe? Dette er mest sansynlig min Carl, men jeg ønsker jeg kunne finne the missing link mellom Bergen og Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Finnes det et skifte etter Berent? Om han døde etter at Carl var flyttet nordover, ville det kunne bevise slektskapet, ettersom Carl sannsynligvis står oppført med sitt bosted i et eventuelt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Takk for tipset Per Helge , det var også mitt håp,men nei det finnes ikke noe skifte etter hverken Berent eller kona og deres eldste sønn døde svært fattig.Det som er merkelig er at Carls kone Margrethe fikk en større pengesum etter mannens død som hun kjøpte en stor eiendom for.I følge en gammel mann i familien skulle disse pengene være kommet fra el. via Bergen.Ingen vet fra hvem.Da mannen levde i 1847 bodde de i enkle kår til leie.(inderst)I 1865 sitter hun som enke og gårdeier. Nei det er en gåte som mange har gitt opp før meg.Dersom historien om denne fregatten er sann må det jo finnes en fangeprotokoll et sted !! Jeg gir meg ikke riktig enda.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.