Gå til innhold
Arkivverket

[#8982] Vielse Spydeberg 1880


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg har tidligere i april (innlegg 8872) nevnt min oldemor Laura Sophie Olsdtr. som ble født 28-7-1851 i Kristiania. Hun ble ifølge FamilySearch viet i Spydeberg 9-1-1880. Hun giftet seg med min oldefar Edvard Christiansen som var født 27-11-1856 i Spydeberg. Da jeg for tiden har vansker med å få dratt på Riksarkivet, lurer jeg på om noen har tilgang til kirkebøker fra det aktuelle tidspunktet og kan sjekke dette for meg. Jeg er interessert i alle opplysninger som måtte stå der. Jeg kan i tilfelle også nås på e-mail adr: ael-myrv@online.no. Hvis noen har mulighet til å hjelpe meg med dette er jeg veldig takknemlig for det. Mvh Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg forsøker en gang til og flytter innlegget oppover igjen. Er det noen av dere som har tilgang til kirkebøker for Spydeberg i det aktuelle tidsrommet og kan ha mulighet til å hjelpe meg. I så fall vil jeg være veldig takknemlig for det.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg kom meg endelig på Risarkivet igjen og fikk da sjekket vielsen til Laura Sophie Olsdtr. og Edvard Christiansen i Sydeberg mini I 7, 1875-1885. Jeg sitter imidlertid igjen med to problem. For det første: Navnet på hennes far er det Ole Herviksen eller Ole Henriksen. Forlovernes navn er Mathea Christians..... og Johan...... Olsen. Kan noen tilføye resten. Jeg har før skrevet om Laura Sophie i innlegg 8872. Spørsmålet er da om noen har tilgang til disse mikrokortene og kan si hva de mener det står der. Jeg er takknemlig for all hjelp.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Vet ikke om dette kan være til noe hjelp, men i FT 1875 for Kristiania er det så vidt jeg kan se kun en Ole Henriksen. Dagarbeider Ole Henriksen Hellerud f. 1839 i Vinger. Han er fange på festningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Takker for svar fra deg, men dessverre er han født så sent som i 1839 og min Laura Sophie er født i 1851. Så da sier det seg selv at han var vel ung til å bli far. Takk for at du prøvde og hjelpe meg. Jeg er fremdeles åpen for nye innspill.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Da jeg fikk opplysninger fra innføringen av fødsel/dåp for Laura Sophie Olsdtr., se innlegg 10020, ble det stadfestet at farens navn var Ole Henriksen. Fremdeles ønsker jeg hjelp til å tyde resten av forlovernes navn ved vielsen til Laura Sophie Olsdtr. og Edvard Christiansen i Spydeberg mini I 7 1875-1885.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har gjort et forsøk på å tyde kirkeboka, men lett var det ikke. Det finnes heller ikke noen klokkerbok for den tiden.Ungk. Edvard Chrestiansen f. 27/11 56, far Chrestian Eriksen, f. Alv.., opphold Dello/Sello. Pike Laura Sofie Olsdtr., f. Chrestiania 28/7 51, far Ole Henreksen. Forlovere Ma..then/Mo..then? Chrestiansen og Johan Pedersen? Alv....Gårdsnavnene kan være Alvim/Alvum i Heli sogn og Dæli.Det finnes en som passer i 1865 på Nerlistuen nordre i Næs, Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Takk for responsen Berit.Det er godt at andre også synes kirkeboka er vanskelig å tyde. Denne familien er i 1865 bosatt på plassen Dalen i Heli sogn i Spydeberg, så han i Næs er nok uaktuell.Foreldrene til Edvard, Christian Eriksen og hustru Anne Larsdtr. (Tveter?) er begge født i Skiptvedt, mens de barna som står oppført i FT 1865 alle er født i Spydeberg. Edvard er antagelig født på Alvinplass. Om denne familien vet jeg lite etter 1865.Jeg vet imidlertid at min oldefar Edvard Christiansen ved FT 1900 var bosatt i Møllergata 15 i Kristiania med sin Laura Sophie og tre sønner.Muligens er det hans mor, Anne Larsdtr., som i FT 1900 er oppført under Mørk kommune og fattiggård i Spydeberg, men det vet jeg ikke sikkert.Det er i allefall mye som gjenstår å finne ut av. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Hogne Holst

Hei Anne. Følgende står under vielsen i kirkeboken: vielsedag: 9 januar 1880, ungk. Edvard Christiansen, pige Laura Sofie Olsdatter. Han født (27.11.56) på Alvimplass, opphold på Dehli. Hun er født (28.7.1851)i Christiania. Hans far er Christian Eriksen og hennes far er Ole Hendriksen. Forlovere var Marthin Christiansen og Johan Pedersen Alvim. (Spydeberg kirkebok, MINI 7 1875-1885) Vennlig hilsen Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Ang. Edvard: Han ble født på Alvimplass den 26.10.1856 (døpt 27.11.1856). Foreldre var Christian Eriksen og Anne Larsdatter Alvimplass. Faddere var Hans Henriksen, Anne Olsd. Heiestad, Johan Martin Jacobsen, pige Mathea Christiansdatter Alvim, Anne Marie Johannesdatter Aas. (Spydeberg kirkebok, MINI I 5, 1842-1862) Vennlig hilsen Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk til deg Hogne. Flott at du fant ut hva som står i kirkebokinnførselen for vielsen til Edvard og Laura Sophie. Nå vet jeg navn på forloverne deres. Du hadde jo også funnet opplysninger fra Edvards fødsel/ dåp og dette gjorde at mine notater om faddernes navn nå er komplette.Har noen opplysninger om denne Alvin(m)plass som Edvard er født på? Familien bodde ved FT 1865 på plassen Dalen i Heli sogn, også i Spydeberg. Var dette plasser under samme gård mon tro... Har noen opplysninger om disse plassene eller annet tas det imot med takk.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Kjenner ikke så godt til plassene under Alvim (Alvum idag). Mener plassene Roaas og Dalen lå under denne gården. Alvum ligger omtrent 1 km øst for Glomma og 2 km nord for Skiptvet (grensen). Men snart er bygdebøkene for Spydeberg klare. Vet ikke ennå om Alvum er omtalt i første bind. Ang. Christian Erichsen så ble han konf. 1830 i Skiptvet (f. 2.8.1815), foreldre Erich Christiansen og Gunild Aslachsdatter Visterplads. Anne Larsdatter ble konf. i Skiptvet 1833 (f. 21.4.1818), foreldre Lars Andersen og Kirsti Olsdatter Tveterplass. Christian og Anne ble viet i Skiptvet 26.3.1847. Han er nevnt som ungkar og født på Skipperud, bosted Tettum. Hun var pige og bosted Tveterplassen. Da datteren Gunild Marie ble født (17.7.47) bodde de på Kleverplass i Spydeberg. mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Må igjen få si tusen takk for rask respons og for mange nyttige opplysninger. Noe av dette visste jeg fra før, men opplysningene er like nyttige for det. De bekrefter jo at det er riktig det jeg allerede har funnet ut.Plassene du nevnte under Alvim(Alvum) eller gården visste jeg ikke noe om. Jeg er nå spent på om Alvum og også Klever er med i første bind av bygdebøkene for Spydeberg som vel snart skal være ferdig. Jeg regner med at Kleverplassen der Gunild Marie ble født lå under gården Klever. På gården Klever var min Laura Sophie oppført som legdslem ved FT 1865. Jeg er fremdeles takknemlig for opplysninger. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.